Audi již brzy oficiálně představí dalšího zástupce své elektrické rodiny e-tron. Po původním SUV e-tron a derivátu e-tron Sportback jsme se nedávno dočkali sportovního sedanu e-tron GT. Audi se ale chystá na vypuštění dalšího SUV, které bude v nabídce stát níže než velký e-tron. Jmenovat se bude Q4 e-tron a bude dostupné jak v klasické verzi, tak ve verzi Sportback. Novinka bude prvním elektromobilem Audi postaveném na nové koncernové platformě MEB a bude sourozencem podobně velkých SUV VW ID.4 a Škody Enyaq. Jak je ale vidět, Audi se značně odliší luxusnějším interiérem s tradičním uspořádáním displejů s velkým virtual cockpitem před řidičem.
Nabídka vnitřního prostoru elektricky poháněného kompaktního SUV dalece přesahuje dnes obvyklé hranice v této třídě. Cestující budou mít k dispozici prostor na úrovni vyšší třídy. Nové úrovně dosahuje také koncept zobrazování. Průhledový displej s rozšířenou realitou vzájemně propojuje reálné a virtuální světy a displej MMI může mít úhlopříčku až 11,6 palce (na přání od konce letošního roku). Audi Q4 e-tron boduje rovněž početnými odkládacími prostory v interiéru, jejichž celkový objem je 25 litrů.
A first look into the new #Audi Q4 e-tron: The #AR head-up display brings the real and virtual worlds together – its airy and spacious #interior is complemented by a new steering wheel generation with touch operation. Future starts from within >> https://t.co/wo78xkEh9A pic.twitter.com/6MXr8OJrHZ
— Audi (@AudiOfficial) March 9, 2021
Nová a chytrá řešení: uspořádání karoserie
Q4 e-tron má vnější délku 4 590 milimetrů, vnější šířku 1 865 milimetrů a vnější výšku 1 613 milimetrů. Svými vnějšími rozměry se tak řadí do segmentu větších kompaktních SUV. Základem kompaktního elektrického SUV značky Audi je však modulární platforma pro elektromobily MEB, která umožňuje zcela nové uspořádání karoserie. Její přední převis je pouhých 86 centimetrů, naopak rozvor náprav je velkorysých 2,76 metru – ještě více než v segmentu středně velkých SUV. Výsledný interiér se může s délkou 1,83 metru směle porovnávat s velkými SUV vyšší třídy.
Komfortní nastupování, velkorysá nabídka vnitřního prostoru
Nastupování do Audi Q4 e-tron bude komfortní díky velkému úhlu otvírání dveří a sedadlům v příjemně vysoké poloze. Řidič si tak společně s dalšími, až čtyřmi spolucestujícími může užívat velkorysou nabídku vnitřního prostoru. Důvodem je mimo jiné minimalizovaný středový tunel, na který navazuje jen nepříliš vyvýšená část podlahy. Sedadla ve druhé řadě jsou o téměř sedm centimetrů výš než sedadla vpředu. Cestující na nich mají i přesto dostatek místa pro hlavu a nohy.
Hojnost odkládacích prostorů: objem 24,8 litru a ergonomické držáky lahví
Audi Q4 e-tron nabízí velkorysou nabídku odkládacích prostorů, jejichž celkový objem je 24,8 litru včetně odkládací schránky před sedadlem spolujezdce. Středová konzola nese dva držáky nápojů, uzavíratelnou schránku o objemu 4,4 litru, dva vstupy USB-C (na přání čtyři) a na přání Audi phone box pro mobilní telefony. Ve výplních všech čtyř dveří jsou držáky pro uložení lahví o objemu až 1 litru. Tyto držáky jsou nahoře, v přední části loketní opěrky, aby byly ergonomicky velmi dobře přístupné.
Zavazadlový prostor má objem 520 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel, na přání dělených v poměru 40:20:40, vznikne téměř rovná ložná plocha, nad níž je až po strop k dispozici 1 490 litrů volného prostoru. To jsou hodnoty obvyklé u SUV z vyššího segmentu. Na přání dodává Audi síť pro oddělení zavazadlového prostoru a paket pro zavazadlový prostor, jehož součástí je mimo jiné výškově nastavitelná podlaha se dvěma polohami.
