Ford E-Transit
test

Ford E-Transit

Práce vás může i bavit. Hodně bavit
3

Dosavadní pokusy o 3,5t a plně elektrické dodávky kategorie N1 zpravidla skončily skvěle jezdícími a komfortními vozidly, ovšem s nepoužitelným dojezdem. Výrobci čekají na chystané zvýšení jejich celkové hmotnosti na 4,25 tuny, které tento segment polije živou vodou. Zatím to ale nenastalo, takže jsme se rozhodli vyzkoušet, jak dobrý kompromis mezi užitečnou hmotností a dojezdem se povedl Fordu v jeho E-Transitu.

Ford E-Transit se paralelně vyrábí i prodává v Evropě i v USA a do jeho vývoje byly investovány značné částky. To se Fordu může zejména v Evropě velice vyplatit, protože v segmentu velkých dodávek pro řidičské oprávnění skupiny B se velká část konkurence zatím do elektromobilních dob neprobudila. Pro zájemce o rozvážkovou i jinou službu bez lokálních emisí Ford připravil výběr ze dvou pohonů o výkonech 184 či 269 k, které jsou uložené vzadu, trakční baterii o brutto kapacitě 68 kWh a celkem tři základní karosářské verze, z nichž furgon lze dál získat ve dvou různých výškách a třech délkách (přičemž pro délku L4 je výhradní volbou výška H3). Podvozek je nabízen ve dvou délkách L3 a L4 a kombi DCIV v jediné délce L3, zato však s výškami H3 či H4.

Technické parametry Ford E-Transit 269 k

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 5 531 × 2 059 × 2 559 mm, 2 509 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon198 kW, 269 koní
Baterie68 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 115 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 311 km
Cena od1 912 708 Kč

My jsme vybrali furgon L3 H2 se silnějším motorem a dlouhým seznamem příplatkové výbavy. Tedy šestimetrový kousek vysoký dva a půl metru s užitečnou hmotností 904 kg včetně řidiče. To je až o půl tuny méně, než dokáží nabídnout srovnatelné dieselové dodávky. Navíc cena takové verze se slabším motorem a zcela základní výbavou začíná na sebevědomých 1 800 964 Kč vč. DPH, zatímco srovnatelná naftová verze je o více než 450 tisíc korun levnější a uveze o 450 kg více. Motivace ke koupi E-Transitu tedy musí být jiná a my se na ni zaměříme.

Vnější detaily a ochranné prvky jsou zpracovány s ohledem na výdrž a prevenci silničního lišeje. Digitální zpětné zrcátko vidí i v pokročilém šeru, i když zkresluje barvy

Výrobce udává 40% úsporu servisních nákladů při modelovém používání 3 roky/180 000 km, přičemž byl započítán plánovaný i neplánovaný servis. Přímé jízdní náklady jsou v dnešní době prudce proměnných cen elektřiny další otázkou, ovšem zároveň prostorem k velkým úsporám při využívání vlastních obnovitelných zdrojů. Počítat je také třeba s omezeními na dlouhých trasách, ovšem díky 115kW DC nabíjení nejsou u adekvátně rychlých stojanů zastávky tak dlouhé. Konkrétně automobilka uvádí 15–80 % SoC za 34 minut, případně za deset minut doplnění energie až na 78 km. K úsporám je možné přičíst i nejrůznější bonusy, počínaje možností bezplatného využívání dálnic a parkování v Praze až po volné vjezdy do nízkoemisních zón či daňové úlevy.

Kromě obecných výhod elektromobilů, tedy okamžité připravenosti k plným výkonům za jakéhokoliv počasí, ticha, vynikajícího průběhu výkonových křivek a podélné dynamiky tu přistupují další. Například si lze objednat dvě palubní zásuvky 230 V/2,3 kW (v kabině a ložném prostoru) a z nich napájet pracovní nářadí, notebook či třeba kávovar. Lze si také objednat omezovač rychlosti na 90 či 120 km/h, a tím dramaticky prodloužit dojezd.

Zvenčí se elektrický Transit liší od spalovacích vzorů de facto jen modrými lamelami v masce a nabíjecími dvířky tamtéž, jinak je vše tak, jak jsme zvyklí. Platí to i pro vnitřní prostor a jeho uspořádání, které skýtá stejnou užitečnost jako naftové Transity. Neliší se objem ani tvar ložné plochy, stejně jako naprostá většina výbavy a příslušenství. Elektrický užitkový Ford by tedy mohl být nasazen na stejnou práci, pouze se zohledněním výše zmíněných omezení.

V užitkovém segmentu se na nějaké choulostivé dotykové plošky nehraje, tady je důležitá výdrž

První kilometry za překvapivě malým volantem byly tak trochu malým šokem. Kdo někdy v poslední dekádě řídil nějaký ten Transit, Ducato či Master, už ví, že současné dodávky jezdí téměř jako osobní auta, ale elektrický Transit s nízko posunutým těžištěm k suverénnímu držení stopy a ochotnému zatáčení s příjemně strmým řízením a parádním rejdem (který neomezují hnací poloosy) přidává ještě útěšný houpavý komfort a samozřejmě i velké ticho, aspoň tedy v nižších rychlostech. A pochopitelně razantní dynamiku; pubertální potěšení nad tím, jak desetikubíková skříň sprintuje a na křižovatce za sebou nechává překvapené řidiče malých aut, nás neopustilo po celý týden testování. Samozřejmě má vše své limity, ty se pochopitelně projeví při prvním silnějším brzdění. Jenže tady dělá kus dobré práce nevšedně silná rekuperace, takže ani dynamické městské poskakování nemusí automaticky znamenat utavené brzdy.

Dalším dojmem je manévrovatelnost jdoucí samozřejmě na vrub všech stejně velkých Transitů se zadním pohonem, ovšem za zmínku stojí. Stejně jako delší zadní převis, který sice stojí kousek stability ve vyšších rychlostech, ovšem bohatě to vynahrazuje schopností zatočit i do uličky v historickém centru. A pak z ní zase vycouvat díky hned dvěma kamerám na zádi, z nichž jedna kouká na ložnou hranu a zásadně by usnadňovala připojování vleku, kdyby tedy Ford nabízel k E-Transitu tažné zařízení. Naštěstí jej na přání namontuje dealer, utáhnete však pouze 750 kg.

Výhled je vůbec skvělý všemi směry, kde je to ze zaplechovaného furgonu aspoň trochu možné. Obří okna i zrcátka, to samozřejmě není v této třídě výsada Transitu, ale dobře vyladěný parkovací asistent i kamery plus výkonné příplatkové bixenony už ano. Když se přičte ještě dlouhý seznam praktické, komfortní i bezpečnostní výbavy, řízení se skutečně blíží osobnímu autu. Tedy jeho snadnost, s dodávkami dejme tomu ještě před nějakými 20 lety naprosto nesrovnatelná.

Dveře do ložného prostoru lze otevírat podle potřeby o 90, 180 či na přání i 270 stupňů. Aretace je snadno ovladatelná a téměř vylučuje omyl

Transit ale přidává i chytře vyřešené pérování zadních nezávisle zavěšených kol, které prakticky eliminuje vliv zátěže na jízdní vlastnosti, a prakticky kolmé boční stěny neomezující využitelnost ložného prostoru. A také účelně vymyšlené doplňky, které prozrazují sedmdesátiletou zkušenost Fordu s lehkými užitkovými auty. Ať už to je robustní mechanismus vypínatelné aretace otvírání zadních křídlových dveří, robustní a přitom dobře udržovatelné provedení ochran boků i podlahy, na pohled nezničitelná fixační oka v ložném prostoru, bohaté LED osvětlení či výše zmíněná 230V zásuvka výrazně zvyšující využitelnost tohoto stroje.

Spotřeba se v testu složeném z města, okresek i jízdy po dálnici ustálila na hodnotě 27,7 kWh/100 km s tím, že zátěž na ni měla jen malý vliv. Transit tedy reálně ujel 230 km na jedno nabití, což je samozřejmě stále srovnatelné s diesely. Na druhou stranu je to zřejmě nejlepší hodnota mezi konkurenty a umožňuje už podobném stroji celý den strávit pojížďkami či prací bez nabíjecích přestávek.

Foto: Ladislav Čermák, fDrive.cz

ford-e-transit
Klady
  • omračující množství úložných prostor
  • výhled ve dne i v noci
  • bezproblémové ovládání
  • užitečný, odolný a dobře vyřešený ložný prostor
  • relativně rychlé DC nabíjení
  • jízdní vlastnosti a podélná dynamika silnějšího motoru
Zápory
  • tažné zařízení jen na 750 kg a z dodatečné montáže
  • proti dieselu o půl tuny menší nosnost
Diskuze ke článku
Jindřich Díte
Jindřich Díte
Pokud to nebude mít na 1 nabytí 800km tak jsou to pořad nepoužitelný krámy, tyhle auta jsou na prací, a ne na stání někde u nabíječky, ti, co je potřebují nemají na tyhle hovadiny čas. A obzvlášť až dojde k vypínání nabíječek kvůli stabilitě sítě, jak plánují Němci, tak už to budou úplně nepoužitelný krámy anebo za sebou tahat diesel agregát aby se dalo jezdit v okamžiku kdy nebude ke koupi nic jiného.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze