V posledních dnech se prohání po našem území jedna větrná bouře za druhou. Někde trhá střechy, vyvrací stromy, přetrhává vedení a i na silnicích třeba kamionům dělá určité problémy při jízdě. My jsme se proto zaměřili na to, jak dokáže silný vítr zamávat se spotřebou elektromobilu při jízdě mimo obec. Proto jsme si vzali Audi Q4 e-tron Sportback a pustili se za velmi nepříznivého počasí do testování spotřeby v různých rychlostech na dálnici.
Technické parametry Audi Q4 e-tron Sportback 55 quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 588 × 2 108 × 1 614 mm, 2 140 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 679 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 537 km |
Cena od | 1 795 900 Kč |
Počasí nám opravdu nepřálo, jelikož při zahájení testu začalo silně pršet, venkovní teplota se pohybovala okolo 3,5 °C a do toho foukal velmi silný nárazový vítr. To nás však neodradilo od jízdy a po dobití elektromobilu na 70 % kapacity baterie, jsme se s respektem odhodlali vyjet na „karlovarskou“ dálnici D6 mezi Prahou a Kladnem. Tam jsme po najetí a dosažení požadované rychlosti pro test zapnuli tempomat a kroužili mezi exity Hostivice a Kladno. Tento úsek byl zvolen schválně, jelikož je téměř po celé délce nekrytý žádnou větrnou zábranou a je víceméně rovný a přehledný. Pro porovnání spotřeby při jízdě proti větru a po větru jsem vždy po dosažení požadované rychlosti vynuloval palubní počítač a pokračoval konstantní rychlostí až po požadovaný sjezd. To samé se opakovalo v opačném směru dálnice. Výsledek testování je následující:
Průměrná rychlost | Proti větru | Po větru | Rozdíl |
---|---|---|---|
90 km/h | 27,3 kWh/100 km | 14,2 kWh/100 km | 13,1 kWh/100 km |
110 km/h | 30,1 kWh/100 km | 16,8 kWh/100 km | 13,3 kWh/100 km |
125 km/h | 38,2 kWh/100 km | 22,4 kWh/100 km | 15,8 kWh/100 km |
Závěrem mohu říci, že rozdíl ve spotřebě je markantní. Při okreskové rychlosti 90 km/h se jedná o 92 %, při průměrné rychlosti 110 km/h se jedná o navýšení o cca 79 % a při dálniční rychlosti to je lehce přes 70 %. V průměru se rozdíl pohyboval okolo 80 % mezi jízdou proti větru a po větru ve prospěch jízdy po větru. Poznatek na závěr je ten, že čím rychleji jedete, tak se vlivem narůstajícího odporu vzduchu při vyšší rychlosti snižuje procentuální podíl odporu vlivem větru ku standardnímu aerodynamickému odporu vozu.
Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz
Ja v nedeli prejel CR z uplneho zapadu po Varske a pak Kralovehradecke tam a zpet 330+330 km a cestou tam spotreba 22,8kWh zpet pak 30kWh. Cestou zpet uz jsem, ale o neco vice spechal a navic se rozprselo.