Zcela digitálně ve čtyřech úrovních: koncept ovládání
Audi i v elektromobilu Q4 e-tron sází na koncept zcela digitálního ovládání a zobrazování s plochou strukturou menu, který zahrnuje čtyři úrovně: digitální panel sdružených přístrojů, resp. na přání dodávaný Audi virtual cockpit pro řidiče, centrální displej MMI touch, hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka a na přání dodávaný průhledový displej s rozšířenou realitou založený na nové pokrokové technologii.
Průhledový displej s rozšířenou realitou
Průhledový displej s rozšířenou realitou, dodávaný pro model Q4 e-tron na přání, promítá důležité informace na čelní okno ve dvou vzájemně oddělených úrovních – v zóně informující o provozním stavu a v zóně rozšířené reality. V oblasti rozšířené reality probíhá dynamické zobrazování pokynů některých asistenčních systémů, navigačních šipek pro odbočování a startu i cíle jízdy. Tato virtuální zobrazení jsou precizně vkládána na správná místa do reálného vnějšího světa. Řidič je vnímá, jako by se tato zobrazení virtuálně vznášela ve vzdálenosti cca deset metrů, ale v závislosti na situaci to může být ještě mnohem dál. Řidič dokáže tato zobrazení okamžitě vnímat, aniž by byl iritován nebo rozptylován. Velkou pomocí jsou především za špatné viditelnosti.
Plocha pro zobrazování prvků virtuální reality má z perspektivy řidiče úhlopříčku cca 70 palců. Pod ní je umístěna nízká zóna s informacemi o provozním stavu. Statická zobrazení informují řidiče o rychlosti jízdy a ukazují mu dopravní značky nebo symboly asistenčních a navigačních systémů. Spodní zóna se před řidičem zdánlivě vznáší v bližší vzdálenosti cca tři metry.
Srdce systému: jednotka pro vytváření obrazu PGU (Picture Generation Unit)
Technickým srdcem systému průhledového displeje s rozšířenou realitou je jednotka pro vytváření obrazu PGU (Picture Generation Unit), která je uložena hluboko v nitru přístrojové desky. Displej LCD s mimořádnou úrovní jasu vysílá svazky paprsků na dvě rovná zrcadla. Speciální optická soustava vzájemně odděluje složky pro zobrazování na vzdálenější a bližší ploše. Rovná zrcadla odrážejí světlo na velké, elektricky nastavitelné, konkávní zrcadlo, od něhož směřují na čelní okno, a tím do zorného pole řidiče. Ten vidí symboly ve zdánlivé vzdálenosti téměř 10 metrů stejně ostře jako reálné okolí.
Předvídavý generátor obrazu: AR Creator
Zdrojem obrazového signálu je tzv. AR Creator. Jedná se o výpočetní jednotku modulární platformy MIB 3 pro informační a zábavní systémy, složenou z několika jednotlivých modulů. AR Creator vytváří digitální vizualizace zobrazovaných symbolů s frekvencí 60 snímků za sekundu a přizpůsobuje je geometrii projekčního optického systému. Souběžně vypočítává také umístění symbolů ve vztahu k okolí. Základem k tomu jsou nezpracovaná data z přední kamery, radarového senzoru a mapy navigačního systému. Software jednotky AR Creator zahrnuje cca 600 000 řádků programovacího kódu, což je o polovinu více než obsahoval celý řídicí systém první verze raketoplánu.
Software jednotky AR Creator zahrnuje cca 600 000 řádků programovacího kódu, což je o polovinu více než obsahoval celý řídicí systém první verze raketoplánu.
AR Creator při výpočtech zohledňuje i skutečnost, že mezi zaznamenáním objektu senzory a grafickým zobrazením uběhne vždy zlomek sekundy. Během této krátké doby může Q4 e-tron výrazně změnit svou polohu, například při brzdění nebo přejezdu velké nerovnosti. Aby přitom nedocházelo k prudkým pohybům zobrazení, probíhá souběžně několik výpočetních operací. Jednu z nich má na starosti software kamery, v jiné AR Creator na základě nejnovějších dat prediktivně vypočítává, jak bude probíhat další pohyb vozidla. Další výpočetní operace odhaduje vertikální pohyb karoserie pomocí dat dodávaných kamerou, radarovým senzorem a senzory elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC. Tyto poznatky jsou využívány pro kompenzaci vibrací, k níž dochází několik milisekund před zobrazením snímku. Úkolem této funkce je zabránit rušivému chvění zobrazení.
Navigace: dron letí napřed
Přínosy průhledového displeje s rozšířenou realitou jsou mimořádně zřetelné především při navigaci. Tzv. dron – vznášející se šipka – ukazuje na silnici pokyny pro další jízdu po stanovené trase. Zobrazování šipky je dynamické. Například před křižovatkou ohlásí vznášející se šipka nejprve odbočovací manévr a animovaná šipka poté ukáže s naprostou přesností cestu do správné ulice. Pokud jízda pokračuje rovně, letí dron napřed a zmizí, aby se včas objevil před další změnou směru. Ve spodní zobrazovací zóně vidí řidič vzdálenost od nejbližší odbočky v metrech.
Průhledový displej s rozšířenou realitou podporuje řidiče vizuálními pokyny také po aktivaci adaptivního asistenta řízení, který zajišťuje řízení vozu uprostřed jízdního pruhu. Jakmile se Audi Q4 e-tron přiblíží bez zapnutého ukazatele směru k podélné čáře vymezující jízdní pruh, zvýrazní funkce upozorňující na vyjetí z jízdního pruhu podélné značení červenou barvou. Dalším příkladem je udržování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. V případě, že je tato funkce aktivní, dojde k označení vozidla na displeji barevnými pruhy. Řidič může díky tomu bez odvracení pozornosti vnímat stav adaptivního asistenta řízení, resp. adaptivního tempomatu. Červeným značením a výstražným symbolem vyzývá adaptivní asistent řízení řidiče, aby prokázal svou pozornost.
Tři varianty: digitální panel sdružených přístrojů
Sériově dodávaný digitální panel sdružených přístrojů má úhlopříčku 10,25 palce a ovládá se prostřednictvím multifunkčního volantu. Ukazatel výkonu, který je na displeji umístěn vedle rychloměru, sdružuje všechny důležité informace o pohonu, od výkonu přes stav nabití akumulátorů v procentech až po rekuperaci. Na přání se dodává Audi virtual cockpit, který zobrazuje také navigační mapu a ovládání informačního a zábavního systému. Řidič má přitom na výběr mezi dvěma zobrazeními. Vrcholnou verzí je Audi virtual cockpit plus. Tento panel nabízí režimy zobrazování „classic“, „sport“ a „e-tron“, v němž hraje hlavní roli ukazatel výkonu. Četná zobrazení je možné libovolně nakonfigurovat prostřednictvím MMI.
Úhlopříčka až 11,6 palce: centrální displej MMI touch
Displej MMI touch s akustickou zpětnou vazbou má úhlopříčku 10,1 palce a rozlišení 1 540 × 720 pixelů. Sériová konfigurace zahrnuje MMI Radio plus s přijímačem digitálního rozhlasového vysílání DAB. Displej slouží k ovládání informačního a zábavního systému a několika komfortních funkcí a navíc umožňuje ručně psané zadávání textu. Na přání se dodává větší displej s úhlopříčkou 11,6 palce a rozlišením 1 764 × 824 pixelů. Dosud největší displej v nabídce značky Audi bude k dispozici od konce letošního roku.
Hlasové ovládání
Jako třetí úroveň ovládání je v modelu Audi Q4 e-tron k dispozici hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka, které se aktivuje heslem „Hej Audi“. Systém rozumí mnoha pokynům a dotazům i z běžného hovorového jazyka, např. „Kde je nejbližší restaurace?“. V kombinaci se systémem MMI Navigation plus využívá funkce hlasového ovládání také znalosti z cloudu díky připojení k internetu.
Vnitřní design
Audi vstupuje do nové technické éry, což je patrné také v interiéru. Přístrojová deska má výrazně trojrozměrné, geometrické tvary vytvářející zřetelné napětí mezi jednotlivými částmi. Před přístrojovou deskou se v prostoru zdánlivě vznáší centrální displej MMI touch. Ergonomicky snadno dosažitelný displej je natočen směrem k řidiči.
Nad displejem prochází úzký pruh ozdobného obložení, který jej vizuálně spojuje s přístrojovou deskou. Ozdobné obložení může být vyrobeno z různých materiálů, například lipového dřeva s otevřenými póry, tří různých úprav hliníku nebo plastu. Krátce po uvedení na trh se bude ozdobné obložení v interiéru S line dodávat také z technické hybridní tkaniny, vyráběné částečně z recyklovaných materiálů.
S ozdobným obložením ladí další kontury přístrojové desky. Tyto zvýrazňující plochy mají v závislosti na paketu výbavy různé odstíny stříbrné a šedé. Nejvýraznější kontura, opatřená nepřehlédnutelným logem e-tron, je vedena horizontálně a rozděluje přístrojovou desku na dvě zóny. Hned pod ní je umístěn ovládací panel klimatizace natočený rovněž k řidiči. O úroveň níž vyčnívá do prostoru velký ovládací ostrůvek se vzhledem černého panelu, který nese kompaktní volič provozních režimů elektrického pohonu, kapacitní ovladač hlasitosti, tlačítko pro spuštění a vypnutí vozu, tlačítko výstražných světel a volič jízdních režimů Audi drive select. K dispozici jsou také tlačítka pro další funkce, která mají podobu bíle podsvícených dotykových ploch navazujících beze spár na okolní plochy ve stylu černého panelu.
Volanty s dotykovým ovládáním
Budoucnost mobility naznačují také volanty. Jejich nová generace s dvojitými rameny nese na krytu volantu čtyři kruhy v plochém designu. Spodní rameno zdobí nápis e-tron. Horní ramena nabízejí dotykové plochy se vzhledem černého panelu. Jejich funkční zóny mají rovněž osvětlení zespodu, které ukazuje příslušná aktivní tlačítka. Tlačítka jsou vzájemně ohraničena mírnými vyvýšeními, aby se usnadnilo jejich používání. Stisknutí tlačítka je potvrzeno jemným haptickým impulzem. Stejně jako u chytrého telefonu je možné používat nejen dotykové stisknutí, ale také stírací pohyby prstu, například při procházení seznamu.
Volanty jsou na výběr v různých variantách. Vrcholná verze nese páčky pro ovládání rekuperace kinetické energie a dvoudílný ozdobný kryt na ramenou. Její vyhřívaný věnec je nahoře i dole zploštělý, což vytváří v interiéru ještě futurističtější atmosféru.
Vysoká úroveň bezpečnosti: přední sedadla
Přední sedadla reprezentují nejmodernější bezpečnostní techniku. Při bočním nárazu se kromě bočních airbagů rozvine navíc také tzv. centrální boční airbag z bočního polštáře na pravé straně opěradla sedadla řidiče, který zabrání vzájemnému kontaktu těl řidiče a spolujezdce vpředu. Na přání se dodává vyhřívání sedadel a elektrické nastavování polohy sedadel včetně bederní opěrky. Sedadla jsou na výběr v základní nebo sportovní verzi s vizuálně integrovanou opěrkou hlavy – a na přání s kosočtvercovým prošíváním.
Co se týče barev interiéru, mají zákazníci na výběr následující odstíny: černá, ocelově šedá, hnědá Santos nebo pergamenově béžová. Mezi celkem devět paketů výbavy patří také paket prošívání. Pět paketů je vyhrazeno pro základní verzi, další čtyři jsou určeny pro interiér S line. Jednotlivé pakety se liší prahovými lištami, odstínem laku na zvýrazňujících plochách, materiály na loketních opěrkách i čalouněním stropu. Všechny na přání dodávané pakety vnitřní výbavy zahrnují bílé osvětlení LED. Alternativně se dodává paket vícebarevného dekoračního osvětlení plus. Exkluzivně pro interiér S line byly navrženy osvětlené hliníkové prahové lišty spolu s kryty pedálů z ušlechtilé oceli, černým čalouněním stropu, reliéfními logy S na opěradlech, obšitím věnce volantu perforovanou kůží s kontrastním prošíváním a logy S.
Dinamica a Puls: čalounění sedadel s podílem recyklovaného polyesteru
Interiér S line má co nabídnout i z hlediska materiálů čalounění. U tradičních materiálů je na výběr kombinace kůže a umělé kůže nebo ušlechtilá jemná kůze Nappa. Další novou variantou je kombinace umělé kůže a tkaniny Dinamica z mikrovlákna. Tento materiál působí na pohled i na dotek jako velurová kůže, ale ze 45 procent se vyrábí z recyklovaného polyesteru, který pochází například z textilií a lahví PET.
Další možností pro interiér S line je čalounění Puls, dodávané rovněž v kombinaci s umělou kůží. I zde se používají sekundární suroviny. Až 50 procent použitých tkanin je vyrobeno z recyklovaných lahví PET, zpracovávaných náročným procesem na kvalitní vlákna. Výsledkem je materiál, který dosahuje vizuálně a hapticky stejných standardů kvality jako klasické tkaniny používané pro čalounění. Při výrobě sedadel jednoho vozu Q4 e-tron nalezne nové uplatnění 26 použitých plastových lahví o objemu 1,5 litru.