Novou generaci plug-in hybridního SUV od BMW s označením X5 xDrive 45e už kolega krátce testoval. Naskytla se mi ale příležitost podrobit auto testu úspornosti. Oproti předchozí generaci s označením X5 xDrive 40e totiž toto velké SUV dostalo baterii o kapacitě 24 kWh, což je na plug-in hybrid poměrně velká kapacita, ale zároveň pod kapotou je nyní třílitrový šestiválec místo dvoulitrového čtyřválce. Jak se tedy tyto změny projevily na úspornosti?
Technické parametry BMW X5 xDrive 45e
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 922 × 2 004 × 1 745 mm, 2 510 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 290 (207 + 83) kW, 394 (281 + 113) koní, točivý moment: 600 Nm |
Baterie | 24 kWh (20,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 11 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,7 l / 100 km |
Cena od | 2 007 200 Kč |
Jedu kombinovanou trasu, která obsahuje město, okresky s vesnicemi, silnice vyšších tříd i kousek dálnice. Vyjíždím s plně nabitou baterií a už na začátku si všímám mnohem vyššího čísla u elektrického dojezdu, než na jaké jsem z ostatních plug-in hybridů zvyklý. Zajímá mě ale jak funguje auto při běžné jízdě a v hybridním módu. Ten se dá ještě nastavovat na Standard a Eco Pro, z čehož po chvilce zkoušení obou přepínám na druhý zmíněný. Hlavně proto, že při sundání nohy z plynu nerekuperuje, a plachtí tak s vypnutým motorem. To je efektivnější, pokud nepotřebuji brzdit, a zároveň mě to více vyhovuje. Jedu na horní hranici rychlostních limitů kromě dálnic, jelikož je to v Německu a tam na některých úsecích horní limit není. V takovém případě jedu do cca 145 km/h a mimo obec povolených 100 km/h, takže rychleji, než bych podobnou trasu mohl podle předpisů jet v Česku.
Jisté průjezdy zatáčkami a komfortní podvozek
Jedu spíše klidněji, z podvozku v zatáčkách cítím jistotu a určitě by se dalo jet i mnohem svižněji. Ale na to se podívám u jiných vozů, které se na to hodí lépe. Vyhovuje mi i nastavitelné boční vedení sedačky, která mě tak příjemně obepíná a zejména při rychlejších průjezdech zatáčkami by mě lépe držela. Zároveň je ale podvozek příjemně komfortní, i když uznávám, že německé okresky nejsou ty pravé na prověření komfortu. Až na těch českých se ukáže, jak na tom X5 opravdu je.
Delší dojezd na elektřinu a nižší spotřeba benzínu
Ani při elektrické jízdě dojezd neklesá tak, jak bych čekal.
Velké překvapení ale je to, jak funguje hybridní systém X5. Hospodaří s energií v baterii mnohem lépe, než jsem byl zvyklý u plug-in hybridů BMW/MINI a občas si pomůže spalovacím motorem, čímž prodlužuje efektivní režim s nabitou baterií. Ani při elektrické jízdě ale dojezd neklesá tak, jak bych čekal. Po 75 km dlouhém okruhu ukazuje palubní počítač spotřebu krásných 2,9 litrů na 100 km. Z celkové vzdálenosti pak auto jelo téměř 59 km čistě na elektřinu a dokonce ještě 11 km elektrického dojezdu zbylo. I kdybych tedy pokračoval bez nabíjení ještě cca 15 kilometrů ve stejném režimu, spotřeba by se udržela okolo tří litrů. Zároveň je reálné ujet čistě na elektřinu cca 70 kilometrů.
Chtělo by to rychlonabíjení
BMW X5 xDrive 45e je tedy velkým krokem kupředu. Velkou pochvalu určitě zaslouží za zvětšení baterie i palubní nabíječku s 11 kW, která je při této velikosti už nutností. Povedlo se ale i nastavení hybridního módu tak, aby auto lépe hospodařilo s elektřinou v baterii. U baterie této velikosti by to ale chtělo i rychlonabíjení CCS, které by na delších trasách výrazně snížilo spotřebu díky nabití i během krátké zastávky.