Audi na netypické on-line tiskové konferenci představilo další z nadcházejících elektrických SUV v nabídce, Q4 e-tron, a to ve variantě Sportback. Zatím jde o koncept, ale sériové auto by se nemělo příliš odlišovat.
Audi je zatím s elektromobily poměrně úspěšné. Například v Norsku se původní e-tron stal za 1. čtvrtletí tohoto roku nejprodávanějším autem vůbec a za 5 měsíců letošního roku tam Audi prodalo více než 5 tisíc e-tronů. Má tedy na co navazovat. V roce 2025 chce mít 30 elektrifikovaných aut, 20 z toho budou čisté elektromobily. Audi momentálně u e-tronů používá platformu MLB Evo, Q4 e-tron pak bude používat koncernovou platformu MEB, kterou bude sdílet třeba s Volkswagenem ID.4. Nové čtyřmístné kupé e-tron GT pak sdílí speciální platformu nazvanou J1 s Porsche Taycan. Novinkou pak bude platforma PPE (Premium Platform Electromobility), díky které se můžeme těšit na elektrické sedany, kombíky i nízké sportbacky od Audi.
Zatímco Q4 e-tron se představil minulý rok v Ženevě jako raný koncept, Q4 -etron Sportback se splývavou zádí už je designově velmi blízko sériové verzi a ukazuje, jak bude vypadat i standardní Q4 e-tron. A vypadá skutečně výborně. I když stojí na platformě MEB, vůbec nevypadá podobně jako Volkswagen ID.4, je to plnohodnotné Audi.
Světla si upraví řidič
Zaujme z velké části zaslepený přední single-frame „gril“, typické poznávací znamení Audi. Rychle ubíhající A sloupek poskytuje více prostoru před přístrojovou deskou, kam Audi schová nový velký displej rozšířené reality. Zatímco e-tron měl trojici LED pásků u světel pro Matrix světlomety, Q4 e-tron bude mít tyto LED segmenty po celé délce světel a poprvé budou upravitelné uživatelem, budete si tak moci upravovat vůbec poprvé i vnější vzhled auta.
Zaujmou také výrazné prolisy pod okny nebo spojler v zadní části, která vypadá velmi dynamicky a nechybí na ní spojené LED svítilny. Sériové provedení bude mít samozřejmě kliky na dveřích, které u koncepčního auta nejsou, bohužel však máme potvrzeno, že vozu bude naopak chybět přední kufr. Q4 e-tron bude, na rozdíl od většího e-tronu, postrádat virtuální zpětná zrcátka, a to právě kvůli platformě MEB, která jejich zástavbu neumožňuje.
Slibuje prostor větších SUV
Q4 E-tron Sportback má na délku 4,6 metru, jde tak o SUV nižší střední třídy, zaujme ale nadprůměrným rozvorem 2,77 metru. Díky tomu slibuje vnitřní prostor typický pro o třídu větší auta. Audi slibuje, že i na zadních sedadlech se pohodlně usadí osoby s výškou 1,9 metru, a to i přes svažující se sportback střechu. V interiéru pak zaujme nový design voliče pohonu a už zmiňovaný velký displej pro rozšířenou realitu. Za volantem je klasický displej digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit s nejdůležitějšími ukazateli rychlosti jízdy, stavu nabití a navigačního systému. Dotykovými plochami na ramenech volantu se ovládají často používané funkce. Uprostřed nad středovou konzolou je umístěn 12,3" dotykový displej pro zobrazování a ovládání funkcí informačního a zábavního systému a vozidla. Displej je pro snadnější ovládání nakloněn k řidiči. Pod ním je tlačítková lišta pro ovládání klimatizace. Software bude od Audi a nebude sdílen s Volkswagenem a novým softwarem pro modely ID, se kterým má koncern problémy.
Samotná středová konzola je koncipována jako velkorysý odkládací prostor včetně nabíjecí přihrádky pro mobilní telefon, protože na ní nemusely být umístěny žádné funkční prvky, jakými jsou řadicí páka nebo páka parkovací brzdy. Místo nich – téměř jako kryt přední části konzoly – je velmi kvalitně zpracovaná horizontální plocha, do níž jsou zapuštěna tlačítka voliče jízdních režimů. Ve dveřích je nyní kromě klasické spodní odkládací přihrádky možnost odložit ve snadném dosahu lahev do speciálně tvarované horní části.
Dojezd poprvé přes 500 kilometrů
Stejně jako standardní Q4 e-tron, i Sportback bude mít 82kWh baterii a podle cyklu WLTP by měl nabídnout dojezd přes 450 kilometrů. Dvojice elektromotorů na nápravách zajistí kombinovaný výkon 225 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 vteřiny. Maximální rychlost pak bude omezena na 180 km/h. Q4 e-tron nabídne i poměrně rychlé nabíjení výkonem maximálně 125 kW, což ale bude méně než 150 kW u původního e-tronu.
Zajímavé je, že Audi potvrdilo příchod levnější verze, která bude mít náhon pouze na zadních kolech. Bude mít o něco menší baterii, ale dojezd se díky nižší hmotnosti a vyšší efektivitě zvedne na hodnotu vyšší než 500 kilometrů. Bude to tak vůbec poprvé, co bude mít Audi v nabídce elektromobil s dojezdem vyšším, než je tato magická hranice.
Představení sériového provedení Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback bychom se měli dočkat ve 4. čtvrtletí letošního roku, obě auta pak dorazí na trh v první polovině příštího roku. To by znamenalo, že by Audi předběhlo v Evropě Teslu s Modelem Y, kterému bude Q4 e-tron přímo konkurovat. Na konkrétní cenu a podrobnější parametry si však budeme muset ještě počkat.