Italská značka Fiat má dodnes na kontě nejvíce titulů Auto roku. Není divu, až do první dekády nového milénia stála na špičce vývoje a výroby malých a dostupných aut. Fiaty vždy byly hezčí, prostornější, rychlejší a nápaditější než konkurence a lidé je kupovali po statisících. Jenže posledních zhruba deset let před spojením s koncernem PSA a vznikem superkoncernu Stellantis se podobalo spíše více či méně úspěšně brzděnému pádu. Respektovaný boss Sergio Marchionne sice odvrátil nejhorší a dokonce převzetím Chrysleru vytvořil silného transatlantického hráče FCA, jenže evropské značky dále skomíraly a taková Lancia už je dnes ve stavu blízkém faktické klinické smrti. Božský Sergio navíc v roce 2018 předčasně zemřel, aniž své dílo dokončil.
Jenže pak se narodil Stellantis a pod tentokrát francouzskou taktovkou nastalo „Velké léčení“. Některé značky, například Alfu Romeo, hodně bolelo, u jiných už téměř nebylo co zachraňovat. A mezi ně patřil i Fiat, který sice aktuálně nabízí celkem šest modelů, avšak čtyři z nich jsou členy stylové rodiny 500, z čehož jeden je dožívající aktuální hatchback 500 a druhý neúspěšný pokus o malé MPV (500L). Pak už zbývá jen přestárlá (nicméně stále se dobře prodávající) Panda a budgetové Tipo, které už má za sebou polovinu modelového života. Obě pětistovky (stará i nová, čistě elektrická) se sice prodávají skvěle a na řadě trhů to jsou de facto jediné Fiaty, o které je zájem, ovšem je jasné, že modelová politika vyžaduje velké změny.
Pionýrem nových dob, v nichž by se měl Fiat vrátit ke kořenům a zapomenout na své ambice z počátku milénia stát se technologickou špičkou, které ho přivedly na práh pekla, bude nová Panda. Ta se má pomyslně vrátit do dob, kdy Fiat masově motorizoval široké vrstvy obyvatelstva. Stellantisu totiž akutně chybí budgetová značka a zřejmě nic nebrání tomu, aby tuto na první pohled nedůstojnou, avšak ekonomicky velmi slibnou roli zahrál právě Fiat. A začít by měl právě s Pandou, která se představí již na jaře.
Půjde výhradně o elektromobil, avšak pojatý revolučním způsobem. Měl by mobilitu očistit od pozlátek a nabídnout jen to nejnutnější za svůdnou cenu a ovšem také v atraktivním kabátě. V tuto chvíli neznáme žádné podrobnosti, avšak electrek.co se pustil do věrohodných spekulací, že by leccos mohl naznačit koncept Fiat Centoventi z ženevského autosalonu 2019. Ten se totiž přesně této filozofie držel a i když v jiných třídách francouzští šéfové koncernu Stellantis nekompromisně hází do stoupy vlastní techniku (například alfovskou platformu Giorgio), nahrazují ji sdílenými platformami a z někdejších konstruktérů udělali de facto karosáře, zde je pravděpodobné, že byl ještě vlastní fiatovský vývoj vzat na milost.
Pokud to tak bude, čeká nás velmi příjemné osvěžení, více či méně podobné zmíněnému konceptu, který přímo sršel nápady, aniž by ovšem opustil základní motiv naprostého minimalismu. Tak tedy popišme koncept a uvidíme, co z toho pronikne do sériové výroby.
V atraktivním kabátě, který je pomyslným holdem někdejším přelomovým giugiarovským kreacím, se skrývá esenciální elektrotechnika zatím neznámých parametrů. Koncept se ovšem pochlubil originálním, snadno škálovatelným systémem bateriových modulů. Do auta jich lze s pomocí kolejniček snadno vložit až pět, každý na 100 km jízdy. A pokud nebudou potřeba, lze je jednoduše zase vyjmout a nevozit s sebou zbytečně hmotnost navíc.
Zmíněný kabát ale stojí za to; kvůli úspoře nákladů nabízí jedinou (bílo-šedou) barvu, lze jej za to ale neomezeně individualizovat v rámci programu „4U“ čtyřmi různými výměnnými střešními kryty, čtyřmi různými nárazníky s různými tvary, čtyřmi polepy kol a čtyřmi polepy laku. Přičemž Fiat jejich požadované parametry poskytne i dealerům či externím firmám a ty budou moci s pomocí 3D tisku a s dodržením norem vytvářet vlastní kreace. Třešničkou na dortu je zadní víko s velkým displejem, který může zobrazovat například reklamu. Mimochodem, účel byl vtištěn i čtyřem svislým čárkám na masce; ty umějí svítit a zobrazit třeba trikolóru, ale také stav nabití baterie.
Uvnitř pak kreativita slavila žně. Téměř vše v autě lze snadno vyjmout a nahradit něčím, co je zrovna potřeba. Například spolujezdcovo křeslo lze snadno a rychle nahradit dětskou sedačkou, podobně lze naložit i s odkládacími prostory a nejrůznějšími schránkami. Multimédia dotáhla k dokonalosti myšlenku Volkswagenu e-up! a do roztažitelné pravé části velké oválné konzoly, která soustředí veškeré ovládací i kontrolní prvky, se prostě vloží tablet/chytrý telefon.
Uvidíme, co všechno nová Panda předvede a zda je správný náš předpoklad o návaznosti na fiatovský koncept. Tak jako tak se ale chystají na elektromobilním trhu velké změny. A pokud se to Fiatu podaří, mohl by se zase rychle vrátit na výsluní.