Škoda vyvíjí nový systém klimatizace pro své elektromobily

Škoda vyvíjí nový systém klimatizace pro své elektromobily
  • Klimatizace je u většiny vozů Škoda standardní součástí výbavy
  • Vůz umí automaticky regulovat teplotu a chránit posádku před nečistotami
  • Škoda se zaměřuje i na vývoj co nejlepšího systému větrání u elektromobilů
  • Ty nabízejí zajímavé výhody i některé nevýhody

S tím, jak se léto začíná hlásit o slovo, postupně stoupají venkovní teploty, které již nyní, hlavně ve městech, začínají být pořádně tropické. Pokud jsme doma či v kanceláři, můžeme se vysoké teplotě poměrně snadno vyhnout, ovšem venku jsme nemilosrdně vystaveni slunečním paprskům, které nás grilují z obou stran. A co teprve když máme nasednout do automobilu, který stojí delší dobu na sluníčku.

Škoda Scala (2019)

Naštěstí dnes většina výrobců automobilů dodává klimatizaci jako běžnou součást základní výbavy vozů. Dříve sice platila za luxusnější doplněk, ale dnes ji například automobilka Škoda standardně nabízí již ve všech modelech Fabia a novinka Scala v provedení Style disponuje již dvouzónovou klimatizaci Climatronic. Vyšší modelové řady jako Kodiaq či Superb nabízejí dokonce třízónový klimatizační systém, což se možná jeví jako zbytečný luxus, ovšem v momentě, kdy jedete na dovolenou a potíte se pod velkým čelním sklem, zatímco se děti vzadu klepou zimou, je to neocenitelný pomocník.

Klimatizace od Škody však dokáže mnohem více než jen ochlazovat. Díky náročnému vývoji a testování pro každý model je zcela adaptivní a dokáže identifikovat škodliviny ve vzduchu. Funkce Air Care následně přepne na vnitřní cirkulaci, hlídá zamlžení skel a myslí i na potřebu čerstvého vzduchu, který do kabiny dodává přesně tak, jak je potřeba. Navíc je podle svitu slunečních paprsků schopna ovládat teplotu vzduchu v levé a pravé části vozu.

Testování klimatizace vozů probíhá nejen ve speciálně upravených komorách, díky kterým mohou být uprostřed Mladé Boleslavi simulovány podmínky pouštního klima, ale technologie se testují i přímo v terénu, ať už v blízkosti rovníku či polárního pólu, na horách i ve městech.

Zcela novou výzvou jsou pro automobilové inženýry elektromobily. Zatímco u konvenčních vozů je k vytápění využíváno odpadní teplo motoru a v létě se o vše stará klimatizace, u elektromobilů představuje větrací soustava jednoho z největších odběratelů elektrické energie. S novinkou v podobě elektromotorů však přicházejí také zcela nové možnosti.

Škoda klimatizace (2019)

Pro chod klimatizace není nutný chod motoru, a tak může v podstatě každý elektromobil nabídnout funkci nezávislého vytápění vozu či jeho ochlazování. V praxi to tedy vypadá tak, že v zimních měsících po probuzení zapnete vytápění vozu, třeba na dálku skrze aplikaci v mobilním telefonu. Následně se věnujete sami sobě a svým ranním rituálům, a když nasednete do vozu, abyste odjeli do práce, je již krásně vyhřátý a škrabka zůstává pohozena kdesi vzadu v kufru vozu. To samé platí i o letních měsících, kdy vám cesta z kanceláře domů nebude připomínat pobyt v sauně, ale rovnou nastoupíte do vozu s příjemně chladným klima.

Zajímavostí je, že u elektromobilů je také nutné mnohem více zapracovat na akustice. Zatímco u konvenčních vozů je hluk ventilátorů přehlušen motorem, u elektromobilů vystupuje do popředí a může být velice rušivý. „S tím nám hodně pomáhají počítačové modely, které přesně zjišťují, kde může docházet k nechtěnému víření. Podle toho se bude výrazněji měnit i design výdechů vzduchu,“ napovídá Jan Hrnčíř, koordinátor vývoje systémů klimatizace. Výsledek tohoto vývoje bychom měli na vlastní kůži okusit již v příštím roce u sériové podoby vozu Škoda Vision iV.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze