Letošní očekávané novinky na trhu elektromobilů

Co přinese rok 2021?
Letošní očekávané novinky na trhu elektromobilů
Fotografie: Škoda Auto
  • Představené elektromobily, které se chystají na trh jsou: Škoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4, BMW iX3, Hyundai Ioniq 5, Mercedes EQA, BMW iX, FIAT 500e, Tesla Model Y, Audi e-tron GT, Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Nissan Ariya, Volvo XC40 Recharge a Volvo C40 Recharge
  • Na představení stále čekají: Mercedes EQS, BMW i4, Kia EV6, Mercedes EQB, Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq Sportback/Coupé a Volkswagen ID.5

Dosud na trhu osobních automobilů s plně elektrickým pohonem nebyl zrovna velký výběr. V některých třídách byl v nabídce třeba jen model jedné značky. Letošní rok ale bude v tomto ohledu přelomový, což si ukážeme na přehledu novinek. Pojďme na to.

Letošní očekávané novinky na trhu elektromobilů aneb co přinese rok 2021 – Novinky roku 2021

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV se představila již v září 2020 a první stovky registrací v Česku zaznamenala už v prosinci 2020, ale šlo hlavně o předváděcí vozy. Než se dostane fyzicky k zákazníkům, ještě si chvilku počkáme, pravděpodobně do druhého kvartálu letošního roku. Již teď je ale možné Enyaq iV objednávat, v Česku je základní verzí Enyaq iV 60 a začíná na ceně 1 059 900 Kč.

Škoda Enyaq iV, foto: Škoda Auto

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie62 kWh (58 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 404 km
Cena od1 239 900 Kč

Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4 se představil již loni a měli jsme možnost jej alespoň staticky vyzkoušet. V prosinci zaznamenal dokonce tisíce registrací v Evropě. Na český trh ale přichází až teď v březnu. I Volkswagen ID.4 už je ale možné v Česku objednávat a je překvapivě levnější než domácí Škoda Enyaq. Začíná na ceně 991 900 Kč což na elektrické SUV těchto rozměrů vůbec není špatná cena. Koncem března už se začal dostávat do showroomů a pravděpodobně i k prvním zákazníkům. Ostatně, tento týden jsme si jej mohli vyzkoušet i na silnici a přinesli jsme vám první jízdní dojmy.

Volkswagen ID.4, foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

Technické parametry Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 584 × 1 852 × 1 612 mm, 2 124 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 506 km
Cena od1 387 900 Kč

BMW iX3

Na rozdíl od prvních dvou jmenovaných jsme si BMW iX3 již loni mohli vyzkoušet na silnici. Představeno bylo také na podzim loňského roku a i když je velikostně srovnatelné s ID.4 a trochu méně prostorné než Enyaq, cena začíná na 1 765 400 Kč. Sami jsme si ale mohli vyzkoušet, že jde o opravdu prémiové SUV se vším všudy, akorát je škoda, že nabídne pouze pohon zadních kol. Ze zmíněné trojice SUV má také nejvyšší výkon a nabídne větší baterii než základní verze Enyaqu a ID.4. K prvním českým zákazníkům se pravděpodobně dostane v průběhu letošního jara.

BMW iX3, foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

Technické parametry BMW iX3 základní

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 734 × 1 891 × 1 668 mm, 2 185 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie80 kWh (74 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 460 km
Cena od1 792 700 Kč

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 je prvním elektromobilem, který vyjede na nové platformě e-GMP, jež je společná i se značkou Kia. Nabídne 800V architekturu, jedno z nejrychlejších nabíjení na trhu, vysokou efektivitu (kterou jsou vozy Hyundai a Kia známé) nebo vnitřní zásuvku o výkonu až 3,5 kW, kterou je možné například i nabíjet jiný elektromobil. Virtuální světová premiéra tohoto elektrického crossoveru se uskutečnila 23. února 2021 a na český trh by měl dorazit nejpozději v létě. Auto klame tělem, protože vypadá jako kompaktní hatchback, ale ve skutečnosti má rozměry jako například Škoda Enyaq a je větší než Volkswagen ID.4.

Hyundai Ioniq 5, foto: Hyundai

Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh 2WD

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie82 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 481 km
Cena od1 339 990 Kč

Mercedes-Benz EQA

Premiéra kompaktního elektrického crossoveru od Mercedesu byla plánovaná na konec loňského roku, ale nakonec se přesunula na leden 2021. Krátce poté, začátkem února, dostal Mercedes EQA i českou cenu, která začíná na 1 275 340 Kč. Je to sice více než u větších elektromobilů Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4 v základní verzi, ale na prémiový elektrický crossover to není špatné. Vůz již mohou objednávat i čeští zákazníci a první kusy už jsou v Česku.

Mercedes EQA, foto: Mercedes-Benz

Technické parametry Mercedes-Benz EQA (2020) 250

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 463 × 1 834 × 1 620 mm, 1 965 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon140 kW, 190 koní, točivý moment: 385 Nm
Baterie? (66,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,4 kWh / 100 km, dojezd: 495 km
Cena od1 275 340 Kč

BMW iX

Představeno bylo také na podzim loňského roku, ale zatím jako prototyp v rámci virtuální premiéry. Jde o velké luxusní SUV včetně pohonu všech kol, které nabídne velmi zajímavé parametry výkonu a dojezdu. Do výroby se BMW iX dostane ve druhé polovině roku 2021 a vyrábět se bude v továrně BMW v Dingolfingu. Uvedení na trh je pak plánováno na konec roku 2021. Každopádně české ceny už dostalo a startují těsně nad hranicí dvou milionů korun.

BMW iX, foto: BMW

Technické parametry BMW iX xDrive 50

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 510 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon385 kW, 523 koní, točivý moment: 765 Nm
Baterie111,5 kWh (105,2 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,8 kWh / 100 km, dojezd: 631 km
Cena od2 684 500 Kč

FIAT 500e

Je to už delší doba, co byl nový FIAT 500e představen a v prosinci například ve Francii zaznamenal poměrně dost registrací. S cca 1 500 registracemi se umístil na čtvrtém místě mezi auty s externím nabíjením. Ohledně českého trhu ale zatím nemáme informace, každopádně v některých evropských státech už se prodává.

FIAT 500e, foto: FIAT

Technické parametry Fiat 500e (2021) 42 kWh Hatchback

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 630 × 1 690 × 1 480 mm, 1 465 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon88 kW, 118 koní, točivý moment: 220 Nm
Baterie42 kWh (37,3 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 320 km
Cena od680 900 Kč

Tesla Model Y

Teslu Model Y netřeba představovat, již se nějaký ten pátek vyrábí a je to více než rok, co se dostala k prvním zákazníkům v USA. Evropa ale stále čeká, protože se tu začne prodávat až bude spuštěna výroba v berlínské Gigafactory. Doufejme, že to bude podle plánu do konce letošního roku, protože to je asi nejočekávanější elektromobil v Evropě obecně a mnoho zákazníků čeká s koupí elektromobilu právě na Model Y. Faktem ale je, že přijde až po jiných elektrických crossoverech podobné velikosti, takže bude mít v Evropě těžší pozici, než by měla při zahájení prodeje již v loňském roce.

Tesla Model Y, foto: Tesla Motors

Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm
Baterie78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km
Cena od1 284 900 Kč

Audi e-tron GT

Zatímco koncernový sourozenec, Porsche Taycan, již brázdí evropské silnice poměrně dlouho a trhá prodejní rekordy, Audi e-tron GT se představilo před pár dny. Nenabídne tak vysoký výkon jako Taycan, ale je levnější než Taycan s pohonem všech kol a elegantnější než spíše sportovní Taycan. Česká cena Taycanu s pohonem zadních kol ale pravděpodobně bude nižší, protože Audi e-tron GT se zatím představilo jen jako Quattro.

Audi e-tron GT, foto: Audi

Technické parametry Audi e-tron GT RS

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 989 × 2 158 × 1 413 mm, 2 420 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon475 kW, 646 koní, točivý moment: 830 Nm
Baterie93 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,5 kWh / 100 km, dojezd: 472 km
Cena od3 756 900 Kč

Dacia Spring

Po ukončení prodeje elektrické Škody Citigo na trhu opět chybí opravdu levný elektromobil a Dacia Spring je velmi očekávaným modelem, který pozici nejlevnějšího elektromobilu převezme. Přestože při představení v říjnu loňského roku zazněla informace, že se začne prodávat až letos, ve Francii už v prosinci zaznamenala ještě o 200 víc registrací než již zmíněný Fiat 500e a umístila se dokonce na třetím místě za prosinec mezi auty do zásuvky. Českou cenu zatím ale Dacia Spring nemá a není zveřejněný termín, kdy fyzicky přijde na český trh. Cena by měla být zveřejněna v polovině dubna a od toho data bude možné ji objednávat. Již je ale jasné, že cena se pod avizovaných 10 tisíc eur dostane jen s dotací a bez ní se bude pohybovat okolo 15 tisíc eur. Jelikož v Česku dotace na elektromobily nejsou, zájemci si budou muset připravit určitě přes 400 tisíc korun. Fyzicky má dorazit do ČR až na podzim.

Dacia Spring, foto: Dacia

Technické parametry Dacia Spring

Konstrukcehatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min
Baterie26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km
Cena od511 900 Kč

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E také není třeba dlouze představovat, jeho podobu už známe dlouho. První kusy se do Evropy ale dostávají až teď, přičemž první byly v Norsku někdy koncem loňského roku, což ale byly pravděpodobně jen předváděcí vozy. Norský web už udává i orientační cenu 422 tisíc norských korun, což je v přepočtu necelých 1,1 milionu Kč. To by na elektrický crossover s dojezdem 600 kilometrů, zrychlením na 100 km/h za 3,7 sekundy a poměrně rychlým nabíjením bylo velmi dobré, ale zatím není jasné, zda nejde o cenu bez daně, od které jsou tam elektromobily osvobozené. V Česku si ale na první kusy počkáme minimálně do podzimu.

Ford Mustang Mach-E, foto: Ford

Technické parametry Ford Mustang Mach-E RWD SR

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 713 × 1 881 × 1 625 mm, 2 047 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon198 kW, 269 koní, točivý moment: 430 Nm
Baterie75,7 kWh (70 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 115 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 440 km
Cena od1 458 900 Kč

Nissan Ariya

Dalším očekávaným elektrickým SUV je Nissan Ariya, který se představil už v létě loňského roku, ale podobně jako BMW iX zatím jako prototyp. Výroba a prodej má začít letos a podle našich informací se první kusy do Evropy dostanou na přelomu léta a podzimu. Není ovšem jasné, zda půjde jen o předváděcí vozy, nebo zda se dostanou i k zákazníkům. Parametry jsou ale zajímavé, Ariya má mít pohon všech kol, výkon 400 koní, dojezd 480 kilometrů a v Evropě má být tento vůz vybaven konektorem CCS Combo, což je také dobrá zpráva.

Nissan Ariya, foto: Nissan

Technické parametry Nissan Ariya 90 kWh

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 595 × 2 172 × 1 660 mm, 2 089 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon178 kW, 242 koní, točivý moment: 300 Nm
Baterie90 kWh (87 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 482 km
Cena od1 449 990 Kč

Volvo XC40 Recharge

Ani Volvo XC40 Recharge již není žádnou novinkou a v mnoha státech Evropy se již dávno prodává, ale v Česku zatím na toto kompaktní SUV s elektrickým pohonem čekáme. Podle našich informací by ale uvedení na český trh mělo proběhnout až někdy v podzimních měsících letošního roku.

Volvo XC40 Recharge, foto: Volvo Cars

Technické parametry Volvo EX40 (2021) Twin

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 400 × 1 863 × 1 647 mm, 2 150 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 660 Nm
Baterie78 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 23,8 kWh / 100 km, dojezd: 416 km
Cena od1 414 000 Kč

Volvo C40 Recharge

Volvo C40 Recharge vychází z XC40 Recharge, pouze má sportovněji tvarovanou karoserii ve stylu SUV-coupé. Představeno bylo začátkem letošního roku, ale ohledně příchodu na český trh se nám nepodařilo zjistit nic konkrétnějšího. Doufáme, že dorazí do konce roku, ale vzhledem k tomu, jak dlouho čekáme na XC40 Recharge, nedivili bychom se ani, kdyby tento zajímavý elektromobil do Česka dorazil až v příštím roce.

Volvo C40 Recharge, foto: Volvo Cars

Technické parametry Volvo EC40 (2021) Recharge Twin

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 431 × 1 850 × 1 582 mm, 2 185 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 660 Nm
Baterie78 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,8 kWh / 100 km, dojezd: 440 km
Cena od1 454 000 Kč

Elektromobily, které čekají na představení

Mercedes EQS

Prvním Mercedesem na nové platformě pro elektromobily s označením EVA má být EQS. Jeho představení by mělo proběhnout v polovině dubna, takže za necelé tři týdny. Každopádně půjde podle předběžných informací automobilky o elektromobil s vysokou efektivitou a dlouhým dojezdem, který zároveň nabídne vysoký výkon a skvělé jízdní vlastnosti. Vypadá to, že platforma EVA bude mít i natáčení zadních kol, což zlepší obratnost velkých aut. Na stejné platformě pak vyjede i sedan EQE a dvě SUV s označením EQS SUV a EQE SUV.

Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS, foto: Mercedes-Benz

BMW i4

Podobně jako u BMW iX3 bude elektromobil vycházet ze standardního modelu, v tomto případě z běžné řady 4, nabídne dojezd téměř 600 kilometrů a linka již je připravená na výrobu od léta 2020. Fotografie již BMW ukázalo, ale termín kompletního představení zatím není veřejně známý, mělo by však proběhnout v nejbližších týdnech. A lze očekávat, že na trh se do konce letošního roku dostane,

BMW i4, foto: BMW

Kia EV6

Kia EV6 je druhým vozem na platformě e-GMP, tedy lze očekávat i podobné parametry, jako má Hyundai Ioniq 5. Kia sice už ukázala design, ale zatím neznáme rozměry, takže lze těžko odhadovat, zda bude větší/menší než Ioniq 5. Pokud ale jde o parametry, jako je výkon, kapacita baterie či nabíjení, lze očekávat podobné hodnoty, protože jde o stejnou revoluční platformu. Tím pádem pravděpodobně nabídne i nabíjení V2V. Představení je naplánováno na 30. března.

Kia EV6, foto: Kia

Mercedes EQB

Mezi již představený Mercedes EQA a EQC, který je na trhu již poměrně dlouho, by se měl velikostí trefit Mercedes EQB, který má také vycházet z běžného modelu, tedy ještě nepůjde o vůz na elektrické platformě. Původně měl přijít rok po EQA, tedy plán byl na konec roku 2021, ale je otázka, zda se posunutím premiéry EQA neposunula i premiéra EQB na začátek roku 2022.

Mercedes-Benz EQB
Mercedes-Benz EQB, foto: Mercedes-Benz

Audi Q4 e-tron

Zatímco elektromobily Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4 už se dávno vyrábí, jejich sourozenec se čtyřmi kruhy, Audi Q4 e-tron, se zatím ukázal jen jako koncept. I ten by se ale měl letos dočkat premiéry a Enyaq s ID.4 tak dostanou prémiového sourozence. Původně se počítalo s premiérou koncem roku 2020, takže i když se posunula, můžeme ji též očekávat každým týdnem. Sériová výroba totiž už začala a sjíždí z linek stejné fabriky jako Volkswageny ID.3 a ID.4, tedy ve Zwickau.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron, foto: Audi

Škoda Enyaq Sportback/Coupé

Nevíme, jaký název ponese, ale půjde o karosářskou variantu Enyaqu ve stylu SUV-coupé. Maskované prototypy již jezdí a několikrát jsme je potkali u nabíjecí stanice při testování. Není ale snadné je vyfotografovat, po příjezdu k nabíjecí stanici posádka auto okamžitě přikrývá plachtou. Lze předpokládat, že technické parametry budou odpovídat běžnému Enyaqu s karoserií SUV.

Volkswagen ID.5

Jde v podstatě o karosářskou variantu ID.4, tedy SUV-coupé odvozené od klasického SUV. Nejnovější zprávy říkají, že již začaly z výrobní linky sjíždět předprodukční kusy, nejspíše za účelem testování. Představení pravděpodobně proběhne letos v listopadu, ale k českým zákazníkům se určitě nedostane dříve než začátkem roku 2022.

Rozhodně je na co se těšit

Jak vidíte, novinek z řad elektromobilů se na letošní rok chystá opravdu hodně, a to možná nejsou všechny, protože je možné, že přijde i nějaké překvapení, o kterém nevíme. Pokud tedy víte o nějaké další chystané novince, na kterou jsme třeba zapomněli, dejte nám vědět v komentářích.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze