Elektrický Mercedes-Benz EQC na dálnici. Jaký má skutečně reálný dojezd?
test

Elektrický Mercedes-Benz EQC na dálnici. Jaký má skutečně reálný dojezd?

51

Otestovali jsme, jak si na dálnici vede elektrický Mercedes-Benz EQC v otázce spotřeby. Reálná spotřeba při průměrné rychlosti 112 km/h činila 28 kWh na 100 km, což znamená, že dálniční dojezd dosahuje zhruba 280 km. Otestovali jsme ale i rychlost nabíjení, přičemž nejvýše jsme dosáhli 108 kW. Pochválit musíme však i špičkový infotainment a příkladné automatické plánování nabíjení a informování o něm.

Pravidelně testujeme elektromobily v různých režimech používání a nechybí ani test reálného dálničního dojezdu, kombinovaný s reálnou rychlostí nabíjení. Již jsme v našem seriálu otestovali Porsche Taycan Turbo, Teslu Model X Performance Ludicrous Audi e-tron 55 quattro (zimní dojezd) a VW ID.3 Tour. Jedním z prémiových elektromobilů, který se na našem trhu již zabydlel, je Mercedes-Benz EQC. Jde o předělaný spalovací model GLC, ale s pozměněným designem exteriéru, jiným interiérem a infotainmentem.

Mercedes-Benz EQC – test dojezdu

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Rozměry4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg
Výkon300 kW
Baterie88 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd454 km (WLTP)

EQC má výkon 400 koní a na stovku zrychlí za 5,1 vteřiny. Využitelná kapacita baterie činí 80 kWh (celková 88 kWh) a dokáže se nabíjet výkonem až 110 kW, což je však méně, než nabídnou nejen konkurenční elektromobily, ale i auta o poznání levnější. Dle cyklu WLTP nabízí EQC dojezd 411 kilometrů a spotřebu 22,3 kWh na100 km. Na dálnici však elektromobily dosahují nižších hodnot dojezdu a dnes zjistíme, jaký je reálný dojezd právě u EQC.

Opět jsme vyrazili na trasu Praha (Vestec u Prahy) – Olomouc běžnou dálniční rychlostí. V době testu bylo na trase na dálnici D1 zatím jen jedno omezení, průměrná rychlost se tak dala držet relativně vysoko. Počasí Mercedesu přálo a lze říci, že jsme jeli v naprosto ideálních podmínkách. Teplota se pohybovala kolem 20 °C, bylo slunečno a sucho. Auto bylo obuto na 19palcových, avšak ještě zimních pneumatikách s aerodynamickými koly. Vůz dle navigace předpokládá, že do cíle v Olomouci vzdáleném 273 kilometrů bych měl dorazit pohodlně se 17 % baterie.

Spotřeba při příjezdu do Olomouce činila 24,2 kWh/100 km. Průměrná rychlost však kvůli dvěma kolonám byla nízká

V průběhu trasy ukazoval Mercedes na přístrojové desce dojezd, který jen o pár kilometrů přesahoval naši trasu, což bylo ale způsobeno tím, že před řidičem se dojezd ukazuje na základě průměrné spotřeby za poslední úsek cesty, která byla na dálnici D1 v první fázi do kopce. V navigaci ale stále auto deklarovalo, že do cíle dojedeme pohodlně s rezervou zhruba 15 % v baterii. U Brna jsme měli průměrnou spotřebu 25 kWh/100 km, průměrná rychlost však klesla kvůli koloně vozidel na 107 km/h. Další kolona nás pak zdržela u Prostějova. Finální spotřeba po dojezdu do Olomouce pak činila 24,2 kWh na 100 km, průměrná rychlost byla činila jen 102 km/h. Mercedes navíc ukazuje spotřebu velmi přesně, protože reálně vypočítaná spotřeba dle spotřebované energie z baterie byla rovných 25 kWh/100 km a do Olomouce jsme dorazili s 16 % baterie. To znamená, že letní dálniční dojezd Mercedesu EQC s takto nízkou průměrnou rychlostí je 320 kilometrů, ale v režimu, kdy ze 100 % pojedete až do 0 %. Pokud si necháme alespoň malou rezervu, je tak reálný dálniční dojezd 300 kilometrů.

Mercedes-Benz EQC
Nabíjení na nabíjecí stanici ČEZ v Olomouci

V Olomouci jsem nabíjel u nabíjecí stanice ČEZ s maximálním výkonem 50 kW. Kvůli nízkému napětí baterie Mercedesu a omezenému maximálním proudu stanice ABB (125 A) však maximální nabíjecí výkon u EQC činil 44 kW. V průběhu jídla a krátké zastávky pro vyřízení e-mailů jsem nabil na 63 % a vyrazil na cestu zpět. To ale na dojezd do Prahy nestačí a auto mi automaticky naplánovalo nabíjecí zastávku na ultrarychlé nabíjecí stanici Ionity na D1 v Pávově. Auto v infotainmentu vzorně ukazuje, s kolika procenty k nabíjecí stanici dojedu. Zároveň vidím, jak dlouho musím nabíjet, abych dojel do cíle. Auto odhaduje nabíjení v délce 17 minut (z 12 % na 43 %).

Cestou zpět jsem už žádné kolony nepotkal a při průměrné rychlosti 118 km/h činí indikovaná spotřeba relativně vysokých 29,8 kWh na 100 km. Na Ionity jsem nakonec dorazil s 5 % nabití. Výkon vyrostl až na 104 kW, později jsme se dostali až na 108 kW, tedy prakticky maximální deklarovaný výkon. Po 16 minutách jsem nabil do 40 % a pokračoval jsem v cestě do Prahy.

Maximální výkon nabíjení, kterého jsme dosáhli, činil 108 kW. Auto velmi dobře informuje, kdy bude dostatečně nabité pro další cestu

Do Prahy jsem dojel se spotřebou 27,7 kWh na 100 km, dle skutečně spotřebovaných procent z baterie pak 28,5 kWh na 100 km. Na cestě mě nebrzdily žádné kolony a průměrná rychlost činila 112 km/h, tedy podobně jako s ostatními auty v našem testu. Letní reálný dálniční dojezd tak v případě EQC činí 280 kilometrů. Je škoda, že má EQC oproti konkurenci menší baterii, spíše by mu slušela využitelná kapacita 90 kWh, kdy by bylo možno urazit po dálnici i 300 kilometrů. Lze také odhadnout, že v zimních měsících bychom s EQC do Olomouc z Prahy nedojeli a museli bychom po cestě udělat velmi krátkou nabíjecí zastávku.

Mercedes-Benz EQC
Na cestě zpět směrem do Prahy byla průměrná rychlost již standardní a spotřeba činila 28 kWh/100 km. Reálný dálniční dojezd tak činí zhruba 280 km v létě.

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Melichar Kurt
Melichar Kurt
A von ten EQC nabíjí zadarmo a nepotřebuje servis?
Eva Wildova
Eva Wildova
Dojezd na dalnici je u auta skoro za 2 mega dost tragicky. V zimě - 15st bude na hraně cesta Praha - Brno. Dobíjení DC 110KW také nic moc. Hodnoty u takto drahého vozu by měly být úplně jinde. Ještě pár let počkat. Až budou kapacita aku 150KWh a více, potom ev auta budou dávat jakž takž naky smysl.
Tomáš Krupka
Tomáš Krupka
Bohužel vše je předčasné. Baterie ještě čekají na svého Edisona, a než se narodí tak to bude velký paskvil na nehoráznou cenu. Vyšachovat ropné šejky má svůj půvab, ale za jakou cenu! V Dukovanech by měli už teď přemýšlet o dalších reaktorech. Léta se na pokrok kašlalo, a teď musí být rychle a zběsile za každou cenu.
Milan Dupal
Milan Dupal
Můj starý poctivý nafťák slouží primárně k přepravě osob a nákladu, nikoliv ke kličkování mezi nabíječkami. Spolehlivě již 600000 km...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze