Čínský automobilový trh je již největší na světě a také v zemi působí nejvíce automobilek; v tuto chvíli se počítají na stovky. A dosud se všechny v rychle bohatnoucím a stále ještě nenasyceném trhu pohodlně uživily. Jenže do tohoto hladce běžícího konjukturálního soukolí hodil celou hrst písku Elon Musk se svou cenovou válkou. Ta sice způsobila spoustu vrásek i euroamerickým automobilkám, kterým přerušila finanční hojení po gigantických skokových výdajích na zavedení elektromobility, ovšem možná trochu překvapivě způsobila největší pomyslné zemětřesení právě v Číně.
Tesla totiž na tamějším trhu vede cenovou politiku zcela odlišnou od zbytku světa a těžící z výhod nízkonákladové lokální výroby bez celních bariér. A tak postupně snižovala ceny, až způsobila problémy nejen jiným importérům, ale i domácím automobilkám operujícím s nižšími maržemi. Podle agentury Bloomberg zareagovalo v první vlně na dvojí zlevnění Tesly, nejdříve loni v říjnu a letos v lednu, už přes 30 automobilek a další se zřejmě budou muset přidat. Tesly Model 3 a Model Y jsou nyní v Číně o 14 % levnější než vloni a prodávají se zhruba za půlku než v Evropě a USA. Na to zareagovaly velkým zlevněním kromě jiných i Volkswagen a Mercedes-Benz, přidat se chtě nechtě musely i domácí firmy, kromě jiného Xpeng či Nio.
Řadě automobilek s menším objemem volných finančních prostředků, než má Tesla, to působí velké problémy, které vyústí zřejmě v „hlubokou zásadní konsolidaci“ trhu, kde působí „příliš mnoho výrobců automobilů“. Tyto formulace použil osobně finanční ředitel společnosti Nio Steven Feng, který se nepříjemnou situací musí rovněž zabývat. Jedna z mála automobilek, která je podle analytiků schopná ustát cenovou válku, je BYD, většinu ostatních čekají menší či větší problémy.
Hra zjevně dosud není dohrána; první reakcí bylo veřejné prohlášení Čínské asociace výrobců automobilů CAAM, že cenová válka není dlouhodobým řešením současného zpomalení prodeje aut a plnění skladů. Doplněno bylo výzvou k ukončení cenové války, aby mohl průmysl dále „normálně fungovat“. Čínský trh je totiž extrémně konkurenční; jen letos na něj má vstoupit 155 nových plug-in hybridních a čistě bateriových elektromobilů. Podobné výkyvy se proto zřejmě odrazí ve schopnosti jednotlivých výrobců dále financovat své fungování. Podobný krok Tesly sice tamější analytici očekávali, ovšem ne tak brzy a v takové síle. Zároveň neočekávají uklidnění situace do poloviny roku 2024. Zdá se tedy, že čínské automobilky okusí stejnou medicínu, jakou samy chtějí ordinovat zbytku světa.