Zatímco Evropu se zpožděním zaplavuje první elektromobil nové generace od Volkswagenu, hatchback ID.3, my jsme měli možnost poprvé prozkoumat první elektrické SUV značky postavené na nové platformě MEB, model ID.4. Jaký je naživo a v čem se liší oproti ID.3 nebo sesterské Škodě Enyaq?
Prozkoumali jsme Volkswagen ID.4, elektrické SUV na platformě MEB (4K)
Naživo působí ID.4 mnohem větším dojmem než z tiskových fotografií. Snad podobný design přední části způsobuje, že auto na obrázcích působí jen jako trochu zvětšená ID.3. Ale naživo je to skutečně plnohodnotné SUV s délkou téměř 4,6 metru. Poměrně krátká příď kontrastuje s protáhlou zádí a potěší řada zajímavých řešení – například do dveří zapuštěné kliky, elegantní lišta lemující linii střechy nebo světelný LED pásek spojující přední světla.
K nafocení jsme měli k dispozici verzi PRO v plné výbavě, která se blíží verzi ze speciální edice 1st Max, kterou lze objednávat do konce roku. Nechybí tedy pohledné 3D zadní LED světla nebo přední IQ light a 21palcová kola. Jde o verzi s baterií o kapacitě 82 kWh (využitelná 77 kWh) s dojezdem dle WLTP přes 500 kilometrů a nabíjením s maximálním výkonem 125 kW. Další verze zatím Volkswagen, na rozdíl od Škody, nepředstavil. Na jaře mají přibýt také výkonnější verze či modely s pohonem všech 4 kol.
Žádný frunk, ale solidní kufr
Stejně jako ID.3, ani ID.4 nemá přední kufr, tedy frunk. Prostor pod přední kapotou je poměrně hodně zaplněn, při trochu jiném uspořádání některých prvků si ale myslím, že by se tam prostor alespoň pro malý úložný prostor pro kabel našel. Škoda. Pochvalu si zaslouží velký kufr s objemem 543 litrů, který má i praktické uspořádání do tří pater oddělených výklopnými podlážkami. Ve spodním patře je kapsa pro kabely a příslušenství. Kufr má nicméně o něco větší konkurenční a přitom sesterská Škoda Enyaq, který stojí na stejné platformě. Také kufr ID.4 však bude plně dostačovat většině lidí a určitě půjde o plnohodnotné rodinné elektro-auto i v tomto ohledu.
Hodnotnější interiér
Velmi dobře na mě ve srovnání s ID.3 zapůsobil interiér. Zatímco u menšího sourozence jsem žehral na všudypřítomné tvrdé plasty, zde je to již o poznání lepší. Styl interiéru je identický, s malým displejem před volantem s integrovaným voličem jízdního režimu a velkým samostatně stojícím displejem, který je nyní větší a má 12 palců. Interiér působí prostorně a vzdušně, přispívá k tomu také velmi velká panoramatická střecha, vůbec největší, jakou kdy Volkswagen v sériovém autě použil.
Vrchní část přístrojové desky je měkčená a v naší nejvyšší výbavě v elegantní hnědé barvě. I když jde pouze o plast, je s prošíváním. Levnější verze prošívání nemají, ale měkčená část zde je. Měkké jsou i vrchní a střední části výplní dveří, hezky působí také stříbrná ozdobná lišta táhnoucí se celým interiérem. Na rozdíl od ID.3 je zde velký středový tunel, který je ale kompletně celý úložným prostorem. V přední části s praktickou variabilní přihrádkou, ve střední pak s držáky na nápoje, bezdrátovou nabíječkou a dvěma USB-C. Bohužel Volkswagen opět použil úzké sklápěcí loketní opěrky místo velké středové opěrky. Další dva USB-C porty jsou pak vzadu společně s ovládáním třízónové klimatizace. Na sedadlech vzadu je hodně místa a i dva metry vysoký člověk si za sebe sedne bez problémů.
V testované ID.4 už byl nainstalován i nejnovější software, který se nyní bude postupně dostávat také do sesterských ID.3. Nechyběla v něm podpora Android Auto a Apple CarPlay a interaktivní plánování delších cest s automatickým (a velmi rychlým) přidáváním nabíjecích stanic po cestě.
K dodání už za měsíc
První kusy Volkswagenů ID.4 se začnou zákazníkům dodávat už v prosinci, v Česku si však musíme počkat na první polovinu února 2021. Prozatím je možné objednávat verze 1st za 1,2 milionu korun a 1st Max za 1,47 milionu korun. Po vyprodání úvodní limitované edice 1st bude možné objednávat a konfigurovat už standardní verze.
Varianty ID.4 s pohonem všech kol nebo vyšším výkonem budou představeny až na jaře.
Technické parametry Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 584 × 1 852 × 1 612 mm, 2 124 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 506 km |
Cena od | 1 387 900 Kč |