Autonomní jízda. Dlouhé roky chiméra, nicméně výrobci tvrdě pracovali a pracují na tom, aby se stala realitou, a to již brzy. V USA, kde jsou regulatorní podmínky benevolentnější už nějakou dobu operuje například Waymo, jedním z nejvýraznějších evropských hráčů je pak MOIA.
Autonomní doba dorazila do Evropy. Moia v Německu testuje autonomní ID. Buzz.
MOIA je dceřinou společností koncernu Volkswagen, založenou v roce 2016 se sídlem v Berlíně a Hamburku. Jejím cílem je nabídnout moderní formu městské mobility prostřednictvím tzv. ridepoolingu – sdílených jízd, při nichž cestující se shodnou trasou využívají společné elektrické minibusy. Tyto vozy vyvinuté přímo pro MOIA pojmou až šest cestujících, nabízejí pohodlný interiér s Wi-Fi, USB porty či možností úložného prostoru a jsou plně elektrické. První testovací provoz odstartoval v roce 2017 v Hannoveru, od roku 2018 už zde firma funguje v plném rozsahu. Hamburk se přidal v roce 2019 a stal se hlavní scénou pro další rozvoj služby. Ta už ale bude plně autonomní a v ulicích Hamburku právě v testovacím provozu probíhá, Volkswagen souběžně zahájil zkušební program také v americkém městě Austin.
Upravený ID. Buzz s izraelskou technikou
MOIA svoji autonomní budoucnost chce zahájit v roce 2027, pokud tedy získá veškerá povolení od úřadů, a to právě v Hamburku a Austinu. Klíčovou roli pak bude hrát nový, upravený ID. Buzz AD, který bude plně autonomní jízdy zajišťovat. Využívá technologii izraelské společnosti Mobileye a bude zvládat autonomní jízdu úrovně 4, tedy bez nutnosti přítomnosti řidiče. Sedadlo pro něj sice stále v autě přítomné je, ale v běžném provozu zůstane neobsazené.
Pod karoserií ID. Buzze AD, kterého jsme měli možnost si přímo na IAA v Mnichově prohlédnout, i na ní se skrývá špičková technologie, dohromady se může pochlubit 27 senzory – 13 kamerami, 9 LiDARy a 5 radary. Ty nepřetržitě sbírají data a posílají je do „mozku“ od Mobileye. Auto na první pohled poznáte podle nadstavby na střeše, do kterého je řada senzorů i lidarů, zakomponována, celá řada z nich je pak umístěna strategicky v rozích karoserie a pro ideální rozhled i vyčnívají.




Auto je postaveno na prodlouženém ID.Buzz, uvnitř upraveného interiéru najdeme 4 sedadla a prostor pro zavazadla místo vyjmutého sedadla spolujezdce. V zavazadelníku zůstal ještě prostor pro další dva kufry běžné velikosti.







Jak probíhá jízda?
Nasedáme na zadní sedadla, vyjíždíme z areálu výstaviště v Mnichově a paní, které budu říkat operátorka, protože to už moc není řidička, zapíná čistě autonomní mód. Je to vůbec poprvé, co jedu v plně autonomním režimu v Evropě. A pokud chcete přesně vidět, jak jízda probíhá, pusťte si přiložené video výše.
Kromě standardních dvou displejů ID.Buzze jsou vepředu ještě další dva, čistě na zobrazování informací o autonomní jízdě. Na nich lze velmi pěkně sledovat, co auto vidí a jak situace vyhodnocuje. Tyto displeje však ve finální verzi nebudou, přítomné jsou jen v testovacích vozech. Nicméně ve finálních autech budou mít cestující k dispozici velký displej na stropě.





Operátorka má celou dobu ruce pod volantem a vůz jistí, nicméně za celou dobu naší jízdy nějaký akční zásah nebyl potřeba. Operátor zde musí sedět z legislativních důvodů, než auta Moia v Evropě najezdí určitý počet kilometrů s tím, že plně autonomní provoz bez operátora v Evropě předpokládá po získání licence Moia v Hamburku v roce 2027.
Moia vzorně řídí a jede o něco pomaleji než limit, citlivě zatáčí, přejíždí z pruhu do pruhu. Jízda je pohodlná, plynulá a přirozená. Je zároveň o dost opatrnější než lidský řidič. Je zelená, Moia by mohl vjet do křižovatky a odbočit, ale pro jistotu vyčkává a sleduje, zda jí tam něco nevjede. Operátorka nám ale říká, že to je záměr, auto je naprogramované být takto opatrné. Auto také velmi trpělivě čeká než nám přejde pomalá seniorka s chodítkem, vzorně a opatrně projíždí kolem cyklisty na úzké silnici a další podobné náročné situace zvládá s přehledem.
A zároveň musí striktně dodržovat předpisy, což jsme se přesvědčili hned několikrát. Například podle německých dopravních předpisů mohou být v křižovatce jen dvě auta čekající na odbočení. Takže Moia musí počkat, až dvě auta projedu a až teprve pak je následuje křižovatkou a odbočuje. Lidský řidič by takové pravidlo ani neznal a jel by normálně přímo za auty před ním. Samozřejmě pak musí také přesně dodržovat rychlost a v ulicích Mnichova je třicítek a dokonce dvacítek požehnaně.
Dokonce jsme se dočkali zásahu operátora. Ne že by to bylo nutné, nebo že by byla situace nebezpečná, ale Moia si sama z nějakého důvodu vybrala pruh s odbočením doleva, ale my potřebujeme jet rovně, abychom najeli na dálnici kratší cestou, takže operátorka ručně přejela do pravého pruhu a dále zase pokračujeme autonomně. Operátorka zároveň tuto chybovou situaci nahlásila tlačítkem a programátoři se později podívají na to, co se vlastně stalo.
Auto také samočinně najíždí na pětiproudou dálnici, kde ID. Buzz svižně zrychluje na 120ku, mění pruhy a jízda je pohodlná. Ale změna pruhu na sjezd byla tedy hodně ostrá – ne nebezpečná, ale rozhodně bych tak ostrý manévr od autonomního auta nečekal. Operátorka byla ale v klidu a říkala mi, že auto se někdy z nějakého důvodu rozhodne odbočit o něco ostřeji.
Budoucnost je blízko
Projet se autonomním autem poprvé v Evropě je opravdu zážitek. Celá moje zkušenost byla navíc bezproblémová. Auto jezdí velmi opatrně a samozřejmě striktně dodržuje předpisy, ale jízda v něm je přirozená a až na pár situací velmi podobná lidskému řidiči. Moia cílí na start ostrých autonomních jízd v ulicích Hamburku a případných dalších měst v roce 2027 a pokud to regulátoři povolí, vypadá to, že technicky je Moia vcelku připravena. A bude velmi zajímavé sledovat další vývoj v této oblasti. Každopádně autonomní budoucnost je už skutečně za rohem.

