V pražské luxusní restauraci Salabka se minulý týden konalo první živé seznámení s Grande Pandou. My jsme u toho samozřejmě nemohli chybět, i proto, že byly k jízdním testům připraveny výhradně kousky s elektrickým pohonem. Už při příchodu na místo byly k vidění všechny generace Pandy, přičemž hodně zajímavým skvostem byla vínová Panda 30 z roku 1980. Právě tehdy se malé italské vozítko začalo vyrábět a jeho úkolem bylo nejen dále motorizovat Itálii, ale současně vůz už tehdy nabízel dostatek prostoru pro čtyři průměrně vzrostlé osoby. K tomu přidal i bohaté odkládací prostory, což je vidět například na obrovské kapse přímo pod palubní deskou. Člověk by se možná divil, ale zkusili jsme poměřit vnitřní prostor pětidvéřové Grande Pandy se stařičkým předchůdcem a po prostorové stránce na tom byly oba vozy podobně. Je ale jasné, že novinka má mnohem větší zástavbu v kabině, plno tlumících materiálů a silnější karoserii, což přispívá hlavně vyšší bezpečnosti.
Fiat může být na model Panda hodně pyšný. Vozítko se totiž až do dnešního dne dočkalo pouze tří generací, jenže za celou dobu jeho existence se povedlo prodat více než 8 milionů vozů. Na místě byla k vidění i tzv. „Pandina“, což je speciálně upravená Panda třetí generace, která dostala současné moderní bezpečnostní systémy. S její produkcí Fiat počítá až do roku 2029, a tak je nyní představená Grande Panda spíše alternativou, ačkoliv o dost modernější. Základ nabídky tvoří spalovací verze, která má pod kapotou benzínový motor s objemem 1,2 litru. Ten může mít manuální převodovku, což je na dnešní dobu skoro nevídané. Dále pak nabídku obohacuje mild-hybrid se stejně objemným motorem, který ale již nabízí automat. Vrcholnou verzí je ta elektrická, jež je současně z celé nabídky nejdražší.
Technické parametry Fiat Panda (2025) Electric
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 3 999 × 1 763 × 1 581 mm, 1 457 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 83 kW, 113 koní, točivý moment: 122 Nm |
Baterie | 44 kWh (42 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 320 km |
Cena od | 589 900 Kč |
Znalci jistě vědí, že Fiat patří do skupiny Stellantis, a tak se mohou objevit názory, že je nová Grande Panda dalším zbytečným produktem. Jenže to by byl velký omyl. Fiat vždy vyráběl velmi schopná, kompaktní a v určitém období i luxusní auta. Hlavně první generace Pandy má dodnes velké slovo na trhu s veterány a její verze s pohonem všech čtyř kol je velmi ceněnou raritou. Novinka sice nabízí vždy pohon přední nápravy, ale ačkoliv využívá orgány Stellantisu, Italové se snažili co nejvíce vůz vyladit tak, aby potěšil všechny typy zákazníků. Nejblíže se Grande Panda blíží Citroënu C3 Aircross, takže lze počítat s délkou 3,99 m, výškou 1,57 m a šířkou 1,76 m (bez zrcátek). Na první pohled pak Grande Pandu poznáte nejen podle hranatého designu, ale nepřehlédnete ani velké 3D nápisy s nízkým reliéfem „PANDA“ na bocích dveří.










Víko kufru pro změnu dostalo vtisknuté logo FIAT a komu by to snad přišlo málo, příď má světlomety Eco LED evokují pixely videoher z 80. a 90. let. Zadní světla jsou zase moderní obdobou staré Pandy a v rámci nabídky barev karoserie lze počítat s výběrem mezi sedmi odstíny (žlutá Limone, bronzové Luna, azurové Acqua, modré Lago, černé Cinema a bílé Gelato), přičemž v základu je pro obě výbavy červená Passione. Fiat Grande Panda pak navzdory své velikosti slibuje nejlepší prostornost v oblasti ramen v celém segmentu. Dalším plusem je nadprůměrně velký zavazadlový prostor, který nabídne objem 361 litrů u elektrické a 412 litrů u spalovací verze. Elektrická verze tak objemem kufru překonává nedávno oživený Renault 5 E-Tech či Hyundai Inster.
A jaké byly naše jízdní dojmy? Už po usednutí do žlutého exempláře na nás čekal příjemný designový šok. Mohly za to barevně a designově ztvárněné výdechy klimatizace, středový tunel, palubní deska nebo prošívání a nápisy na sedadlech. Všude byly žluté akcenty a třešničkou byl malý Fiat Panda první generace, který je vylisován hned vedle středové obrazovky a jako silnici využívá hranu plastového výlisku. Vnitřku vozu dominovala šikovně ztvárněná palubní deska, na které najdeme 10" digitální palubní štít. Naopak 10,25" displej infotainmentu je standardem u elektrické verze, ale u té spalovací se displej nacházet vůbec nemusí.
Usedli jsme za volant lépe vybavené varianty La Prima, která stojí dle aktuálního ceníku 729 900 Kč, pokud pomineme akční slevu. Vůz sice neukazoval průměrnou spotřebu, ale i tak jsme po ujetí celé testovací trasy jasně vypozorovali, že městský provoz bude pro Grande Pandu Electric jako dělaný. Po ujetí 15 km klesla kapacita 44kWh baterie o pouhá 3 procenta, ve voze cestoval i další spolujezdec a v době testu dosahovala venkovní teplota hranice 35 °C, což si vyžádalo naplno puštěnou klimatizaci po celou dobu jízdy. Místa bylo v nové Pandě překvapivě mnoho, a to hlavně vpředu. Dozadu se ale posadí pohodlně jen menší osoby s výškou do 165 cm, což se ale dalo tak trošku očekávat. Moc jsme ocenili, že systém pro hlídání rychlostního limitu a jízdního pruhu se dal snadno deaktivovat skrze dvě fyzická tlačítka kousek od voliče směru. Stačilo je obě (klidně i naráz) stisknout po dobu tří vteřin a bylo hotovo. Bravo, Fiat! Podvozek novinky byl naladěn na příjemně měkkou notu a i ostřejší nerovnosti dokázala technika vozu pojmout celkem bez problémů.
Elektrická verze disponuje výkonem 113 koní, což je z našeho úhlu pohledu tak akorát. Vozidlo nabízelo slušný odpich z místa a do nějakých 60 km/h jsme cítili hodně slušný zátah. A jelikož je Grande Panda plná překvapení, v rámci nabíjení si výrobce připravil jednu velkou vychytávku. Kdo zvolí variantu, která podporuje AC nabíjení výkonem 7 kW, dostane automaticky samonavíjecí AC kabel v přídi vozidla. Stačí tedy přijet k nabíječce, otevřít dvířka vpředu a z vozidla půjde vytáhnout kabel o délce až 4,5 m. O tento prvek však budete ochuzeni v případě, že si připlatíte za 11kW variantu. Tehdy bude mít Grande Panda Electric přední masku kompletně zaslepenou. A co by se stalo v případě, že byste vůz připojili zpředu a zezadu ke dvěma nabíječkám? I na to ve Fiatu mysleli a koho by to napadlo, Grande Panda odpojí přední kabel a nechá v účinnosti nabíjení vzadu.










Dobrou zprávou je, že výrobce již u elektromobilu pracuje na variantě s delším dojezdem. Ta má nabídnout dojezd okolo 400 km, přičemž testovaná verze s menším bateriovým setem ujede přesně o 80 km méně. Grande Panda pak možná dorazí i s pohonem všech kol, ale je otázkou, zda dostane benzinový nebo elektrický pohon. Teprve klasický test pak ukáže, jak si novinka povede při jízdě mimo město a jaká bude jeho spotřeba v kombinovaném provozu. Současně více prozkoumáme praktičnost a podíváme se na to, jak dobře Grande Panda svítí v noci za pomoci hlavních světlometů Eco LED. Naše první dojmy z vozu jsou ale každopádně vesměs pozitivní.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz