Nový Volkswagen e-Caravelle představuje poslední dílek do mozaiky úplné revoluce legendární řady T. Zatímco dříve platilo motto „jeden pro všechny“, tedy jeden základ pro Transporter, Caravelle, Multivan i Californii, nyní Volkswagen přešel k filozofii „tři pro každého“.
Volkswagen e-Caravelle: univerzál pro lidi i náklad
Možná si říkáte, proč vlastně vznikla elektrická Caravelle, když už máme ID. Buzz? Odpověď je jednoduchá: ID. Buzz i Multivan stojí na osobní platformě, která má svá omezení. ID. Buzz Cargo má například poměrně nízkou užitečnou hmotnost, protože platforma neumožňuje vyšší celkovou hmotnost.
Pracant ve všech směrech
e-Caravelle naproti tomu je plnohodnotnou střední dodávkou, která v užitkové verzi (tedy jako Transporter) uveze přes tunu nákladu i jako elektromobil, v osobní verzi pak poskytuje osm plnohodnotných míst k sezení. Pro srovnání: ID. Buzz v dlouhé verzi nabízí pouze 7 míst a je koncipovaný spíše jako prostorný osobní vůz.
Technické parametry Volkswagen e-Caravelle (2024) 160 kW DR
Kompletní specifikace| Konstrukce | dodávka, 5 050 × 2 032 × 1 970 mm, 2 493 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
| Výkon | 160 kW, 218 koní |
| Baterie | ? (64 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 308 km |
| Cena od | 1 675 114 Kč |
Co se týče vývoje, e-Caravelle sdílí technický základ s Fordem Transit Custom, neboť byla vyvinuta ve spolupráci s Fordem. Designově se ale, zejména zepředu, výrazně odlišuje a auto nese typické rysy moderních Volkswagenů.




















Testovaná verze s černým plastovým předním nárazníkem a černými zrcátky působí více užitkově. Existují ale i civilnější varianty s lakovaným nárazníkem, které se hodí například pro hotelové shuttle služby. Zezadu není moc co vymýšlet, jde o praktickou dodávku, nicméně grafika zadních svítilen je povedená a dodává vozu moderní vzhled.
Prostor a praktičnost na prvním místě
Usadit se za volant e-Caravelle znamená dostat se do typického pracovního prostředí dodávky. Materiály jsou tvrdé plastové, odolné a praktické, jak se u užitkového vozu sluší. Ale co rozhodně stojí za pochvalu, to jsou odkládací prostory.
K dispozici je několik držáků na nápoje, i když některé pojmou jen menší lahve. Najdete zde velkou přihrádku ve dveřích s držákem na velké lahve, obrovský prostor na dokumenty a držák telefonu s USB-C i USB-A. Pro cestující jsou připravena i další USB-C.






Infotainment pak vychází ze systému Fordu, ale grafika je upravená ve stylu Volkswagenu. Systém je jednodušší, ale nabízí Apple CarPlay a Android Auto, což je pro pracovní využití klíčové.
Prostor pro cestující
Druhá řada nabízí královský prostor i pro vysoké cestující. I při mé výšce 192 cm zůstává dostatek místa před koleny. Řada není posuvná, ale prostor je tak velký, že to nevadí. Najdete zde dva Isofixy v krajních sedačkách. Škoda, že třetí není i uprostřed, protože by se sem tři dětské sedačky určitě vešly. Třetí řada překvapivě nabízí také dostatek prostoru. I nadprůměrně vysoká osoba zde má před koleny ještě několik centimetrů rezervy. Přístup je navíc usnadněn sklopitelnou druhou řadou sedaček. Jedná se tedy skutečně o osm plnohodnotných míst.
Po celém interiéru jsou rozmístěny výdechy klimatizace, osvětlení a držáky nápojů. Průchod mezi sedačkami připomíná autobus a lze se volně pohybovat zepředu až dozadu. I při osmimístném uspořádání zůstává také opravdu velký zavazadlový prostor. To je obrovská výhoda oproti ID. Buzz, který ani v dlouhé sedmimístné verzi nenabízí zdaleka tolik místa pro zavazadla.
Od rodinného auta po skříňovou dodávku
Jednou z největších předností Volkswagenu e-Caravelle je pak úžasná variabilita. V osmimístném uspořádání je auto ideální pro hotelové shuttle, vícemístné taxi nebo velké rodiny. Pokud sklopíte třetí řadu, získáte naopak obří zavazadlový prostor.
Třetí řadu lze také snadno vyndat pomocí dvou pojistek, čímž vznikne pětimístné auto s obrovským nákladovým prostorem. Pokud vyndáte obě zadní řady, získáte téměř skříňové užitkové vozidlo. Tato flexibilita dělá z e-Caravelle perfektní volbu pro živnostníky, kteří potřebují jedno univerzální auto na všechno. Auto, které zvládne pracovní výzvy, ale o víkendu odveze rodinu na výlet.
Jízdní vlastnosti: překvapivě agilní obr
Testovaná verze s výkonem 160 kW (218 koní) nabízí dostatečný výkon na svižné rozjezdy v městském provozu. Na 2,5t dodávku to není ohromující číslo, ale pro běžné použití to naprosto stačí. Je ale potřeba dodat, že ve vyšších rychlostech dynamika slábne. V nabídce je ještě základní verze se 100 kW a vrcholná s 210 kW.
Co ale překvapí, to je výborný poloměr otáčení. Díky zadnímu pohonu má Volkswagen e-Caravelle opravdu dobrý rejd a na relativně malém prostoru se snadno otočíte. To je zásadní výhoda pro městské použití, kde se s takovým autem budete pravděpodobně pohybovat nejčastěji. Jízdní vlastnosti v zatáčkách jsou pak na úrovni podobně velkých dodávek – nic výjimečného, ale bezpečné a dobře ovladatelné.
Během testu jsem Volkswagen e-Caravelle prověřil i jako pracovní auto a strávil celou kurýrní směnu za volantem. Musím pochválit, že poloha za volantem je příjemná a ani po celé směně mě nebolela záda, což u některých dodávek (zejména čínské výroby) problém býval.
Spotřeba a dojezd: reálná čísla z testu
Normovaná spotřeba činí 24 kWh/100 km, což by při kapacitě 64 kWh mělo vystačit na necelých 300 km. Realita při podzimních teplotách (13 °C) vypadá následovně:
| Režim | Spotřeba | Odhadovaný dojezd |
|---|---|---|
| Kombinovaný (polovina město, polovina dálnice 130 km/h) | 28–29 kWh/100 km | ~220 km |
| Městský provoz (delší trasy) | pod 25 kWh/100 km | 250+ km |
| Krátké městské trasy | nad 25 kWh/100 km | pod 200–250 km (vliv vytápění) |
Je ale důležité si uvědomit, že topení u takto velkého auta s obrovským objemem kabiny dělá značný rozdíl ve spotřebě. V létě lze tedy očekávat výrazně lepší hodnoty. Naopak v zimě je dobré vyjíždět s autem vytopeným ze zásuvky, pokud potřebujete jet delší trasu. Nejvíce energie totiž spotřebuje vytápění a je škoda si ukrojit značnou část dojezdu.
Volkswagen e-Caravelle nabízí i skvělou funkci převzatou od Fordu – při každém zastavení brzdovým pedálem se zobrazí, kolik procent energie se rekuperovalo. Tato zpětná vazba vás naučí brzdit efektivně a maximálně využívat rekuperaci. Při citlivém brzdění lze dosáhnout 100% rekuperace bez použití mechanických brzd.
Nabíjení: praktické umístění portu
Nabíjecí port je umístěný vpředu, což je u takto velkého auta výhodné – snadno najedete k nabíjecím stanicím u kolmých parkovacích míst. AC nabíjení funguje s výkonem 11 kW, což je standard, DC rychlonabíjení pak dosahuje až 125 kW. Používá se konektor CCS Combo.
Závěr: pracant s jasným zaměřením
Volkswagen e-Caravelle je výborně zacílený elektromobil pro ty, kteří potřebují opravdu velký prostor a variabilitu. Pokud chcete civilnější auto s lepším interiérem a jezdíte častěji dlouhé trasy, ID. Buzz bude lepší volbou.
Ale pokud potřebujete pracanta, který odveze hodně lidí nebo hodně nákladu, úžasnou variabilitu díky vyndavacím sedačkám, osm plnohodnotných míst k sezení a velký zavazadlový prostor i při plném obsazení, pak je e-Caravelle skvělá volba.

Poprvé autonomně v Evropě. Svezla nás MOIA ve VW ID.Buzz – Mnichovský autosalon 2025
Nevýhodou je menší baterie, a tím pádem omezený dojezd, což z vozu dělá primárně městské auto nebo vozidlo pro okolí města. Na dlouhé dálniční trasy to není. Každopádně se povedlo zacílení a je dobře, že má Volkswagen v nabídce jak elegantní ID.Buzz, tak zároveň většího elektrického pracanta e-Caravelle.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

