Tesla svou cenovou válkou roztočila v Číně tržní spirálu smrti

1
Tesla svou cenovou válkou roztočila v Číně tržní spirálu smrti
Fotografie: Tesla
  • Elonu Muskovi se zjevně podařilo něco neuvěřitelného
  • Svou cenovou politikou způsobil velké změny čínského autoprůmyslu
  • Tamější automobilky zřejmě čekají krachy a konsolidace

Čínský automobilový trh je již největší na světě a také v zemi působí nejvíce automobilek; v tuto chvíli se počítají na stovky. A dosud se všechny v rychle bohatnoucím a stále ještě nenasyceném trhu pohodlně uživily. Jenže do tohoto hladce běžícího konjukturálního soukolí hodil celou hrst písku Elon Musk se svou cenovou válkou. Ta sice způsobila spoustu vrásek i euroamerickým automobilkám, kterým přerušila finanční hojení po gigantických skokových výdajích na zavedení elektromobility, ovšem možná trochu překvapivě způsobila největší pomyslné zemětřesení právě v Číně.

Tesla totiž na tamějším trhu vede cenovou politiku zcela odlišnou od zbytku světa a těžící z výhod nízkonákladové lokální výroby bez celních bariér. A tak postupně snižovala ceny, až způsobila problémy nejen jiným importérům, ale i domácím automobilkám operujícím s nižšími maržemi. Podle agentury Bloomberg zareagovalo v první vlně na dvojí zlevnění Tesly, nejdříve loni v říjnu a letos v lednu, už přes 30 automobilek a další se zřejmě budou muset přidat. Tesly Model 3 a Model Y jsou nyní v Číně o 14 % levnější než vloni a prodávají se zhruba za půlku než v Evropě a USA. Na to zareagovaly velkým zlevněním kromě jiných i Volkswagen a Mercedes-Benz, přidat se chtě nechtě musely i domácí firmy, kromě jiného Xpeng či Nio.

Řadě automobilek s menším objemem volných finančních prostředků, než má Tesla, to působí velké problémy, které vyústí zřejmě v „hlubokou zásadní konsolidaci“ trhu, kde působí „příliš mnoho výrobců automobilů“. Tyto formulace použil osobně finanční ředitel společnosti Nio Steven Feng, který se nepříjemnou situací musí rovněž zabývat. Jedna z mála automobilek, která je podle analytiků schopná ustát cenovou válku, je BYD, většinu ostatních čekají menší či větší problémy.

Hra zjevně dosud není dohrána; první reakcí bylo veřejné prohlášení Čínské asociace výrobců automobilů CAAM, že cenová válka není dlouhodobým řešením současného zpomalení prodeje aut a plnění skladů. Doplněno bylo výzvou k ukončení cenové války, aby mohl průmysl dále „normálně fungovat“. Čínský trh je totiž extrémně konkurenční; jen letos na něj má vstoupit 155 nových plug-in hybridních a čistě bateriových elektromobilů. Podobné výkyvy se proto zřejmě odrazí ve schopnosti jednotlivých výrobců dále financovat své fungování. Podobný krok Tesly sice tamější analytici očekávali, ovšem ne tak brzy a v takové síle. Zároveň neočekávají uklidnění situace do poloviny roku 2024. Zdá se tedy, že čínské automobilky okusí stejnou medicínu, jakou samy chtějí ordinovat zbytku světa.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Jediny co z toho vyplyva je potreba se ted zbavit do majetku koupenych ev a dalsi neporizivat do doby mez bude jasno. TDI to v Evrope min. pro letosek jisti.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze