Dosud na trhu osobních automobilů s plně elektrickým pohonem nebyl zrovna velký výběr. V některých třídách byl v nabídce třeba jen model jedné značky. Letošní rok ale bude v tomto ohledu přelomový, což si ukážeme na přehledu novinek. Pojďme na to.
Letošní očekávané novinky na trhu elektromobilů aneb co přinese rok 2021 – Novinky roku 2021
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV se představila již v září 2020 a první stovky registrací v Česku zaznamenala už v prosinci 2020, ale šlo hlavně o předváděcí vozy. Než se dostane fyzicky k zákazníkům, ještě si chvilku počkáme, pravděpodobně do druhého kvartálu letošního roku. Již teď je ale možné Enyaq iV objednávat, v Česku je základní verzí Enyaq iV 60 a začíná na ceně 1 059 900 Kč.
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 404 km |
Cena od | 1 239 900 Kč |
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 se představil již loni a měli jsme možnost jej alespoň staticky vyzkoušet. V prosinci zaznamenal dokonce tisíce registrací v Evropě. Na český trh ale přichází až teď v březnu. I Volkswagen ID.4 už je ale možné v Česku objednávat a je překvapivě levnější než domácí Škoda Enyaq. Začíná na ceně 991 900 Kč což na elektrické SUV těchto rozměrů vůbec není špatná cena. Koncem března už se začal dostávat do showroomů a pravděpodobně i k prvním zákazníkům. Ostatně, tento týden jsme si jej mohli vyzkoušet i na silnici a přinesli jsme vám první jízdní dojmy.
Technické parametry Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 584 × 1 852 × 1 612 mm, 2 124 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 506 km |
Cena od | 1 387 900 Kč |
BMW iX3
Na rozdíl od prvních dvou jmenovaných jsme si BMW iX3 již loni mohli vyzkoušet na silnici. Představeno bylo také na podzim loňského roku a i když je velikostně srovnatelné s ID.4 a trochu méně prostorné než Enyaq, cena začíná na 1 765 400 Kč. Sami jsme si ale mohli vyzkoušet, že jde o opravdu prémiové SUV se vším všudy, akorát je škoda, že nabídne pouze pohon zadních kol. Ze zmíněné trojice SUV má také nejvyšší výkon a nabídne větší baterii než základní verze Enyaqu a ID.4. K prvním českým zákazníkům se pravděpodobně dostane v průběhu letošního jara.
Technické parametry BMW iX3 základní
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 734 × 1 891 × 1 668 mm, 2 185 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 80 kWh (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 460 km |
Cena od | 1 792 700 Kč |
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 je prvním elektromobilem, který vyjede na nové platformě e-GMP, jež je společná i se značkou Kia. Nabídne 800V architekturu, jedno z nejrychlejších nabíjení na trhu, vysokou efektivitu (kterou jsou vozy Hyundai a Kia známé) nebo vnitřní zásuvku o výkonu až 3,5 kW, kterou je možné například i nabíjet jiný elektromobil. Virtuální světová premiéra tohoto elektrického crossoveru se uskutečnila 23. února 2021 a na český trh by měl dorazit nejpozději v létě. Auto klame tělem, protože vypadá jako kompaktní hatchback, ale ve skutečnosti má rozměry jako například Škoda Enyaq a je větší než Volkswagen ID.4.
Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 82 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 481 km |
Cena od | 1 339 990 Kč |
Mercedes-Benz EQA
Premiéra kompaktního elektrického crossoveru od Mercedesu byla plánovaná na konec loňského roku, ale nakonec se přesunula na leden 2021. Krátce poté, začátkem února, dostal Mercedes EQA i českou cenu, která začíná na 1 275 340 Kč. Je to sice více než u větších elektromobilů Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4 v základní verzi, ale na prémiový elektrický crossover to není špatné. Vůz již mohou objednávat i čeští zákazníci a první kusy už jsou v Česku.
Technické parametry Mercedes-Benz EQA (2020) 250
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 463 × 1 834 × 1 620 mm, 1 965 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 140 kW, 190 koní, točivý moment: 385 Nm |
Baterie | ? (66,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,4 kWh / 100 km, dojezd: 495 km |
Cena od | 1 275 340 Kč |
BMW iX
Představeno bylo také na podzim loňského roku, ale zatím jako prototyp v rámci virtuální premiéry. Jde o velké luxusní SUV včetně pohonu všech kol, které nabídne velmi zajímavé parametry výkonu a dojezdu. Do výroby se BMW iX dostane ve druhé polovině roku 2021 a vyrábět se bude v továrně BMW v Dingolfingu. Uvedení na trh je pak plánováno na konec roku 2021. Každopádně české ceny už dostalo a startují těsně nad hranicí dvou milionů korun.
Technické parametry BMW iX xDrive 50
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 510 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 385 kW, 523 koní, točivý moment: 765 Nm |
Baterie | 111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,8 kWh / 100 km, dojezd: 631 km |
Cena od | 2 684 500 Kč |
FIAT 500e
Je to už delší doba, co byl nový FIAT 500e představen a v prosinci například ve Francii zaznamenal poměrně dost registrací. S cca 1 500 registracemi se umístil na čtvrtém místě mezi auty s externím nabíjením. Ohledně českého trhu ale zatím nemáme informace, každopádně v některých evropských státech už se prodává.
Technické parametry Fiat 500e (2021) 42 kWh Hatchback
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 630 × 1 690 × 1 480 mm, 1 465 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 118 koní, točivý moment: 220 Nm |
Baterie | 42 kWh (37,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 320 km |
Cena od | 680 900 Kč |
Tesla Model Y
Teslu Model Y netřeba představovat, již se nějaký ten pátek vyrábí a je to více než rok, co se dostala k prvním zákazníkům v USA. Evropa ale stále čeká, protože se tu začne prodávat až bude spuštěna výroba v berlínské Gigafactory. Doufejme, že to bude podle plánu do konce letošního roku, protože to je asi nejočekávanější elektromobil v Evropě obecně a mnoho zákazníků čeká s koupí elektromobilu právě na Model Y. Faktem ale je, že přijde až po jiných elektrických crossoverech podobné velikosti, takže bude mít v Evropě těžší pozici, než by měla při zahájení prodeje již v loňském roce.
Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km |
Cena od | 1 284 900 Kč |
Audi e-tron GT
Zatímco koncernový sourozenec, Porsche Taycan, již brázdí evropské silnice poměrně dlouho a trhá prodejní rekordy, Audi e-tron GT se představilo před pár dny. Nenabídne tak vysoký výkon jako Taycan, ale je levnější než Taycan s pohonem všech kol a elegantnější než spíše sportovní Taycan. Česká cena Taycanu s pohonem zadních kol ale pravděpodobně bude nižší, protože Audi e-tron GT se zatím představilo jen jako Quattro.
Technické parametry Audi e-tron GT RS
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 989 × 2 158 × 1 413 mm, 2 420 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 475 kW, 646 koní, točivý moment: 830 Nm |
Baterie | 93 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,5 kWh / 100 km, dojezd: 472 km |
Cena od | 3 756 900 Kč |
Dacia Spring
Po ukončení prodeje elektrické Škody Citigo na trhu opět chybí opravdu levný elektromobil a Dacia Spring je velmi očekávaným modelem, který pozici nejlevnějšího elektromobilu převezme. Přestože při představení v říjnu loňského roku zazněla informace, že se začne prodávat až letos, ve Francii už v prosinci zaznamenala ještě o 200 víc registrací než již zmíněný Fiat 500e a umístila se dokonce na třetím místě za prosinec mezi auty do zásuvky. Českou cenu zatím ale Dacia Spring nemá a není zveřejněný termín, kdy fyzicky přijde na český trh. Cena by měla být zveřejněna v polovině dubna a od toho data bude možné ji objednávat. Již je ale jasné, že cena se pod avizovaných 10 tisíc eur dostane jen s dotací a bez ní se bude pohybovat okolo 15 tisíc eur. Jelikož v Česku dotace na elektromobily nejsou, zájemci si budou muset připravit určitě přes 400 tisíc korun. Fyzicky má dorazit do ČR až na podzim.
Technické parametry Dacia Spring
Konstrukce | hatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min |
Baterie | 26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km |
Cena od | 511 900 Kč |
Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E také není třeba dlouze představovat, jeho podobu už známe dlouho. První kusy se do Evropy ale dostávají až teď, přičemž první byly v Norsku někdy koncem loňského roku, což ale byly pravděpodobně jen předváděcí vozy. Norský web už udává i orientační cenu 422 tisíc norských korun, což je v přepočtu necelých 1,1 milionu Kč. To by na elektrický crossover s dojezdem 600 kilometrů, zrychlením na 100 km/h za 3,7 sekundy a poměrně rychlým nabíjením bylo velmi dobré, ale zatím není jasné, zda nejde o cenu bez daně, od které jsou tam elektromobily osvobozené. V Česku si ale na první kusy počkáme minimálně do podzimu.
Technické parametry Ford Mustang Mach-E RWD SR
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 713 × 1 881 × 1 625 mm, 2 047 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 198 kW, 269 koní, točivý moment: 430 Nm |
Baterie | 75,7 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 115 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 440 km |
Cena od | 1 458 900 Kč |
Nissan Ariya
Dalším očekávaným elektrickým SUV je Nissan Ariya, který se představil už v létě loňského roku, ale podobně jako BMW iX zatím jako prototyp. Výroba a prodej má začít letos a podle našich informací se první kusy do Evropy dostanou na přelomu léta a podzimu. Není ovšem jasné, zda půjde jen o předváděcí vozy, nebo zda se dostanou i k zákazníkům. Parametry jsou ale zajímavé, Ariya má mít pohon všech kol, výkon 400 koní, dojezd 480 kilometrů a v Evropě má být tento vůz vybaven konektorem CCS Combo, což je také dobrá zpráva.
Technické parametry Nissan Ariya 90 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 595 × 2 172 × 1 660 mm, 2 089 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 178 kW, 242 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 90 kWh (87 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 482 km |
Cena od | 1 449 990 Kč |
Volvo XC40 Recharge
Ani Volvo XC40 Recharge již není žádnou novinkou a v mnoha státech Evropy se již dávno prodává, ale v Česku zatím na toto kompaktní SUV s elektrickým pohonem čekáme. Podle našich informací by ale uvedení na český trh mělo proběhnout až někdy v podzimních měsících letošního roku.
Technické parametry Volvo EX40 (2021) Twin
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 150 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 660 Nm |
Baterie | 78 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 23,8 kWh / 100 km, dojezd: 416 km |
Cena od | 1 414 000 Kč |
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge vychází z XC40 Recharge, pouze má sportovněji tvarovanou karoserii ve stylu SUV-coupé. Představeno bylo začátkem letošního roku, ale ohledně příchodu na český trh se nám nepodařilo zjistit nic konkrétnějšího. Doufáme, že dorazí do konce roku, ale vzhledem k tomu, jak dlouho čekáme na XC40 Recharge, nedivili bychom se ani, kdyby tento zajímavý elektromobil do Česka dorazil až v příštím roce.
Technické parametry Volvo EC40 (2021) Recharge Twin
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 431 × 1 850 × 1 582 mm, 2 185 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 660 Nm |
Baterie | 78 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,8 kWh / 100 km, dojezd: 440 km |
Cena od | 1 454 000 Kč |
Elektromobily, které čekají na představení
Mercedes EQS
Prvním Mercedesem na nové platformě pro elektromobily s označením EVA má být EQS. Jeho představení by mělo proběhnout v polovině dubna, takže za necelé tři týdny. Každopádně půjde podle předběžných informací automobilky o elektromobil s vysokou efektivitou a dlouhým dojezdem, který zároveň nabídne vysoký výkon a skvělé jízdní vlastnosti. Vypadá to, že platforma EVA bude mít i natáčení zadních kol, což zlepší obratnost velkých aut. Na stejné platformě pak vyjede i sedan EQE a dvě SUV s označením EQS SUV a EQE SUV.
BMW i4
Podobně jako u BMW iX3 bude elektromobil vycházet ze standardního modelu, v tomto případě z běžné řady 4, nabídne dojezd téměř 600 kilometrů a linka již je připravená na výrobu od léta 2020. Fotografie již BMW ukázalo, ale termín kompletního představení zatím není veřejně známý, mělo by však proběhnout v nejbližších týdnech. A lze očekávat, že na trh se do konce letošního roku dostane,
Kia EV6
Kia EV6 je druhým vozem na platformě e-GMP, tedy lze očekávat i podobné parametry, jako má Hyundai Ioniq 5. Kia sice už ukázala design, ale zatím neznáme rozměry, takže lze těžko odhadovat, zda bude větší/menší než Ioniq 5. Pokud ale jde o parametry, jako je výkon, kapacita baterie či nabíjení, lze očekávat podobné hodnoty, protože jde o stejnou revoluční platformu. Tím pádem pravděpodobně nabídne i nabíjení V2V. Představení je naplánováno na 30. března.
Mercedes EQB
Mezi již představený Mercedes EQA a EQC, který je na trhu již poměrně dlouho, by se měl velikostí trefit Mercedes EQB, který má také vycházet z běžného modelu, tedy ještě nepůjde o vůz na elektrické platformě. Původně měl přijít rok po EQA, tedy plán byl na konec roku 2021, ale je otázka, zda se posunutím premiéry EQA neposunula i premiéra EQB na začátek roku 2022.
Audi Q4 e-tron
Zatímco elektromobily Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4 už se dávno vyrábí, jejich sourozenec se čtyřmi kruhy, Audi Q4 e-tron, se zatím ukázal jen jako koncept. I ten by se ale měl letos dočkat premiéry a Enyaq s ID.4 tak dostanou prémiového sourozence. Původně se počítalo s premiérou koncem roku 2020, takže i když se posunula, můžeme ji též očekávat každým týdnem. Sériová výroba totiž už začala a sjíždí z linek stejné fabriky jako Volkswageny ID.3 a ID.4, tedy ve Zwickau.
Škoda Enyaq Sportback/Coupé
Nevíme, jaký název ponese, ale půjde o karosářskou variantu Enyaqu ve stylu SUV-coupé. Maskované prototypy již jezdí a několikrát jsme je potkali u nabíjecí stanice při testování. Není ale snadné je vyfotografovat, po příjezdu k nabíjecí stanici posádka auto okamžitě přikrývá plachtou. Lze předpokládat, že technické parametry budou odpovídat běžnému Enyaqu s karoserií SUV.
Volkswagen ID.5
Jde v podstatě o karosářskou variantu ID.4, tedy SUV-coupé odvozené od klasického SUV. Nejnovější zprávy říkají, že již začaly z výrobní linky sjíždět předprodukční kusy, nejspíše za účelem testování. Představení pravděpodobně proběhne letos v listopadu, ale k českým zákazníkům se určitě nedostane dříve než začátkem roku 2022.
Rozhodně je na co se těšit
Jak vidíte, novinek z řad elektromobilů se na letošní rok chystá opravdu hodně, a to možná nejsou všechny, protože je možné, že přijde i nějaké překvapení, o kterém nevíme. Pokud tedy víte o nějaké další chystané novince, na kterou jsme třeba zapomněli, dejte nám vědět v komentářích.