Jak upozornil electrek.co, Tesla oficiálně vstoupila do testovací fáze autonomního taxi v texaském Austinu. Děje se tak jen pár dní před plánovaným spuštěním její vlastní flotily samořiditelných vozidel v rámci komerční služby.
Zatímco Musk mluví o „robotaxi revoluci“, aktuální stav připomíná spíš opatrné našlapování. Tesla totiž začala testovat vozy bez řidiče až na konci května a oficiálně byla do seznamu firem, které testují nebo provozují autonomní vozidla v Austinu, zapsána teprve nyní (viz austintexas.gov) – navíc s poznámkou, že je ve fázi testování. V praxi to znamená, že Tesly zatím nesmí přepravovat platící zákazníky.
Že nepůjde o takovou revoluci, jak se snažil Musk prezentovat, pak ukazuje i změna strategie ze strany Tesly, neboť místo dlouho slibovaného Full Self-Drivingu dostupného ve všech vozech má jít o interní flotilu s upraveným softwarem a silnou závislostí na lidských operátorech pracujících na dálku. To tedy koresponduje s tím, že Tesla začíná velmi opatrně – s pouhými 10 až 12 vozy Model Y. Musk přitom už dříve vysvětlil, že cílem je nejprve ověřit spolehlivost systému v reálném provozu, a teprve poté flotilu postupně rozšiřovat. Opravdová autonomie se tedy u Tesly minimálně zatím nekoná, byť zvenku může robotické taxi v Austinu působit futuristicky.
Důležité je i právní zakotvení. Tesla se totiž historicky vyhýbala označení svých funkcí jako plnohodnotné autonomní řízení, čímž obcházela některé regulační povinnosti. A jak se podle našich amerických kolegů zdá, v Austinu již přistupuje na formální pravidla hry, byť zatím jen v režimu testování.
Jak již víme z minulosti, spuštění komerční služby je plánováno na 12. června, takže chytřejší bychom měli být ještě tento týden. Každopádně Waymo, dceřiná společnost Alphabetu, mezitím provozuje plně autonomní robotaxi služby v několika amerických městech a jeho flotila čítá přibližně 1 500 vozů, přičemž plánuje rozšíření o dalších 2 000 vozidel do roku 2026. Waymo také týdně realizuje přes 250 tisíc placených jízd a je aktuálně jedinou společností v USA, která nabízí plně autonomní jízdy bez řidiče pro veřejnost. Co myslíte, podaří se Tesle dohnat její náskok? Podělte se s námi o váš názor v diskuzi pod článkem.
Waymo takhle jezdí kolik let a za tu dobu už přišli na to, že opravdové robotai s živými lidmi není jen tak. Tesla s tím začíná, ale už za 2 měsíce bude spuštět robotaxi bez mapových podkladů a kdekoli :-)))
Co všechno ještě ten Elon musí po...at aby mu konečně došlo, že X je silný nástroj, ale není vhodný na okamžité náladové výblitky. Že to nevidí aspoň na tom Trumpovi.
Jsem spokojený s Model Y, který máme, ale mohlo by to být lepší – asistenční systémy zaostávají za tím, co dokonce nabízí Toyota v nových autech.
Jiných aut moc neprodukují – potřebovali jsme menší SUV do města, ale Tesla nic takového nenabízí. Museli jsme tedy koupit Hyundai Kona EV ( v super ceně - 850 tis s DPH - doporučují)
Možná bychom si koupili Tesla Model 2 nebo Q, ale Musk rozhodl nedělat menší Teslu kvůli FSD taxi…
forbes cz/stovky-indu-predstiraly-ze-jsou-neuronova-sit-vzestup-a-pad-builder-ai/
Každé auto bude mít svého supervizora na dálku a když FSD selže, převezme řízení :-)