Pravidelně testujeme elektromobily v různých režimech používání a nechybí ani test reálného dálničního dojezdu, kombinovaný s reálnou rychlostí nabíjení. Již jsme v našem seriálu otestovali Porsche Taycan Turbo, Teslu Model X Performance Ludicrous Audi e-tron 55 quattro (zimní dojezd) a VW ID.3 Tour. Jedním z prémiových elektromobilů, který se na našem trhu již zabydlel, je Mercedes-Benz EQC. Jde o předělaný spalovací model GLC, ale s pozměněným designem exteriéru, jiným interiérem a infotainmentem.
Mercedes-Benz EQC – test dojezdu
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Rozměry | 4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 88 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 454 km (WLTP) |
EQC má výkon 400 koní a na stovku zrychlí za 5,1 vteřiny. Využitelná kapacita baterie činí 80 kWh (celková 88 kWh) a dokáže se nabíjet výkonem až 110 kW, což je však méně, než nabídnou nejen konkurenční elektromobily, ale i auta o poznání levnější. Dle cyklu WLTP nabízí EQC dojezd 411 kilometrů a spotřebu 22,3 kWh na100 km. Na dálnici však elektromobily dosahují nižších hodnot dojezdu a dnes zjistíme, jaký je reálný dojezd právě u EQC.
Opět jsme vyrazili na trasu Praha (Vestec u Prahy) – Olomouc běžnou dálniční rychlostí. V době testu bylo na trase na dálnici D1 zatím jen jedno omezení, průměrná rychlost se tak dala držet relativně vysoko. Počasí Mercedesu přálo a lze říci, že jsme jeli v naprosto ideálních podmínkách. Teplota se pohybovala kolem 20 °C, bylo slunečno a sucho. Auto bylo obuto na 19palcových, avšak ještě zimních pneumatikách s aerodynamickými koly. Vůz dle navigace předpokládá, že do cíle v Olomouci vzdáleném 273 kilometrů bych měl dorazit pohodlně se 17 % baterie.
V průběhu trasy ukazoval Mercedes na přístrojové desce dojezd, který jen o pár kilometrů přesahoval naši trasu, což bylo ale způsobeno tím, že před řidičem se dojezd ukazuje na základě průměrné spotřeby za poslední úsek cesty, která byla na dálnici D1 v první fázi do kopce. V navigaci ale stále auto deklarovalo, že do cíle dojedeme pohodlně s rezervou zhruba 15 % v baterii. U Brna jsme měli průměrnou spotřebu 25 kWh/100 km, průměrná rychlost však klesla kvůli koloně vozidel na 107 km/h. Další kolona nás pak zdržela u Prostějova. Finální spotřeba po dojezdu do Olomouce pak činila 24,2 kWh na 100 km, průměrná rychlost byla činila jen 102 km/h. Mercedes navíc ukazuje spotřebu velmi přesně, protože reálně vypočítaná spotřeba dle spotřebované energie z baterie byla rovných 25 kWh/100 km a do Olomouce jsme dorazili s 16 % baterie. To znamená, že letní dálniční dojezd Mercedesu EQC s takto nízkou průměrnou rychlostí je 320 kilometrů, ale v režimu, kdy ze 100 % pojedete až do 0 %. Pokud si necháme alespoň malou rezervu, je tak reálný dálniční dojezd 300 kilometrů.
V Olomouci jsem nabíjel u nabíjecí stanice ČEZ s maximálním výkonem 50 kW. Kvůli nízkému napětí baterie Mercedesu a omezenému maximálním proudu stanice ABB (125 A) však maximální nabíjecí výkon u EQC činil 44 kW. V průběhu jídla a krátké zastávky pro vyřízení e-mailů jsem nabil na 63 % a vyrazil na cestu zpět. To ale na dojezd do Prahy nestačí a auto mi automaticky naplánovalo nabíjecí zastávku na ultrarychlé nabíjecí stanici Ionity na D1 v Pávově. Auto v infotainmentu vzorně ukazuje, s kolika procenty k nabíjecí stanici dojedu. Zároveň vidím, jak dlouho musím nabíjet, abych dojel do cíle. Auto odhaduje nabíjení v délce 17 minut (z 12 % na 43 %).
Cestou zpět jsem už žádné kolony nepotkal a při průměrné rychlosti 118 km/h činí indikovaná spotřeba relativně vysokých 29,8 kWh na 100 km. Na Ionity jsem nakonec dorazil s 5 % nabití. Výkon vyrostl až na 104 kW, později jsme se dostali až na 108 kW, tedy prakticky maximální deklarovaný výkon. Po 16 minutách jsem nabil do 40 % a pokračoval jsem v cestě do Prahy.
Do Prahy jsem dojel se spotřebou 27,7 kWh na 100 km, dle skutečně spotřebovaných procent z baterie pak 28,5 kWh na 100 km. Na cestě mě nebrzdily žádné kolony a průměrná rychlost činila 112 km/h, tedy podobně jako s ostatními auty v našem testu. Letní reálný dálniční dojezd tak v případě EQC činí 280 kilometrů. Je škoda, že má EQC oproti konkurenci menší baterii, spíše by mu slušela využitelná kapacita 90 kWh, kdy by bylo možno urazit po dálnici i 300 kilometrů. Lze také odhadnout, že v zimních měsících bychom s EQC do Olomouc z Prahy nedojeli a museli bychom po cestě udělat velmi krátkou nabíjecí zastávku.
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz