Volkswagen ID.4 stojí na stejné modulární platformě jako menší ID.3, ale automobilka mezi těmito modely modularity zatím nevyužila. Oba vozy totiž mají prakticky stejný rozvor, který se liší pouze dvěma milimetry. Rozdíl 30 cm v celkové délce obou aut je tedy daný většími převisy, zejména pak tím zadním, který znamená mnohem větší prostor pro zavazadla. Základní verze s baterií o využitelné kapacitě 52 kWh se v Česku prodává za cenu od 992 tisíc korun, ale my jsme testovali verzi Max, která má výkon 150 kW, baterii o využitelné kapacitě 77 kWh a má téměř maximální výbavu. Její základní cena je 1 486 900 Kč.
Technické parametry Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 584 × 1 852 × 1 612 mm, 2 124 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 506 km |
Cena od | 1 387 900 Kč |
Dá se k ní přidat ještě tažné zařízení, stříbrný paket exteriéru, 21palcová kola a příplatkový metalický lak. Toto vše testovaný vůz měl, a vyšel tak na 1 586 200 Kč, což je prakticky maximální cena, na kterou se lze dostat u Volkswagenu ID.4. Je ale nutné dodat, že později přijde ještě verze GTX s pohonem všech kol 4motion, která bude mít výkon 225 kW díky druhému elektromotoru na přední nápravě. Nyní mají všechny nabízené verze pohon pouze zadních kol.
Projeli jsme Volkswagen ID.4 v nejlepší verzi Max
Design je ve stejném stylu jako u ID.3
Pokud jde o design exteriéru, jde v podstatě o větší ID.3, protože styl designu je stejný. Jiné jsou samozřejmě proporce, protože zatímco ID.3 má kratičké převisy, ID.4 působí mohutněji. Má také na stranách kapoty výrazné „výlisy,“ které zvláště po usednutí za volant dodávají pocit, že řídíte mohutnější auto, protože jsou vidět i z pozice řidiče. Samotný interiér i jeho prostornost jsme již prozkoumali, takže pokud jste článek nečetli, můžete to napravit. Design i v interiéru připomíná ID.3. Středový displej má ale o 2 palce větší úhlopříčku, takže je lépe čitelný a snáze se na něm něco za jízdy nastavuje. Materiály v interiéru pak působí mnohem hodnotněji než tvrdé plasty v ID.3. Už při statickém prozkoumání jsme si ověřili, že je vnitřek prostorný dostatečně, aby si za sebe sedli dva lidé s výškou okolo 190 centimetrů. Stejně tak i kufr o objemu 543 litrů už průměrné rodině stačí a ID.4 může i díky dlouhému dojezdu a rychlému nabíjení sloužit jako první a jediné rodinné auto.
Pokud jde o samotnou jízdu, výkon mírně přes 200 koní nezní špatně, ale na relativně velké a těžké auto to není moc, takže i když akcelerace není špatná, rozhodně mě nijak neohromila. Podvozek je relativně komfortní, ale menší a hlubší nerovnosti, kterých je teď po zimě na okreskách dost, dá auto docela pocítit. Ale faktem je, že k tomu přispívají i příplatková 21palcová kola s nízkým profilem, takže na kolech s menším průměrem disku a vyšším profilem pneumatiky bude jistě ID.4 komfortnější. Já osobně jsem od SUV čekal o něco měkčí podvozek, ovšem podle mě není ID.4 čistokrevné SUV, ale spíše CUV, konkrétně kříženec mezi SUV a kombi.
Když už jsme u okresek, v zatáčkách mě naopak tento relativně velký elektromobil příjemně překvapil. Má nízké těžiště a v režimu Sport zvládá rychlejší průjezdy zatáček čistě a bez výrazného náklonu. V tomto samozřejmě kola s nízkoprofilovými pneumatikami naopak pomáhají. Pohon zadních kol je také v zatáčkách velmi příjemný, ale musím uznat, že na dovádění na okreskách ID.4 není, protože i ve zmíněném režimu Sport má přeposilované řízení, takže nemám zpětnou vazbu od předních kol, jakou bych si představoval. Jsem zvědavý, jak na tom bude sportovnější verze GTX, až přijde do Česka.
Volkswagen ID.4 už má bezdrátové aktualizace
Volkswageny ID.4 už mají, na rozdíl od prvních ID.3, z výroby software 2.1, zatímco my jsme naposledy testovali ID.3 jen s verzí 2.0. Volkswagen ID.4 tedy už nabízí kromě navigace s rozšířenou realitou i kompletní aktualizace „OTA“ (over the air). Kvůli nové aktualizaci tak nebudou muset majitelé jezdit do servisu a auto si ji stáhne bezdrátově tak, jako tomu je například u Tesly. Navigační pokyny na head-up displeji formou rozšířené reality také nevypadají špatně, ale to jsme popisovali podrobněji již v samostatném testu Volkswagenu ID.3.
Závěrem mohu říci, že ID.4 je rozhodně povedený elektromobil a je skvělé, že na trh přišel elektromobil s prostorností rodinného auta za cenu pod milion korun. Méně nároční zákazníci, kteří se spokojí se základní verzí, si totiž mohou pořídit rodinný elektromobil pod milion Kč, což je méně než u základní Škody Enyaq iV, která stojí na stejné platformě, ale je trochu větší. Dosud podobnou prostornost nabízely jen elektromobily s cenovkou na dvojnásobku základní ceny ID.3 a nejprostornější byla Kia e-Niro, která je ovšem o něco menší a stále začíná nad milionem.
Zdroj foto: Martin Pultzner, fdrive.cz