Audi dnes konečně oficiálně představilo dalšího člena své rychle se rozrůstající rodiny čistě elektrických modelů e-tron. Audi nastoupilo na cestu elektromobility v roce 2019, kdy začalo prodávat první e-tron, který se s více než 80 tisíci prodanými kusy stal velkým úspěchem. Jen za loňský rok prodalo Audi zhruba 50 tisíc kusů a například v Norsku, nejpokročilejším trhu z hlediska elektromobility na světě, se e-tron stal v loňském roce dokonce nejprodávanějším autem vůbec bez ohledu na pohon, kategorii a cenu.
Audi Q4 e-tron 55 quattro
Rozměry | 4 588 × 2 108 × 1 632 mm, 2 135 kg |
---|---|
Výkon | 250 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 523 km (WLTP) |
Audi později představilo variantu e-tron Sportback a před pár měsíci pak zcela nový sedan e-tron GT, který je zaměřen na výkony a stojí na stejné platformě J1 jako Porsche Taycan, se kterým sdílí řadu technických specifikací. Třetím e-tronem na trhu pak bude nyní Q4 e-tron, který Audi představilo rovnou v obou variantách – klasické i s karoserií Sportback. Bude to zdaleka nejlevnější elektrické Audi, které si budete moci koupit, a to už v červenci tohoto roku.
Stejná platforma, prémiový vzhled a funkce
Audi Q4 e-tron stojí na nové koncernové platformě MEB vytvořené čistě pro elektromobily a velikostí jde o sourozence koncernové Škody Enyaq a Volkswagenu ID.4, se kterými sdílí také například motory, baterii a mnohé další technické specifikace. Navenek i uvnitř je to ale typické Audi a z celé trojky nabídne zdaleka nejprémiovější design, interiér i funkce.
Jak je u Audi zvykem, finální design se příliš neodlišuje od konceptů, které jsme viděli minulý a předminulý rok. Na první pohled je to typické Audi, ale stejně jako u e-tronu GT se značka rozhodla svou typickou masku single-frame vyplnit zajímavým vzorem. Maska je ale funkční a za ní je uzavíratelný průduch pro případné chlazení, pokud je potřeba. Rychle ubíhající A sloupek poskytuje více prostoru před přístrojovou deskou, kam Audi schová nový velký displej rozšířené reality.
Q4 e-tron má vnější délku 4 590 milimetrů, vnější šířku 1 865 milimetrů a vnější výšku 1 613 milimetrů. Vnějšími rozměry se tak řadí do segmentu větších kompaktních SUV. Základem kompaktního elektrického SUV značky Audi je však modulární platforma pro elektromobily MEB, která umožňuje zcela nové uspořádání karoserie. Její přední převis je pouhých 86 centimetrů, naopak rozvor náprav je velkorysých 2,76 metru – ještě více než v segmentu středně velkých SUV. I když je tak vnější délkou nový e-tron o 6 centimetrů kratší než Q5, výsledný interiér se může s délkou 1,83 metru směle porovnávat s velkými SUV vyšší třídy a je větší než u porovnávaného modelu Q5. To vše díky elektrickému pohonu.
Audi dokonce slibuje, že na zadních sedadlech je místa jako v Q7. Značka také garantuje, že i na zadních sedadlech se pohodlně usadí osoby s výškou 1,9 metru, a to i přes svažující se střechu Sportbacku. U klasického modelu pak bude prostor pro hlavu ještě větší. Součinitel odporu u Sportbacku je 0,26, u klasického modelu pak 0,28. Zatímco e-tron měl trojici LED pásků u světel pro Matrix světlomety, Q4 e-tron bude mít tyto LED segmenty po celé délce světel a poprvé budou upravitelné uživatelem, budete si tak moci upravovat vůbec poprvé i vnější vzhled auta pomocí čtyř vzorů. Samozřejmostí jsou pak světla Matrix LED. LED světlo protíná celou zadní stranu jako u původního e-tronu. Auto můžete mít na 19palcových až 21palcových kolech a nechybí třeba příplatkový sportovní podvozek.
Možná trochu překvapivá je absence virtuálních zpětných zrcátek. Na rozdíl od většího e-tronu je nebude mít kvůli platformě MEB, která jejich zástavbu neumožňuje. Zároveň jde o poměrně drahé řešení, které u Q4 e-tron s výrazně nižší cenovkou nemá místo a Audi si digitální zpětná zrcátka šetří pro jiné modely. Stejné to bude s předním kufrem, který u platformy MEB chybí, spolehnout se tak budete muset jen na ten zadní. Ten má však slušný objem 520 litrů (535 litrů u Sportbacku), tři úrovně a po sklopení zadních sedadel pak nabídne objem 1 490 litrů (1 460 litrů u Sportbacku). Z těchto čísel je vidět, že v případě Sportbacku nebude prakticky žádný kompromis z hlediska místa v kufru, ba právě naopak. V porovnání se sourozenci ID.4 a Škodou Enyaq nabídne Audi z celé trojce ale nejmenší zavazadlový prostor.
Tři verze včetně quattro 4×4 pohonu
Audi Q4 e-tron vstoupí na trh v červenci tohoto roku a v nabídce budou tři verze lišící se výkonem motorů, pohonem jen zadních/všech kol, velikostí baterie nebo třeba rychlostí nabíjení. Přehledné porovnání verzí najdete v tabulce níže.
Q4 35 e-tron | Q4 40 e-tron | Q4 50 e-tron quattro | |
---|---|---|---|
Výkon | 125 kW | 150 kW | 220 kW |
Točivý moment | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Dojezd (WLTP) (SUV / Sportback) | 341 km / 349 km | 520 km / 528 km | 488 km / 497 km |
Zrychlení 0 - 100 km/h | 9 s | 8,5 s | 6,2 s |
Pohon | Zadní kola | Zadní kola | 4×4 |
Využitelná kapacita baterie | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Výkon rychlonabíjení | 100 kW | 125 kW | 125 kW |
Výkon palubní nabíječky | 7,4 kW | 11 kW | 11 kW |
Tažná kapacita | 1 tuna | 1,2 tuny | 1,2 tuny |
Cena od (včetně DPH) | 1 150 000 Kč | 1 400 000 Kč | 1 550 000 Kč |
Základní verze Q4 35 e-tron nabídne pohon zadních kol a nejmenší baterii s využitelnou kapacitou 52 kWh, nabíjením výkonem 100 kW a dvoufázovou nabíječkou s výkonem 7,4 kW. Tato verze má dojezd dle WLTP těsně pod 350 km. Obě vyšší verze už pak využívají větší baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh a mají znatelně větší dojezd. U Q4 40 e-tron s pohonem zadní nápravy se dokonce přehoupne přes 500 kilometrů, u nejvyšší verze Q4 50 e-tron quattro s pohonem všech čtyř kol je pak těsně pod 500 kilometry. Verze s větší baterií poskytnou nabíjecí výkon 125 kW, díky kterému lze za 10 minut nabíjení doplnit až 130 kilometrů dojezdu. Nechybí pak výkonnější 11kW palubní nabíječka jako standardní výbava. Všechny verze umožnují tahat přívěs, přičemž základní verze s hmotností 1 tuny, vyšší verze pak zvládne 1,2 tuny.
Také k novému Q4 e-tron dodává Audi službu e-tron charging services pro pohodlné nabíjení na více než 200 tisících veřejných nabíjecích stanicích v Evropě za pomocí jedné karty či jedné aplikace a jedním měsíčním vyúčtováním. Zajímavé je, že uvedená síť zahrnuje už 4 400 ultrarychlých nabíjecích stanic.
SONOS na palubě a důraz na recyklované materiály a praktičnost
Audi ukázalo interiér Q4 e-tron už dříve a zde nás tedy nic nepřekvapí. Důraz je kladen na praktičnost a prémiové materiály. Auto si budete moci pořídit v základní verzi, za příplatek si pak lze palubní desku obložit pravým ořechovým dřevem, hliníkem nebo ji nalakovat černě. Vrcholem pak je provedení S-Line, kde si kromě hliníku můžete přístrojovku nechat potáhnout speciální textilií s velkým podílem recyklovaných materiálů, stejně jako u sedadel. Na každé padlo kromě dalších materiálů i 25 PET lahví. Volant může být kulatý nebo nahoře i dole zploštělý a v mnoha designech. Nechybí také pádla pod volantem, díky kterým můžete volit jednu ze tří úrovní rekuperace.
Před řidičem najdeme klasický 12palcový virtuál cockpit se známým prostředím, hlavní displej s infotainmentem MIB3 může mít úhlopříčku až 11,6" (na přání od konce letošního roku, do té doby 10,1"). Novinkou u Audi je pak head-up displej s rozšířenou realitou. Tuto technologii Audi sdílí s koncernovými kolegy a my jsme si velmi zajímavé a funkčně povedené i praktické chování vyzkoušeli v praxi ve Volkswagenu ID.3.
Vzhledem k tomu, že na rozdíl od Volkswagenu, SEATu a Škody používá Audi vlastní infotainment MIB3, nedočkáme se (alespoň ze začátku) OTA updatů pro celý vůz jako u koncernových sourozenců. S novou verzí systému by se ale měl dočkat i Q4 e-tron.
Audi Q4 e-tron boduje naopak početnými odkládacími prostory v interiéru, jejichž celkový objem je 25 litrů, včetně velkého prostoru před loketní opěrkou. Velkou novinkou je spolupráce Audi s audio společností SONOS, která dodává do auta audiosystém. Zatímco ve vozech vyšších cenových relací používá Audi dlouhodobě Bang & Olufsen, v nižších třídách bude nově používat SONOS a Q4 e-tron je první vlaštovkou.
e-tron a ekologie. Jak to je?
Audi důsledně dbá na to, aby elektromobily byly skutečně čisté a ve výsledku mnohem čistší než auta se spalovacím motorem. Elektromobil je náročnější na výrobu zejména kvůli baterii, úvodní CO2 emise jsou tak vyšší než při produkci podobně velkého spalovacího auta. Po zhruba 150 000 km se ale karta obrací a Q4 e-tron je čistší než porovnatelný spalovací model Q3 TDI, a to v případě používání elektřiny dle energetického mixu EU, tedy i s velkým podílem uhelných elektráren. Pokud ale auto budete nabíjet pouze elektřinou z obnovitelných zdrojů, je Q4 e-tron čistší už po zhruba 75 000 km. To je snadno dosažitelné i v Česku. Kromě možnosti výroby elektřiny vlastními solárními panely doma můžete zelenou elektřinu „tankovat“ i z veřejných nabíjecích stanic, které poskytují většinou certifikovanou zelenou elektřinu. Patří mezi ně ČEZ, PRE, E.ON nebo například Ionity pro celoevropské cestování.
Audi používá elektřinu z obnovitelných zdrojů i pro výrobu článků i celých bateriových celků do auta a elektřinu výhradně z obnovitelných zdrojů čerpá i továrna, ve které se Q4 e-tron vyrábí. A tam, kde Audi nemůže použít zelenou elektřinu, poskytuje zelené certifikáty na offset emisí.
Velká pozornost je věnována baterii. Samozřejmostí je záruka 8 let a 160 tisíc kilometrů, její výdrž je však ve stovkách tisíc kilometrů a nemělo by být potřeba ji měnit za celou živostnost vozidla. První baterie sice bude nutné ve velkém recyklovat až za mnoho let, ale Audi už nyní má recyklační pracoviště v německém Salzgiteru, kde umí využít materiály a zejména vzácné kovy z vysloužilých baterií.
V prodeji už v létě
Audi odstartuje prodej Q4 e-tron už brzy, ostatně už se měsíc vyrábí v továrně ve Cvikově. K prvním zákazníkům dorazí první auta v červnu letošního roku s tím, že verze Sportback přijde koncem léta. Základní verze Q4 35 e-tron bude v ČR v základní výbavě stát lehce pod 1,2 milionu Kč včetně DPH, což je velmi zajímavá cena a bude to zdaleka nejlevnější elektrické Audi. Navzdory prémiovému exteriéru i interiéru je pak příplatek oproti sesterskému ID.4, případně Škodě Enyaq zhruba jen 150 tisíc Kč, což nevypadá vůbec špatně. V základní výbavě budou vyhřívané sedačky, nejvyšší verze volantu s pádly pod ním nebo třeba servisní balíček a výbava tak bude bohatší, než v základní verzi v Německu. Verze Q4 40 e-tron se pak na českém trhu bude podle našich informací prodávat za zhruba 1,4 milionu Kč včetně DPH, vrcholná verze Q4 50 quattro vás pak vyjde na cenu lehce pod 1,6 milionu Kč. Příplatek za Sportback pak bude u všech verzí asi 50 tisíc korun. Konečné české ceny oznámí Audi příští týden společně se zahájením předprodeje. Nicméně víme, že i quattro přijde na trh už v červnu, tedy výrazně dříve než 4×4 verze VW ID.4 a Škody Enyaq, které dorazí až na podzim.
Technické parametry Audi Q4 e-tron 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 588 × 2 108 × 1 632 mm, 2 135 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 679 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,9 kWh / 100 km, dojezd: 523 km |
Cena od | 1 741 900 Kč |
Technické parametry Audi Q4 e-tron Sportback 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 588 × 2 108 × 1 614 mm, 2 140 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 679 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 537 km |
Cena od | 1 795 900 Kč |