Nová generace BMW řady 7 nese označení G70 a je dostupná s benzinovým i naftovým motorem. Benzinové verze mají plug-in hybridní ústrojí a naše pozornost se tentokrát zaměřila na model 750e. Náročnější mohou sáhnout po vrcholném M760e, které je taktéž nabíjecí a nabídne výkon 571 koní. Mnou testovaná slabší verze však bohatě postačuje pro každodenní ježdění a ani hrátky na okresce jí nejsou cizí. Už na první pohled se přitom jednalo o sochu na kolech, jejíž příplatkový dvoubarevný lak karoserie působil naprosto luxusním dojmem. Kontroverzní příď s rozdělenými hlavními světlomety sice může pro někoho působit jako pěst na oko, mně se ale líbila a podsvícené okraje předních ledvin jsou efektním příplatkovým doplňkem.
Technické parametry BMW 7 750i xDrive
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 391 × 1 950 × 1 544 mm, 2 180 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 360 (230 + 13) kW, 490 (313 + 18) koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | 18,7 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1 l / 100 km |
Cena od | 3 040 700 Kč |
Nová řada 7 má standardně adaptivní LED světelnou techniku, ale jak už to bývá, novinářská konfigurace je vyšperkovaná. Není tak divu, že testovaná 750e dostala za příplatek 56 914 Kč krystalické světlomety Iconic Glow se čtveřicí skleněných prvků v každém světle. Ty umí krásně házet odlesky a tato světelná hra byla oku lahodící. To nejlepší z nového řady BMW 7 ale čeká v kabině. Zde jsou pro všechny čtyři cestující připravena celokožená rozměrná křesla, která odkazovala svou dvoubarevnou kůží na odstín karoserie. Přední byla samozřejmě kompletně elektricky ovládaná a elektricky se nastavovala i výška opěrky hlavy, popřípadě ohnutí středové části sedáku. Prakticky okamžitě po usazení za volant jsem si našel ideální řidičskou pozici a nastavit šlo naprosto vše, co vás jen napadne. Škoda jen, že střed palubní desky je zbaven většiny fyzických tlačítek.
To má dopad na ovládání klimatizace, kterou musí posádka vpředu ovládat skrze středový rozměrný displej. Nejenže to odvádí pozornost od řízení, ale kvůli opakovaným dotykům vznikají nevzhledné šmouhy na obrazovce, které se na přímém slunci postaraly o nečitelnost displeje. Pro co největší komfort posádky byl ve výbavě přítomen příplatek v podobě samočinného ovládání všech čtyř bočních dveří. Za 40 638 Kč lze pouze stisknout tlačítko a dveře se samy otevřou/zavřou, a to nejen na rovině. Elektromotory dveří mají poměrně sílu a aretace v jakékoliv poloze mě až mile překvapila. Stejně jako v případě BMW i7, i tentokrát jsem měl čest se setkat s protaženou skleněnou lištou, která se nacházela přesně v polovině celé palubní desky a části bočních předních dveří. Tato lišta nabízí nespočet funkcí, ale jejím primárním úkolem je plnit funkci ambientního osvětlení kabiny. Lišta však dokáže v případě nebezpečí varovně blikat ve velmi výrazném červeném tónu.
Rozmlsané jedince by naopak nepotěšilo, že BMW 750e nemělo příplatkový „Cinema paket“, který v sobě spojuje obří 8K obrazovku a pravé zadní sedadlo, z něhož jde udělat velmi příjemné lehátko. I tak jsem si nemohl stěžovat na nedostatek luxusu na palubě. Hromada místa ve všech směrech, vynikající odhlučnění kabiny a tmavé rolety dokáží ze sedmičkové řady udělat apartmán na kolech, což mě hodně bavilo. Člověk je zde naprosto izolován od okolního světa a dokonce jsem se opakovaně přistihl, jak mě řízení vozu posouvalo do klidového režimu a rázem byly všechny starosti pryč. To se jen tak nějakému výrobci nepovede a BMW za to dávám palec nahoru. Hodně záživná byla pohonná jednotka, která spojuje benzinový třílitrový šestiválec a elektromotor.
Maximální výkon systému činí 489 koní a 700 Nm točivého momentu. Standardem je zde pohon všech kol a osmistupňová automatická převodovka. Díky emisím CO2 na úrovni 22 gramů na ujetý kilometr je pro tento vůz automaticky přiřazena registrační značka začínající písmeny EL. To přináší několik výhod jako bezplatné parkování v Praze nebo osvobození od dálničního poplatku. BMW 750e má dále synchronní elektromotor, který je integrován do útrob automatické převodovky a disponuje výkonovou hmotností více než 5 kW/kg. Ačkoliv je pohotovostní hmotnost vozu okolo 2,5 tun, i tak bylo zcela reálné zrychlovat z 0 na 100 km/h v čase okolo 4,8 sekund. Na elektřinu přitom umí obě plug-in hybridní provedení jet rychlostí až 140 km/h, přičemž maximální nejvyšší rychlost je vždy elektronicky omezena na 250 km/h.
Důležitou součástí je taktéž akumulátor s kapacitou 18,7 kWh. Po jeho plném nabití jsem byl schopen ujet čistě na elektřinu 78 km. Celá trasa kombinovala město (40 %) a dálnice (60 %). Za mě velmi dobrá hodnota, které lze dosáhnout aktivací jízdního režimu Eco Pro v kombinaci s lehčí nohou na plynovém pedálu. Přidejte si k tomu 65 litrů objemu palivové nádrže a rázem nebude problém dojet na jeden zátah až do Chorvatska. Škoda jen, že BMW nemyslelo na rychlé nabíjení. Pomalejší AC totiž umí přenést výkon pouze 7,4 kW, což si vyžádá zhruba 2,5 hodiny čistého času na nabíječce. Přitom třeba Mercedes-Benz S 560e toto umí a u něj je baterie nabita do plna za 30 minut. Do budoucna by to tedy chtělo zapracovat na instalaci DC zástrčky.
Standardním prvkem výbavy je naopak velmi dobré adaptivní vzduchové odpružení obou náprav a natáčení kol zadní nápravy. Díky tomu jsem byl schopný parkovat s vozem i tam, kam bych se jinak ani neodvážil. Tlumení nerovností je navíc na tak vysoké úrovni, že se nebojím tvrdit, že BMW je v tomto ohledu premiantem napříč všemi třídami. Něco tak plavného a komfortního jsem řídil naposledy, když jsem měl v rukách BMW i7. Je tak jasně vidět, jak moc si bavorský výrobce dal záležet na jízdní dokonalosti, kterou má společnou s modely od značky Rolls-Royce. Plug-in hybridní verze 750e je pak vhodná hlavně pro ty, kteří se zatím bojí plně elektrické varianty. Kdo ale testovanému provedení přijde na chuť, rozhodně nebude litovat. Až na pár malých drobností je totiž nové BMW řady 7 velmi dospělým a kvalitním vozem.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz