Norský trh se už dlouho absolutně vymyká celkovému evropskému i světovému průměru. Asi není žádná jiná země na světě, kde by mezi patnácti nejprodávanějšími vozy nebylo ani jedno s čistě spalovacím motorem a navíc žebříček vedlo luxusní elektrické SUV. Přehled nejprodávanějších automobilů v Norsku za období leden až duben 2020 přináší cleantechnica.com.
Audi e-tron je s téměř 4 600 prodanými kusy bezkonkurenčně na prvním místě před kompaktním, taktéž koncernovým elektromobilem, Volkswagenem e-Golf. Odstup je ale opravdu velký, protože e-Golf dosáhl pouze mírně přes 50 % prodejů e-tronu. Následují vozy Nissan Leaf a Hyundai Kona EV. Až pátý v žebříčku má spalovací motor, ale jde o plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV. Prvních pět aut se tedy řadí mezi „auta do zásuvky“.
Nejprodávanější neelektrifikované auto je Škoda Octavia
Následují elektromobily Tesla Model 3, Renault ZOE a BMW i3 a těsně se do první desítky probojovaly dvě hybridní Toyoty, konkrétně Yaris Hybrid a C-HR Hybrid, které tak jsou prvními vozy, které není možné nabíjet ze zásuvky. Následuje mix elektromobilů, hybridů a plug-in hybridů a po 15. Hyundai Ioniq Electric přichází na řadu první vůz bez elektrifikace – česká Škoda Octavia! Hned za ní následuje Škoda Citigo-e iV, která se ovšem vyrábí v Bratislavě.
Až na konec první dvacítky jsou to pak samé elektromobily, takže Škoda Octavia je jediným vozem s pouze spalovacím motorem, který se v Norsku probojoval do první dvacítky nejprodávanějších aut. A s příchodem plug-in hybridní verze iV a RS iV půjde nepochybně Octavia nahoru. Ostatně za samotný duben, který byl ovšem výrazně ovlivněný korona-krizí, se Octavia dostala dokonce na sedmé místo, těsně za elektromobily a před všechny hybridy i plug-in hybridy.
Tyto výsledky jsou způsobeny masivní podporou elektrifikovaných vozidel, zejména pak elektromobilů a plug-in hybridů, v Norsku. Cenu automobilů tam totiž navyšuje DPH, od které jsou elektromobily osvobozené. Navíc majitelé ušetří na silniční dani, která je v Norsku také vysoká, a neplatí ani vysokou registrační daň. V neposlední řadě pak ušetří za provoz více než my, protože v Norsku jsou vysokou daní zatížené i pohonné hmoty. Zároveň je to ale i tím, že si Norové uvědomují krásu své přírody a chtějí ji chránit.
Vede se diskuze o tom, zda je taková masivní podpora správnou cestou, nebo zda nezpůsobí příliš rychlý a nepřirozený přechod. To ale ukáže až čas a faktem je, že Norsko je v přechodu na elektromobilitu bezkonkurenčně první na světě.
Audi e-tron (test)
Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km |
Cena od | 2 122 900 Kč |