Že se v případě testovaného BMW X3 M40d MHEV jedná o velmi rychlé „přemisťovadlo“ je asi na první pohled každému jasné, překvapí ale také spotřeba, použité technologie a další aspekty. Čím vším dokáže populární SUV zaujmout?
Technické parametry BMW X3 M40d MHEV (2022)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 713 × 1 897 × 1 676 mm, 2 080 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 250 (8) kW, 340 (11) koní, točivý moment: 700 Nm / 1 750 ot/min |
Nádrž | 68 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 600 000 Kč |
Komfort především
BMW X3 M40d dorazilo ve stylové šedé barvě Individual Grigio Telesto, která je skvělou volbou, pokud nechcete příliš vyčnívat, ale zároveň dát spolu s dalšími designovými prvky decentně najevo, že máte pod kapotou pěkných pár stovek koníků. Vůz zaujme rovněž výraznými průduchy v předním nárazníku, speciálně tvarovanými zpětnými zrcátky „M“ nebo spoilerem s výrazným nápisem Performance. Naživo to navíc X3 M40d sluší ještě o něco víc než na fotografiích.
Při zkoumání detailů si lze pak všimnout kromě obligátního loga M rovněž světel BMW Laser, která jsou jedním slovem fenomenální. V noci díky nim dohlédnete na více než půl kilometru daleko a zároveň si perfektně poradí se zamezením oslňování ostatních řidičů.
Testovaná verze je však zajímavá i po nahlédnutí do interiéru, kde na posádku čeká kůže Merino v kombinaci černé a červené, která skvěle ladí s již zmíněným šedým lakem. Pohodlná sedadla s možností konfigurace přesně dle představ řidiče, případně spolujezdce, jsou pak třešničkou na dortu. Velmi rychle jsem si zde našel komfortní pozici za volantem s ideální úrovní bočního vedení, které podrží i při rychlejším projíždění zatáček. Zkrátka je jasné, že u tohoto vozu hraje pohodlí prim.
Technologicky vyspělý, ale s citem
Stran ovládání pak nebudu skrývat nadšení ze zachování fyzických ovládacích prvků nejen u klimatizace, ale například i přeskakování skladeb či změny rádiové stanice, a to nejen na pohodlně tvarovaném robustním volantu, ale zejména v prostorech pod velkým displejem. U vozu s cenou startující na necelých dvou milionech korun a v testované konfiguraci pak přibližně za 2,6 milionu pouze nechápu rozhodnutí designerů u výdechů klimatizace a přidruženého prostoru vsadit na stříbrný plast imitující kov. V době, kdy jsou šasi i cenově dostupnějších notebooků vyrobeny z hliníku, by jistě nebyl problém nechat vyrobit tuto součástku z poctivého kovu, nehledě na to, že by se jednalo (alespoň v případě recyklovaného hliníku, který je standardně využíván) o mnohem více environmentální prvek. Použití plastu zamrzí i vzhledem k tomu, že kůže je jinak pěkně obšitá a celkově je úroveň dílenského zpracování bez výtek.
Důležitým prvkem, který doplňuje zážitek z řízení testovaného vozu, je také infotainment, jehož středobodem je 12,3" obrazovka doplněná o digitální přístrojovou kapličku. Uživatelé mají možnost podrobného nastavení atributů důležitých pro co nejlepší zážitek v dané situaci, jako je odezva motoru či brzd nebo tuhost řízení a další. Vše je samozřejmě zpracováno ve velmi pěkné a moderně vypadající grafice s rychlou odezvou na každý dotyk a případně i bezdotyková gesta pro změnu hlasitosti, přeskakování skladeb apod., která vás vůz rád naučí. K dispozici je rovněž bezdrátové nabíjení telefonu v přihrádce, která je dostatečně prostorná i pro umístění těch největších smartphonů. BMW navíc svůj infotainment postupně vylepšuje, což umí i formou OTA, tedy bezdrátově bez potřeby návštěv servisu.
Výkon nadevše?
Pohonné ústrojí testovaného vozu reprezentuje především třílitrový naftový šestiválec s výkonem 250 kW (340 koní), max. točivým momentem až 700 Nm a zrychlením z 0 na 100 km/h během 4,9 s. V kombinaci s adaptivním podvozkem, který umí být dle situace příjemně tuhý, ale také zvládne vyžehlit nerovnosti na silnici, a náhonem na všechna čtyři kola se jedná o velmi rychlý vůz, který vás spolehlivě zaboří do sedadla, ačkoliv vrcholová benzínová verze (bez jakéhokoliv hybridního ústrojí) nabídne výkon ještě vyšší.
Při klidnější jízdě motor takřka neuslyšíte.
Mild-hybridní ústrojí se (možná) mírně projeví na spotřebě, především však přidává na komfortu, neboť při pojížďkách v menších rychlostech (například na parkovišti u obchodního domu) dokáže v některých momentech vypnout motor, aniž by o tom řidič věděl. Díky tomu je v takových případech chod o něco tišší, ovšem motor je natolik kultivovaný, že pokud jej nebudete vytáčet rychlejší jízdou, příliš jej neuslyšíte.
Navzdory tomu, že testovaný vůz není ani v nejrychlejším provedení, vás bude často překvapovat svou dynamikou. Na rozdíl od klasických elektromobilů pak především ve vyšších rychlostech, kdy mu nedochází dech a táhne s vervou. Avšak ani při svižném ježdění vás přitom nebude čekat ošklivé překvapení při zhlédnutí údajů o spotřebě. Během testu se spotřeba pohybovala na hodnotě okolo 8 litrů na 100 kilometrů, což lze vzhledem ke svižnějšímu ježdění po okreskách ve sportovním režimu a spíše městských pojížďkách považovat za skvělý výsledek.
Zhodnocení
BMW X3 M40d MHEV (2022) je velmi povedené SUV, které ohromí vysokým výkonem a dynamikou, ale také přívětivou spotřebou. Technologicky se pak jedná velmi dobře vybavený vůz, v interiéru čeká na řidiče i zbylé cestující bohatý komfort i přehršel technologií včetně povedeného infotainmentu. Škoda je snad jen zbytečného použití plastových prvků, které však najdeme třeba i v modelu iX.
Foto: Petr Vojtěch, fdrive.cz