Co se stane, když táhnete zcela vybitou Teslu?

13
Co se stane, když táhnete zcela vybitou Teslu?
Fotografie: Tesla
  • Řidič Tesly se nečekaně dostal do nouzové situace
  • Dočkal se pomoci od kolemjedoucího plug-in hybridu
  • Při té příležitosti došlo k zajímavému pokusu

V Evropě se to asi jen tak nestane. Řidič Drew se svou Teslou Model 3 právě projel osadou Allenspark na východním okraji národního parku Skalisté hory, v pusté oblasti, obklopené tří a čtyřtisícovými vrcholy. Měl téměř nulový stav baterie a mířil k nabíječce, jenže na místě zjistil, že je rozbitá. A baterie se těsně poté vybila definitivně. Vůz se vypnul a přestal topit. Venku osmistupňový mráz a široko daleko žádný mobilní signál. Drew se tedy připojil k obyčejné 120V zásuvce u nabíječky, která naštěstí fungovala, jenže než zcela vybitý elektromobil s promrzlými bateriemi začne topit, musí se nejdřív chvíli nabíjet, respektive ze slabého zdroje dost dlouho.

Jak rychle se ve skutečnosti nabíjí Tesla Model 3?

Naštěstí jel kolem redaktor insideevs.com se zcela novým, plug-in hybridním BMW X5 xDrive 45e. Ten Drewa samozřejmě zachránil před umrznutím, nicméně chvíli řešili, co se zcela vybitou Teslou. Slovo dalo slovo a po naskočení palubních systémů se ji rozhodli odtáhnout. Drew nastavil rekuperační brzdění na 100 %, aby dostal co nejdříve maximum energie do promrzlé baterie, oba se domluvili na signálech a pak vyrazili. Klikaté a svažité silničky BMW s 50 % energie v baterii zprvu zvládalo v plně elektrickém režimu, avšak jen chvilku. Brzy bylo třeba zapnout hybridní mód. A pak už bylo na Drewovi, aby si vzpomněl na všechny ty poučky o tažení vozidla, které možná kdysi kdesi zaslechl, ale zřejmě je nikdy nepotřeboval.

Takže držet napnuté lano, hlídat si stopu a vždy brzdit více než tažné auto. Zvládli to a po necelých šesti kilometrech tažení už měla Tesla 9 % baterie, tedy dostatek, aby vlastní silou dojela k nejbližšímu Superchargeru. Více v připojené videoreportáži.

My si odnášíme poznatek, že na opatrném tažení vybitého elektromobilu není nic špatného, i když to výrobci elektrických či elektrifikovaných aut dříve mívali tendence striktně zakazovat a třeba hybridní Toyoty by se neměly na delší vzdálenost tahat dodnes (elektromotor s permanentními magnety totiž pořád vyrábí elektřinu a mohla by se přehřát regulační elektronika). U aktivního elektromobilu to ovšem zjevně problém není. Jen je třeba, zejména v zimě, počítat s jeho vysokou hmotností a tahat jej s přiměřeně velkým a silným autem s dostatečnou trakcí. S trochou nadsázky – tahat vybité Audi e-tron s Fabií není nejlepší nápad.

Diskuze ke článku
Simon Matej
Simon Matej
Spíš než technický popis a parametry Tesly bych uvátal parametry toho BMW, protože jak tato situace ukázala, je to mnohem praktičtější auto.
Alex Ander
Alex Ander
> odnášíme poznatek, že na opatrném tažení vybitého elektromobilu není nic špatného

S timto tvrzenim bych byl opatrny. Zcela vybity elektromobil tahat nelze. Je to hra se zivotem. Elektromotor s pevnymi magnety neustale generuje docela velke proudy. I kdyz je odpojeny. Musi minimalne bezet system rizeni motoru a vseho s tim spojene. Dale musi plne fungovat aktivni chlazeni. Pokud elektroauto aktivni chlazeni nema, hrozi u dlouhodobe rekuperace prehrati. Ona vlastne neni ani u Tesel navrzena na dlouhodoby beh. V lepsim pripade riskujete odrovnanim motoru ci spalenim neceho po ceste.

Clovek, ktery se do takovych experimentu pousti musi doopravdy vedet co dela a znat vsechny aspekty. Pak to na vlastni riziko delat lze, ale urcite ne pausalne.
Jiří Prokop
Jiří Prokop
A proč bych to dělal?
Danny Czech
Danny Czech
No, podle toho videa nešlo o žádného fanouška insideevs, ale o jednoho z redaktorů. Tzn. asi měli štěstí a redaktor situace využil k natočení videa.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze