Elektrický Transit už zná svou cenu. Evropa si na něj ale ještě chvíli počká

Elektrický Transit už zná svou cenu. Evropa si na něj ale ještě chvíli počká
Fotografie: Ford
  • Po hybridních Transitech nastává čas plné elektrifikace
  • E-Transit nabídne 25 verzí a bohatou výbavu
  • Sám dokáže nabít jiný vybitý elektromobil

Ford otevřel registrace pro zájemce o první testovací jízdy s plně elektrickou dodávku a zároveň oznámil ceny pro americký trh. Ty budou dokonce o chlup nižší, než se očekávalo. První odhady startovní ceny zněly „pod 45 000 USD“, za základní verzi však zaplatíte jen 43 295 USD bez daní a poplatků (cca 915 000 Kč). Pokud zvolíte prodloužený furgon s extravysokou střechou, dostanete se na 52 690 USD (cca 1 150 000 Kč). Závazné objednávky budou podle insideevs.com přijímány od července a první vozy se k americkým zákazníkům dostanou koncem roku 2021. Podle Fordu vzbudila elektrická novinka rozruch, vážný zájem prý projevilo už více než 450 firem ze 45 různých oborů činnosti.

Ford E-Transit
Evropská verze Fordu E-Transit nabídne stejnou variabilitu i ložný prostor jako verze se spalovacím motorem

Zájem o jednotlivé karosářské verze (je jich celkem osm) je prý rozložen obdobně jako u spalovacích Transitů. Zhruba 40 % zájemců by upřednostnilo furgon s extravysokou střechou, zbytek pak ostatní provedení furgonu (vysoká střecha, nízká střecha), podvozky (chassis) samotné či s druhovýrobovými nástavbami. Růst zájmu se předpokládá i do budoucna, protože segment tzv. full size furgonů a busů (odpovídá evropským třídám N1 a N2) očekává v roce 2030 až 70% elektrifikaci, což reprezentuje 300 000 vozidel ročně. Americké E-Transity budou vznikat v závodech Kansas City a Claycomo (Missouri). Podporu by měli zákazníci nalézt v 645 servisních centrech Ford, z nichž zhruba 90 % je certifikováno pro servis elektromobilů.

Obdobný program se rozjíždí i v Evropě, avšak proti Spojeným státům nabere roční zpoždění a navíc se bude týkat jen vybraných zemí – Německa, Velké Británie a samozřejmě Norska. Zákaznické testy se tedy spustí až na jaře 2022 a v létě téhož roku odstartují závazné objednávky. Testovací prototypy se připravují v technologickém centru v anglickém Duntonu a flotila zohlední odlišné poslání elektrických dodávek na starém kontinentu. Zatímco v obrovských Spojených státech je jejich akční rádius předurčuje ke komunálním či servisním službám, případně k zakázkové přepravě osob, v Evropě najdou uplatnění i u kurýrů, pošťáků a rozvážky. Proto bude evropská nabídka se svými 25 verzemi s celkovou hmotností až 4,25 t mnohem pestřejší a více zaměřená na snadnou manipulaci během rozvozu.

Ani evropským E-Transitům nebude chybět bohatá nabídka výbavy. Palubní systémy obslouží 12" dotykový displej s nejnovějším softwarem Ford SYNC 4, jemuž nechybí pokročilé hlasové ovládání, navigace a dálkové aktualizace. Z bohaté nabídky bezpečnostních asistentů vybíráme rozeznávání dopravních značek, inteligentní omezovač rychlosti, adaptivní tempomat s přednárazovým varováním, panoramatickou kameru, senzor mrtvého úhlu a podporu jízdy v pruhu. Chybět nebude ani palubní modem pro dálkovou správu a optimalizaci flotily. Úspory na provozních nákladech by měly více než kompenzovat vyšší pořizovací cenu. Kromě stále ještě levnější elektřiny proti naftě majitel ušetří i 40 % servisních poplatků. Záruka na baterii byla stanovena na 8 let/160 000 km, za příplatek nabídne funkci Pro Power Onboard, tedy palubní 230V zásuvku s výkonem 2,3 kW. Ta dokáže napojit nejen výkonné ruční nářadí (nebo třeba kávovar), ale v nouzi nabít i jiný elektromobil aspoň natolik, aby sám dojel k nabíječce. Evropská verze bude vznikat vedle Transitu Custom v turecké továrně Otosan Kocaeli.

Ford E-Transit
Standardem bude třífázová nabíječka 11 kW, DC nabíjení dosáhne až 115 kW

Elektrický Transit bude roztáčet zadní kola elektromotorem o slibném výkonu 198 kW (269 k) a 430 Nm, uspořádání hnacího řetězce a baterií neomezí ložný prostor proti spalovacím verzím. Ten nabídne až 15 m3 u největšího furgonu. K dispozici budou různé jízdní režimy, ten ekologický například omezí akceleraci, nejvyšší rychlost plus klimatizaci a prodlouží dojezd o 8–10 %. Užitečná hmotnost dosáhne až 1616 kg u furgonů a 1967 kg u podvozků. Evropské verze dorazí s třífázovou AC nabíječkou 11,3 kW, která naplní baterii za 8 hodin, DC pak zvládne až 115 kW a z 15 na 80 % SoC se dostane za 34 minut. Dojezd podle WLTP by měl činit až 349 km, v tomto případě přísnější americké normy pak stanovily 202,7 km.

Ford E-Transit vstupuje na americký a evropský trh
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze