Fúze koncernů PSA a FCA dala vzniknout nejen superkoncernu Stellantis, šestému největšímu výrobci aut světa, ale také zásadně překreslila plány jednotlivých začleněných automobilek. Především na straně bývalého FCA, nutno dodat. Na přetřes samozřejmě přišly i dvě veleslavné italské značky, potácející se nad propastí (Alfa Romeo), případně vegetující ve stádiu klinické smrti (Lancia). Tu první čekají zcela nové cíle a úkoly, v nichž už bohužel nebude místo pro draze a v bolestech stvořenou vlastní platformu Giorgio, na níž nakonec, v rozporu s původními velkolepými plány před třemi lety zemřelého charismatického bosse Fiatu Sergia Marchionneho, vyjely jen dva modely. Samozřejmě je řeč o stále prodávaných Alfách klasické koncepce, sedanu Giulia a crossoveru Stelvio.
Podobnému hýření bude za nových, tavaresovských hubených let, učiněna přítrž. Do čela Alfy byl dosazen letitý Tavaresův kůň, Francouz Jean-Philippe Imparato, který předtím vyvedl z hlubokých problémů značku Peugeot. Ten je prý velkým fanouškem italských sporťáků a díky tomu se očekává, že by svěřený úkol, tedy proměnit Alfu Romeo v globální prémiovou značku, měl zvládnout s grácií i respektem k jejím úctyhodným tradicím. Jedním z prvních kroků byla kompletní revize všech dosavadních záměrů a plánů. Ze stolu nemilosrdně sletěly rozpracované projekty, k ledu putovala i samotná platforma Giorgio. S dalšími Alfami klasické koncepce se tedy zřejmě můžeme rozloučit. Stellantis totiž nic dalšího podobného v portfoliu nemá a ve vzdálenější elektrické budoucnosti už pro podobné projekty prostor nevznikne.
V nejbližších časech se podle insideevs.com nechají dožít obě relativně úspěšné, výše jmenované Alfy, které jsou po ukončení přestárlých modelů MiTo, Giulietta i extrémního sporťáčku 4C jedinými položkami v nabídce. Zelenou dostane příští rok již hotový menší crossover Tonale, postavený na platformě Small Wide 4×4, společné s Jeepy Renegade/Compass a Fiatem 500X. A tím bude s domácí technikou u Alfy konec. Další modely už se narodí na sdílených koncernových platformách. Můžeme se ovšem těšit na zajímavé stylové kreace, protože k 1. červenci nastoupí do čela značkového designu ze Seatu zlanařený Alejandro Mesonero-Romanos, autor Cupry Formentor a Tavascan a současných generací Leonu i Ibizy. Alfa Romeo tím mimochodem vrací úder koncernu Volkswagen, který jí v roce 1999 pro změnu odloudil veleúspěšného Waltera de Silvu, autora vzhledu legendárních modelů 156, 166 a 147.
Alejandro Mesonero-Romanos is the Head of Alfa Romeo Design and he will dedicate himself to the renewal of Alfa Romeo by leading the modernization of the brand.
— Alfa_Romeo (@alfa_romeo) June 22, 2021
We are very excited to work with him! https://t.co/GhaVjPKDzD #AlfaRomeo #ProudlyAlfaRomeo pic.twitter.com/0IUgHHHOEd
Po uvedení Alfy Tonale napřesrok dojde v roce 2023 na další, ještě menší crossover, ten se už ovšem podělí o koncernovou platformu STLA Small s příštími generacemi Fiatu 500X a Jeepu Renegade a bude s nimi bok po boku vyjíždět z koncernové továrny v polském Bílsku-Bělé (jde o bývalý závod FSM, kde se vyráběly legendární maluchy), případně v Tychách. Tentýž rok by se měl představit nástupce Giulie, vysochaný na nové platformě STLA Large, připravené i pro plug-in hybridy. A rok po něm i nové Stelvio s identickou technikou. Tou dobou už by mělo být ohledně profitability nové Alfy Romeo jasněji, a pokud vše půjde podle plánu, můžeme se ještě v této dekádě těšit i na nové MiTo či Spider. A dokonce i na novou Lancii Ypsilon, jejíž téměř nepochopitelně vysoké prodeje v Itálii drží existenci celé značky už pěkných pár let nad vodou. Je to od roku 2016 jediná Lancia v nabídce a aktuální generace se vyrábí již od roku 2014. Více konkrétního toho ale o Lancii nevíme, kromě zprávy, že ještě na jaře Carlos Tavares kategoricky prohlašoval, že si nepřeje její záchranu.
Tak trochu nechtěným symbolem převratných změn je GTV. Jeho oživení bylo na stole ještě před vznikem Stellantisu. Původně se tak mělo jmenovat emotivní kupé na platformě Giorgio. Jenže v přepsaném jízdním řádu možná dostane GTV novou roli a zatím ještě není stoprocentně jasné, jakou konkrétně. Imparato k tomu řekl, že v tuto chvíli nemá žádné konkrétní zprávy, ale osobně se prý o GTV velice zajímá. Údajně by mělo jít o větší, luxusní model ve formě dvoudveřového či čtyřdveřového kupé, pravděpodobně plně elektrického.
Komentář redakce
K výše napsanému není snadné zaujmout racionální postoj. Kdo má v těle cuore sportivo a miloval krásné, neprvoplánové čtyřkolové italky i s jejich vrtochy, ten bude muset fakt, že budoucí Alfy ponesou stejnou techniku, jako sousedův Opel, trochu rozdýchávat. Jenže v zelené budoucnosti automobilismu bohužel už není pro freneticky ječící šestiválce Busso místo. Můžeme si nad tím povzdychnout, avšak další alternativou byla likvidace celé značky. Ta ostatně v tuto chvíli nemá ještě budoucnost zcela jistou, o ní rozhodnou až nejbližší roky. Jestli je lepší další život pod jhem cizích ekonomů, jaké udělalo i z jiných, druhdy obdivuhodně individualistických značek kalibru Nissanu komerčně úspěšné, avšak technicky zcela nezajímavé nositele cizí sdílené techniky, nebo mučednická smrt, jaká byla před časem naordinována Saabu, ať si rozhodne každý sám.