Volkswagen ID. Buzz GTX
test

Volkswagen ID. Buzz GTX

Zaostřeno na spotřebu
12

Volkswagen ID. Buzz GTX dorazil spolu s prodlouženou verzí LWB a novou generací pohonu u základní „zadokolky“. Jde o jedinou verzi s pohonem všech kol a zároveň jediné elektrické MPV s pohonem 4×4 na našem trhu. My jsme otestovali reálnou spotřebu rovnou u prodloužené verze.

Volkswagen ID. Buzz na trhu začínal s jediným pohonem, konkrétně jako „zadokolka“ o výkonu 150 kW. Přibližně před rokem dostal novou generaci pohonu („zadokolka“ má 210 kW), prodlouženou verzi ID. Buzz LWB a zároveň výkonnější sportovně laděnou verzi GTX. Zajímavé pak je, že jde o jedinou verzi 4×4 u vozu ID. Buzz. Zatímco ostatní modely na platformě MEB nabízí i verzi o výkonu 210 kW s pohonem všech kol, u ID. Buzz je GTX jediné. A zároveň nemá konkurenci, protože jiné elektrické MPV s pohonem všech kol na trhu není.

Nejvýkonnější VW ID. Buzz GTX. Kolik žere a kolik reálně ujede?

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz LWB LWB GTX

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 962 × 1 985 × 1 937 mm, 2 600 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 560 Nm
Baterie91 kWh (85 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,3 kWh / 100 km, dojezd: 470 km
Cena od1 858 900 Kč

Volkswagen ID. Buzz LWB GTX má kapacitu baterie 91 kWh, z nichž je využitelných 85 kWh, jak se můžete dočíst v katalogu výše. Normovaná spotřeba dle metodiky WLTP je 20,3 kWh/100 km, dojezd pak vychází na 470 km. Cena začíná na 1 800 568 Kč.

Palubní počítač vozu Volkswagen ID. Buzz LWB GTX ukázal spotřebu 23,8 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač vozu Volkswagen ID. Buzz LWB GTX ukázal spotřebu 23,8 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu se pohybovala okolo 11 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 22,3 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 25,6 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila téměř na 33,3 kWh/100 km.

Reálná spotřeba u vozu Volkswagen ID. Buzz LWB GTX vyšla na 29,5 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 249 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 64 kilometrů a průměrná spotřeba činila 24,2 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 50 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 25,4 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 73,456 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 29,5 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 64 km) 24,2 kWh/100 km 351 km
Mimo město (90 km/h) 22,3 kWh/100 km 381 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 25,6 kWh/100 km 332 km
Dálnice (130 km/h) 33,3 kWh/100 km 255 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 23,8 kWh/100 km 357 km
Celý test (249 km) podle nabíjení 29,5 kWh/100 km

Venkovní teplota během okruhu činila 11 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 5 až 20 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 64,6 kWh.

Komentář autora ke spotřebě

Volkswagen ID.Buzz LWB GTX je nejvýkonnější variantou elektrického MPV na platformě MEB. Výkon má 250 kW (340 k) a LWB znamená, že jde o verzi s prodlouženým rozvorem. Jde tedy o největší a nejvýkonnější verzi, která má, alespoň podle oficiálních údajů, nejvyšší spotřebu. Z tohoto pohledu je tedy výsledná spotřeba dobrá, byť samozřejmě u většiny elektromobilů jsme zvyklí na jiná čísla.

Drobnou výtku mám k tomu, že ID. Buzz, stejně jako ostatní elektrické Volkswageny, nemá pádla pod volantem pro regulaci rekuperace. Na druhou stranu ale uznávám, že automatická rekuperace v režimu D funguje ve většině případů dobře a když není potřeba brzdit, využívá i „plachtění“ bez rekuperace. Občas ale začne rekuperovat bez důvodu, například se mi to stalo v místě, kde je v mapách rychlostní omezení, které tam ale v reálu není.

Dálniční spotřeba přes 30 kWh/100 km odpovídá velké čelní ploše i výkonu, ale již od rychlosti 110 km/h je o poznání nižší. Celkově je jízda s tímto velkým, ale sportovně laděným, autem příjemná. Není to přímo na sportovní jízdu po okreskách, rozměry auta na to nejsou ideální, ale Volkswagen ID. Buzz GTX poskytuje dostatečnou jistotu i při svižnější jízdě, má dostatek výkonu pro jakoukoliv situaci a hlavně má pohon všech kol.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
Tomuhle autu by slušela ještě větší baterie. Místa na to má dost. Takových 110 kWh by bylo akorát
Pavel Zaruba
Pavel Zaruba
Naposledy upraveno: 5. 8. 08:15
Designově se povedl, ale to je tak všechno.
Nevím kdo ocení drahý MPV, co nikam nedojede a po dálnici se plazí. Potřebuju auto, co v klídku zvládne 130 bez přemýšlení zda dojedu.
Občas koukám čím nahradím Grand Espace LPG, tuhle krásku jsem míjel na dálnici, když se plazila s kamiony v pravým pruhu.
Ani jsem si ho nestihl prohlídnout - předjel bych ho i uštval trabantem,

Akcelerace elektromobillu je celkem k ničemi, když soupeří se strachem, kolik dojezdu mi to napráskání fosilu ukrojí. Až mě bude předjíždět víc elektromobilů, nepř předjedu, začnu o něm uvažovat :)
Jaroslav Kacmar
Jaroslav Kacmar
Ja pridam skusenost z Kia EV9 (4-kolka, nie GT) ako 7-miestnou alternativou.

Plne nalozene auto (2 dospeli, 4 deti, pes) + plna rakva na streche a priemerma spotreba okolo 25kW/100km
Na dialnici pri 130km/h to zere cca 33.
Takze via menej rovnake cisla ako ID Buzz, ale ma to vyhodu vacsej 100kW baterky, takze vacsi absolutny dojazd.
Takze Praha - Bratislava to (v lete) da.
Teraz sme boli pri mori v Polsku a uplne na pohodu.

Na predlzenu verziu ID Buzz som pozeral, ale treba asi pockat kym tam daju vacsiu bateriu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze