Volkswagen zatím své první elektrické SUV ID.4 z nové řady ID. nabízel pouze ve variantě s pohonem pouze zadních kol, ostatně stejně jako menší model ID.3, který je na trhu již téměř rok. Nyní ale přichází s pohonem všech čtyř kol a zajímavou porcí výkonu, kdy auto nabídne celkově 220 kW (300 koní) a na stovku zrychlí za 6,2 vteřiny. Pro Volkwsagen už jde o dostatečně hodnoty na to, aby nejvýkonnější verzi speciálně označil, a přišel tak se sportovním označením GTX. Není také bez zajímavosti, že na podzim se dočkáme Škody Enyaq RS iV s totožným výkonem a specifikacemi. Volkswagen má ale s modelem GTX viditelně v koncernu náskok. Jak novinka jezdí? To jsme měli po dobu dvou dnů a během několika set kilometrů možnost vyzkoušet v Německu.
Jak jezdí nejrychlejší Volkswagen ID.4 GTX? Vyzkoušeli jsme to!
Označení GTI je známé po desetiletí a nesou jej sportovní verze s benzínovým motorem. Znát jej můžete zejména ze spojení s Golfem. Později se přidalo označení GTD u sportovněji zaměřených verzí s naftovým motorem a GTE u plug-in hybridů. Nyní Volkswagen přidává označení GTX, které značí dynamiku a potěšení z jízdy u čistě elektrických modelů.
Volkswagen ID.4 GTX
Rozměry | 4 584 × 1 852 × 1 612 mm, 2 224 kg |
---|---|
Výkon | 220 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 480 km (WLTP) |
Potěšení z jízdy + praktičnost = GTX!
I přestože jde o celkem velké SUV, potěšení z jízdy se skutečně dostavuje. GTX jsem vytáhl na okresky v kopcích kolem Braunschweigu a vyšší výkon je skutečně znát. Přepínám na režim sport a užívám si výrazně lepší dynamiku díky přidanému přednímu motoru. GTX nabídne přesně to, co u základních ID.4 se 150 kW chybí. Tedy elektrický kopanec a instantní zrychlení při výjezdu ze zatáčky, zatlačení do sedačky při zrychlení na stovku a ostřejší projíždění zatáček. To vše při zachování praktičnosti velkého SUV. Samozřejmě nečekejte sportovní výkony srovnatelné s dražšími a výkonnějšími vozy, v zatáčkách přivedete ID.4 GTX na limit relativně brzy, ale pak se chová velmi čitelně a neutrálně díky ideálnímu rozložení hmotnosti a nízkému těžišti.
Mimochodem Volkswagen slibuje zrychlení na stovku za 6,2 vteřiny, čehož se nám v Německu podařilo bez problémů dosáhnout. Abyste mohli ale využívat plných 220 kW, musí být baterie patřičně zahřátá a nabitá na více než 88 %. Pokud má méně, chybí na ukazateli výkonu malý dílek. Nicméně de o velmi malý rozdíl a k dispozici je odhadem stále zhruba 210 kW. Pozitivní je, že Volkswagen nesáhl k umělým zvukům do reproduktorů, které by k autu typu ID.4 ani nepasovaly. Auto je tak stále velmi tiché a do interiéru při plném zrychlení jen mírně proniká zvuk předního motoru. Decentní je také vnější zvuk upozorňující v nízkých rychlostech chodce, který do interiéru vůbec neproniká. I při ostřejší jízdě si tak můžete užívat ticho v kabině elektromobilům vlastní.
Na německých dálnicích rychleji
S pohonem 4×4 a nálepkou GTX na zádech přišlo i zvýšení maximální rychlosti na 180 km/h, což jsem na německých dálnicích samozřejmě vyzkoušel. Jak si můžete všimnout ve videu, auto do maximální rychlosti zrychluje velmi ochotně a zastaví se až na tachometrových 185 km/h. I ve vyšších rychlostech má ID.4 dobré odhlučnění a pro konverzaci není potřeba zvyšovat hlas. Auto je příjemně stabilní a 180 km/h je příjemná cestovní rychlost, samozřejmě vykoupená vyšší spotřebou.
Zatímco dosavadní modely ID.4 měly vždy pouze pohon zadní nápravy, GTX je první varianta s pohonem všech čtyř kol. K dosavadnímu zadnímu motoru s permanentně buzenými magnety s výkonem 150 kW přibyl asynchronní motor o výkonu 80 kW pohánějící přední nápravu. Asynchronní motor je sice méně efektivní při běhu, ale jeho výhodou je, že pokud není potřeba, lze ho zcela vypnout a nemá pak žádný odpor a nezvyšuje spotřebu. Jen pro zajímavost, váží 70 kilogramů. Celková hmotnost vozu se pak oproti zadokolce zvýšila přesně o 100 kg. ID.4 tak většinou jezdí na zadní motor a pouze v případě potřeby dynamické jízdy nebo při nedostatku adheze bleskurychle připojí motor přední. Připojí se také v případě větší rekuperace, GTX tak umí zpět do baterie vrátit od kol více energie než verze s pohonem na zadní nápravě. Verzi GTX lze párovat pouze s největší baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh, v základu je již nabíjení výkonem až 125 kW, který bude letos softwarovým updatem zvýšen na 150 kW.
Díky pohonu všech čtyř kol se zvedl i limit pro maximální hmotnost brzděného přívěsu z 1 200 na 1 400 kg. A hned jsem to v písku musel vyzkoušet s tunovým přívěsem na koně. A vše fungovalo perfektně. ID.4 GTX má nový mód „Traction“, který nuceně zapne pohon obou náprav až do 20 km/h, což se hodí hlavně v terénu. Nad tuto rychlost připojuje řídící jednotka přední motor jen, když to uzná za vhodné. Pokud jste příznivci sportovnějšího vzhledu a jízdy, za příplatek si můžete koupit sportovní balíček, který sníží auto o 15 milimetrů. Za příplatek můžete mít také adaptivní podvozek s vlastním nastavením tlumičů. Kvůli pohonu všech kol už nemá tato ID.4 tak úžasně malý poloměr otáčení. Narostl víc než o metr, ale i 11,5 metru je stále mezi SUV výborná hodnota a s autem se i přes jeho velké rozměry velmi dobře manévruje.
Ostřejší design, ale decentní změny
Nejsilnější ID.4 poznáte na první pohled, přesto jsou změny spíše decentní. GTX má stále jednoduchý a sympatický design, ale tentokrát s ostřejšími rysy, které dávají tušit vyšší výkon. Má jinak tvarovaný přední nárazník s motivem včelí plástve a mlhovkami, které připomínají diamanty. Standardně má vůz 20palcová kola, my jsme ho pak měli obutý na dobře vypadajících 21palcových kolech. Nechybí všudypřítomné emblémy GTX a nový zadní nárazník. Všechny verze GTX pak mají černě lakovanou střechu, kterou si můžete obohatit i o obrovskou panoramatickou střechu. Interiér je také vyzdoben emblémy GTX, které najdeme na prazích dveří nebo volantu, zajímavě pak vypadá modrá přístrojová deska a výplně dveří s s červeným prošíváním.
Jinak je ale interiér stejný, a to včetně materiálů, mezi kterými bohužel stále z velké části vládne obyčejný tvrdý plast. Displeje jsou také stejné jako v běžné ID.4, nechybí rovněž velký head-up displej s rozšířenou realitou, což je velmi návyková funkce. Auto jsme měli s nejnovějším softwarem verze 2.3, který kromě optimalizace přidal třeba milou maličkost v podobě možnosti ozdobit si domovské tlačítko na displeji vlajkou svého státu. A je tam i Česko. GTX je totiž oficiálním autem fotbalového šampionátu EURO.
Potěší pohodlná sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Nejenže dobře vypadají, ale jsou i pohodlná a ani po pěti hodinách v nich mě nebolela záda. Nechybí dvě pozice v paměti pro nastavení sedadla a také jednoduchá masáž, která se sice s těmi v dražších vozech srovnávat nedá, ale jde o příjemný doplněk na delší cesty.
Spotřeba stále příznivá
Pokud máte zájem od ID.4, určitě budete řešit dilema, zda sáhnout po vyšším výkonu a pohonu 4×4 ve verzi GTX a mít kratší dojezd, nebo zvolit zadokolku, mít usedlejší auto a delší dojezd. Dobrou zprávou je, že toto dilema řešit nemusíte. Spotřeba se totiž zvýšila jen velmi mírně a prakticky jen tím, že jsem jezdil ostře po okreskách a užíval si zrychlení, což jsou situace, kdy se připojuje přední motor. Pokud ale jezdíte běžným tempem, většinou je zapnut pouze zadní motor a spotřeba je prakticky stejná jako u ostatních ID.4.
Vyjížděl jsem s plně nabitou baterií a po 273 kilometrech jsem dojel se 30 % baterie. Testování zahrnovalo úseky dálnic, kde jsem jel 180 km/h, i okresní silnice, na nichž jsem zkoušel zrychlení a dynamiku, zhruba 70 % trasy jsem jel ale běžným tempem. Výsledná spotřeba činila 19,4 kWh na 100 km, což značí reálný kombinovaný dojezd téměř 400 kilometrů. Pokud bych jel běžným tempem, byla by spotřeba odhadem někde kolem 18 kWh na 100 km a dojezd by se bez problémů pohyboval nad 400 kilometry, ve městě by nebyl problém se pohybovat i kolem dojezdu 500 kilometrů.
GTX je nejlepší volbou
Základní česká cena nejvyššího modelu GTX byla stanovena na 1 384 900 Kč. Za vyšší výkon a pohon 4×4 si tedy připlatíte přesně 180 tisíc Kč oproti verzi ID.4 Pro se stejnou baterií ale pohonem pouze zadní nápravy. V případě GTX ale už v základní výbavě oproti zadokolce ve verzi Pro najdete například LED světlomety IQ Light Matrix, zadní 3D LED světla, mnohem lépe vypadající 20palcová kola, černě lakovanou střechu nebo barevné ambientní osvětlení interiéru. Pokud si tuto výbavu přidáme do verze ID.4 Pro, vyjde na 1 327 900 Kč. To znamená, že reálný příplatek za vyšší výkon a pohon 4×4 je pouze 57 tisíc Kč. A zde podle mého názoru není co řešit.
ID.4 GTX přináší o poznání lepší dynamiku a auto umí i přes svou velikost přinést řidiči radost z jízdy, vypadá na první pohled lépe a zároveň přináší praktický pohon 4×4, který se hodí v terénu i na sněhu v zimě. Zároveň se spotřeba zvýšila jen minimálně a při běžné jízdě je dojezd prakticky stejný jako u verze s pohonem zadních kol. Čtyřkolka navíc utáhne těžší přívěs a má vyšší maximální rychlost. Reálný příplatek pouze 57 tisíc Kč za to tedy rozhodně stojí.
Pokud tedy přemýšlíte o ID.4 s větší 77kWh baterií, volte rovnou výkonnější čtyřkolku GTX. Za prakticky stejné peníze dostanete velmi podobný dojezd, ale o poznání lepší dynamiku, praktičnost i ovladatelnost v horších podmínkách. A na okreskách vám navíc vykouzlí malý úsměv k tomu. S verzí GTX vůz dospěl a podle mého názoru jde o ideální motorizaci.
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz