Kdo se alespoň trochu zaobírá auty, musel již někdy slyšet slovo xDrive. Písmeno X značí propojení všech kol jedním pohonem u automobilky BMW a můžete jej mít v každém modelu, tedy v klasickém modelu. Výjimkami jsou sportovní modely divize M a elektrické BMW i3. Méně lidí ale ví, že není xDrive jako xDrive – stejný název může značit úplně jiná řešení.
Abych nepředbíhal, pohon všech kol nabídlo BMW zákazníkům poprvé v roce 1985 v modelu BMW 325i Allrad. Vůz měl trvalý pohon všech kol v poměru 37:63 ve prospěch zadní nápravy díky planetárnímu převodu. Jakmile se ale jedna z náprav otáčela rychleji než druhá, ke slovu se dostala viskózní spojka. Rozdílné otáčky mezi přední a zadní nápravou zahřály silikonový olej, který se začal se zvyšující teplotou roztahovat. Tím došlo ke tření mezi vnějšími a vnitřními lamelami a následně k přenosu síly na zadní nápravu. Tímto postupem bylo možné dostat až 80 procent výkonu na nápravu, která nepodkluzovala.
Dnešní xDrive pracuje na docela jiném principu. Základní rozdělení síly zajišťuje variabilní rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravy prostřednictvím použití lamelové mokré spojky, která se nachází u převodovky. Nové pojetí pohonu všech kol umožňuje systému xDrive modulovat rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravy podle libosti, vždy se ale začíná s rozdělením v poměru 40:60, opět v prospěch zadní nápravy. Prokluz kol již nedetekuje viskózní spojka, nýbrž elektronika v systémech ABS a DSC. Na pokyn elektroniky umí lamelová spojka sepnout během pouhých 100 milisekund.
Tato doba je víc než dostatečná, motor totiž na pohyb plynu zareaguje minimálně za 200 milisekund. Výhodou xDrive systému je možnost přenést až 100 procent výkonu na jednotlivé nápravy. Mokrá spojka se zapojuje přes vysokorychlostní elektrický servomotor ve tvaru vačky. Stěžejní pro správnou funkci pohonu je spojení s elektronickými pomocníky. Každou (mili)vteřinou vůz kontroluje natočení volantu, kol i samotného vozidla, což kombinuje s údaji sešlápnutí plynového pedálu, aby dokázal předpovědět, kdy prokluz může nastat.
Dnes se však ještě potkáte s jedním systémem xDrive, který pravý BMW fanoušek zavrhne. Jde totiž o haldex páté generace, který najdete v nejnovějším BMW X1 a u řady 2 Active Tourer. Fanoušek BMW vlastně zavrhne už samotné vozy, protože oba disponují motory uloženými příčně, zatímco všechna ostatní BMW pracují s podélně uloženými motory. Právě u příčně uložených motorů jde ruku v ruce pohon předních kol. Kombinaci MPV/SUV, příčně uloženého motoru, pohonu předních kol a haldexu už nadšenec rozdýchává opravdu špatně.
Není třeba však házet modrobílou flintu do žita. Uvnitř aut je mnohem více místa a chování haldexu překvapilo i mě samotného v testu na sněhu. Nejnovější haldex reaguje nejen na prokluz, ale také na natočení kol, a tak je jeho reakce o mnoho lepší. Haldex ale dokáže přesunout na jednotlivé nápravy poslat pouze 50 procent výkonu, i 50 procent vám ale dokáže často vytrhnout trn z paty.