Automobily bez řidičů už dávno nejsou sci-fi, ale na mnoha místech světa už realita, která pomalu ale jistě mění podobu měst a mobility. A Volkswagen nyní přichází s pořádnou lahůdkou – vozem ID. Buzz AD, což je autonomní elektrický van, který připravila společnost MOIA, jež je součástí koncernu a zaměřuje se na sdílenou mobilitu.

Jak ukazuje obrázek výše, pod karoserií se skrývá špičková technologie. Dodávka je konkrétně vybavena 27 senzory – 13 kamerami, 9 LiDARy a 5 radary. Ty nepřetržitě sbírají data a posílají je do „mozku“ od Mobileye. Díky tomu by měl ID. Buzz AD bez problému zvládat i složité situace, například když se na cestě objeví sanitka nebo hasiči, jak dodává arenaev.com.
Na rozdíl od většiny elektromobilů s polopřevzatými asistenčními systémy nabízí ID. Buzz AD rovnou plnohodnotné autonomní řízení úrovně čtyři. To znamená, že ve vymezených podmínkách se úplně obejde bez lidského zásahu. Místo pro šoféra tak na palubě sice vidět můžete, ale je zde jen pro nouzové případy a v běžném provozu zůstane prázdné.
Pět úrovní autonomního řízení
- Úroveň 1: Asistenční funkce řidiče, jako je tempomat.
- Úroveň 2: Pokročilé asistenční systémy, které stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu.
- Úroveň 3: Vozidlo může samo řídit ve specifických situacích, řidič může sundat ruce z volantu.
- Úroveň 4: Vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací bez zásahu řidiče.
- Úroveň 5: Plně autonomní vozidlo bez potřeby lidského řidiče.
Projekt už začíná dostávat reálné kontury – v USA s Uberem plánují nasadit tisíce těchto robotaxi. První městem, kde začne plnohodnotný komerční provoz, bude Los Angeles, a to už příští rok. V Evropě startuje Volkswagen v Hamburku, kde MOIA provozuje už nyní sdílené elektrické vozy.



„Mobilita je základní lidská potřeba. Umělá inteligence otevírá zcela nové možnosti, jak lidem zajistit přístup k flexibilní, sdílené, pohodlné a dostupné mobilitě,“ říká Sascha Meyer, CEO společnosti MOIA. „Díky našemu autonomnímu ekosystému a vozu ID. Buzz AD vytváříme mobilitní řešení, které umožní provozovatelům autonomních flotil obsluhovat města, předměstí i venkovské oblasti,“ dodává.
Jinak teda fandím spíš Tesle a jejímu setu kamer...i když jim to pořád ne a ne fungovat nerozezná to pořádně ani překážku místo parkovacích senzorů ani déšť na čelním skle..pořád si myslím, že je to lepší řešení jak 13 kamer, 9 LiDARů a 5 radarů....