Audi Q4 e-tron Sportback soupeřil s větrem
test

Audi Q4 e-tron Sportback soupeřil s větrem

Jak se to projevilo na spotřebě?
14

Při testech aut jste už u nás zvyklí na to, že testujeme spotřebu při ustálených rychlostech. Tentokrát nás však zajímalo, jak se vlastně liší spotřeba elektromobilu při extrémním větru na otevřené ploše dálnice při různých rychlostech. Tak jsme to pro vás zkusili.

V posledních dnech se prohání po našem území jedna větrná bouře za druhou. Někde trhá střechy, vyvrací stromy, přetrhává vedení a i na silnicích třeba kamionům dělá určité problémy při jízdě. My jsme se proto zaměřili na to, jak dokáže silný vítr zamávat se spotřebou elektromobilu při jízdě mimo obec. Proto jsme si vzali Audi Q4 e-tron Sportback a pustili se za velmi nepříznivého počasí do testování spotřeby v různých rychlostech na dálnici.

Technické parametry Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 588 × 2 108 × 1 614 mm, 2 140 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 125 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,9 kWh / 100 km, dojezd: 497 km
Cena od1 650 000 Kč

Počasí nám opravdu nepřálo, jelikož při zahájení testu začalo silně pršet, venkovní teplota se pohybovala okolo 3,5 °C a do toho foukal velmi silný nárazový vítr. To nás však neodradilo od jízdy a po dobití elektromobilu na 70 % kapacity baterie, jsme se s respektem odhodlali vyjet na „karlovarskou“ dálnici D6 mezi Prahou a Kladnem. Tam jsme po najetí a dosažení požadované rychlosti pro test zapnuli tempomat a kroužili mezi exity Hostivice a Kladno. Tento úsek byl zvolen schválně, jelikož je téměř po celé délce nekrytý žádnou větrnou zábranou a je víceméně rovný a přehledný. Pro porovnání spotřeby při jízdě proti větru a po větru jsem vždy po dosažení požadované rychlosti vynuloval palubní počítač a pokračoval konstantní rychlostí až po požadovaný sjezd. To samé se opakovalo v opačném směru dálnice. Výsledek testování je následující:

Průměrná rychlost Proti větru Po větru Rozdíl
90 km/h 27,3 kWh/100 km 14,2 kWh/100 km 13,1 kWh/100 km
110 km/h 30,1 kWh/100 km 16,8 kWh/100 km 13,3 kWh/100 km
125 km/h 38,2 kWh/100 km 22,4 kWh/100 km 15,8 kWh/100 km

Závěrem mohu říci, že rozdíl ve spotřebě je markantní. Při okreskové rychlosti 90 km/h se jedná o 92 %, při průměrné rychlosti 110 km/h se jedná o navýšení o cca 79 % a při dálniční rychlosti to je lehce přes 70 %. V průměru se rozdíl pohyboval okolo 80 % mezi jízdou proti větru a po větru ve prospěch jízdy po větru. Poznatek na závěr je ten, že čím rychleji jedete, tak se vlivem narůstajícího odporu vzduchu při vyšší rychlosti snižuje procentuální podíl odporu vlivem větru ku standardnímu aerodynamickému odporu vozu.

Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz

audi-q4-e-tron-sportback
Klady
  • vliv aerodynamiky na spotřebu vozu
  • adaptivní tempomat dokáže předvídat
Zápory
  • auto v silném bočním větru lehce plave
Diskuze ke článku
Jan Pešek
Jan Pešek
Prostě je třeba jezdit devadesátkou po větru.
Dominik Debef
Dominik Debef
Naposledy upraveno: 21. 2. 19:42
Testy spotřeby Ev jsou problém. Stačí aby se za 3h než jedete zpět z Rozvadova změnil víte o pár km/h a vše je jinak. Na jízdu Ev má prostě po rychlosti vliv rychlost a směr větru. Zbytek, včetně topení je zanedbatelný. Jezdím každý den skoro 30km po dalnici ZZS a zpět VVJ směrem, tedy většinou proti a po větru.
Martin Lacina
Martin Lacina
No jo no. Audi holt nema aerodinamiku moc zvladnutou. Ty rozdily jsou brutalni.
Ja v nedeli prejel CR z uplneho zapadu po Varske a pak Kralovehradecke tam a zpet 330+330 km a cestou tam spotreba 22,8kWh zpet pak 30kWh. Cestou zpet uz jsem, ale o neco vice spechal a navic se rozprselo.
Eva Wildova
Eva Wildova
Auto za 2 miliony, a proti větru rychlosti 130km/h neujede vzdálenost z Prahy do Brna. Totální zoufalost.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze