Pravidelně pro vás testujeme nabíjení elektromobilů i jejich spotřebu v různých podmínkách a nechybí ani test reálného dálničního dojezdu. Dalším elektromobilem, který jsme testu podrobili, je menší e-tron od Audi. Q4 e-tron sdílí platformu MEB se sesterskými modely Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq a můžete ho zakoupit ve čtyřech různých verzích, které se liší velikostí baterie (a tím pádem i dojezdem) i výkonem. Testu dojezdu jsme podrobili nejsilnější variantu Q4 e-tron 50 quattro s pohonem všech 4 kol a výkonem 220 kW (299 koní).
Kolik kilometrů reálně ujede Audi Q4 e-tron 50 quattro na dálnici? – test dojezdu
Audi Q4 e-tron 55 quattro
Rozměry | 4 588 × 2 108 × 1 632 mm, 2 135 kg |
---|---|
Výkon | 250 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 523 km (WLTP) |
Auto jsme měli obuté na letních pneumatikách a největších kolech, který si na Q4 můžete dát, s rozměrem 21". To je pro dojezd nejhorší možná konfigurace a pro dálkové cestování je kvůli nižší spotřebě vhodnější zvolit menší kola, potažmo také jinou motorizaci. Například verze 40 s pohonem pouze zadní nápravy v kombinaci s 19" koly bude mít dle našich měření o zhruba 10 % lepší dojezd než dnes testovaná čtyřkolka. Q4 e-tron ve verzi 40, 45 i 50 má baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh, i když reálně je to o něco málo méně.
Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín, na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 292 kilometrů vede celou dobu po dálnici D5 s minimem zpomalení či stavebních prací, dálniční dojezd se tak dá otestovat velmi dobře. Počasí e-tronu relativně přálo, bylo slunečno a sucho, i když teplota kolem 14 °C nijak vysoká nebyla. Dodržovali jsme standardní podmínky testu jako u jiných aut. Klimatizaci jsme měli nastavenou na 21,5 °C, automatiku a udržovali jsme maximální povolenou rychlost s aktivním adaptivním tempomatem. Dle GPS měření jsme zjistili, že Q4 e-tron nepřeměřuje a tachometrovým 130 km/h odpovídá také GPS.
Jak celý test proběhl se dozvíte z našeho podrobného videa vloženého výše v tomto článku, zde jsou tvrdá data. Na otočku u Rozvadova jsme dorazili se spotřebou 25,5 kWh/100 km a zbývajícím dojezdem 150 kilometrů. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s výrazně lepší spotřebou, a to 19,5 kWh/100 km. Průměrná spotřeba za celý test a 290 kilometrů se pak ustálila na 22,6 kWh/100 km s tím, že průměrná rychlost činila 117 km/h, což odpovídá běžnému dálničnímu tempu s několika zpomaleními. Auto po dojetí ukazovalo ještě 30 kilometrů (dálničního) dojezdu a v cíli ukazovalo ještě 9 % baterie. Lze tak říci, že reálný dálniční dojezd u Q4 e-tron v (pro dojezd) nejhorší možné konfiguraci činí 320 kilometrů. Před odjezdem pak auto deklarovalo dojezd 338 kilometrů, odhad byl tedy velmi přesný. V případě variant s pohonem pouze zadních kol pak můžeme počítat s hodnotou dojezdu kolem 350 kilometrů na dálnici.
Zajímavostí také je, že dle připojené aplikace a čtečky připojené na OBD port nemá Q4 e-tron, stejně jako další auta na platformě MEB, k dispozici plných 77 kWh využitelné kapacity baterie, ale méně, konkrétně 72,6 kWh. Pokud by skutečně byla k dispozici celá deklarovaná využitelná kapacita baterie, mohl být dojezd ještě o něco lepší.
Zajímají vás testy reálného dálničního dojezdu dalších elektromobilů? Podívejte se na Porsche Taycan Turbo, Teslu Model X Performance Ludicrous, Audi e-tron 55 quattro (zimní dojezd), VW ID.3 Tour, Mercedes-Benz EQC a Audi e-tron GT.
Technické parametry Audi Q4 e-tron 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 588 × 2 108 × 1 632 mm, 2 135 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 679 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,9 kWh / 100 km, dojezd: 523 km |
Cena od | 1 741 900 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz
Jezdím denně 31km do práce po dálnici. Jediný rozhodující faktor ve spotřebě je vítr. Nedokážu najít žádnou souvislost mezi topením a rychlostí. Na rozdíl od vás jezdím ráno tam a odpoledne zpět, což dává větší šanci na změnu síly i směru větru. Nicméně vliv větru neeliminujete jízdou tam a zpět po hodině a půl. Zkuste k testu vždy zjistit a připsat rychlost a směr větru při odjezdu, v Rozvadově a při příjezdu. Dnes se na Rozvadově mezi 12:00 a 15:00 změní rychlost větru ze 5 na 2m/s = rozdíl 10kmh a to v případě čelního/ zadního větru už na spotřebě přebije zapnuté topení. Testům zdar!