Fiat E-Ducato: dojede i s poškozeným modulem baterie

Fiat E-Ducato: dojede i s poškozeným modulem baterie
Fotografie: Fiat Group
  • Při jarní premiéře Fiatu E-Ducato výrobce prezentoval zajímavou vlastnost
  • Podrobněji ji však nekomentoval, a tak prošla víceméně bez povšimnutí
  • Nyní se ukazuje, že jde o velkou technickou zajímavost

Fiat E-Ducato, který je již nějakou dobu na trhu a jehož cena začíná na 1 309 000 Kč bez DPH, byl při premiéře uváděn s komentářem, že nabízí unikátní režim Recovery (zotavení). Ten má zajistit dojetí i při výpadku jednoho z tří nebo pěti bateriových modulů (podle celkové kapacity 47 nebo 79 kWh), aniž by byl podrobně popsán princip nebo důvod.

Ten odhalili kolegové z insideevs.com. Celý vtip je v tom, že se konstruktéři spolehli na unikátní paralelní zapojení bateriových modulů místo u konkurence prakticky výhradně používaného sériového. Díky tomu lze snadno dojet i při výpadku jednoho modulu, což při sériovém zapojení samozřejmě není možné. Znamená to tedy, že když odejde jediný elektrický článek, neparalyzuje celé auto. To naopak může v klidu dojet na zbývající dva nebo čtyři moduly; palubní elektronika vadný modul automaticky detekuje a odpojí.

Toto originální řešení má zásadní nevýhody, kvůli nimž jej většina konkurentů odmítla; především nutnost sestavit každý modul jako vysokonapěťový s vlastním napětím rovným celkovému. A také v obtížnější manipulaci s jednotlivými moduly. Jenže pak tu máme neméně zajímavé výhody. Kromě výše zmíněné i možnost vyrábět všechny moduly unifikované a jejich přidáváním či ubíráním velmi jednoduše měnit cílovou kapacitu baterie. Přesto vycházejí jednotlivé moduly poměrně robustní, a tak lze očekávat nasazení tohoto řešení především v užitkových vozidlech. Nejen v dodávkách, ale i v těch velkých.

Jak se tento systém osvědčí v praxi, ukáže až čas. Fiat ale v minulosti opakovaně prokázal, že jeho inovativní řešení jsou životaschopná. Uvedl například první masově vyráběné miniauto na světě (Fiat Topolino, 1936), první MPV na světě (Fiat 600 Multipla, 1956), první přímovstřikový diesel v osobním autě (Fiat Croma Turbo D i.d., 1987) či první diesel typu common-rail (Alfa Romeo 156 2,4 JTD, 1997).

Technické parametry Fiat E-Ducato Nákladní 79 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, ? × ? × ? mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon90 kW, , točivý moment: 280 Nm
Baterie79 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW,
Spotřeba?, dojezd: 330 km
Cena od
Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze