Více Audi, více kilometrů i zábavy. Projeli jsme lepší Audi Q4 e-tron
test

Více Audi, více kilometrů i zábavy. Projeli jsme lepší Audi Q4 e-tron

Jízdní dojmy
5

Na silnicích kolem Frankfurtu jsme vyzkoušeli inovovaný Audi Q4 e-tron. Má výrazně silnější motor, lepší podvozek, vyspělejší asistent řízení i rychlejší nabíjení. Prověřili jsme, jak se s novinkou pro rok 2024 jezdí, zda má znatelně delší dojezd a jak si stojí nejen v otázce spotřeby.

Nejlevnější elektromobil od Audi je na trhu již třetím rokem a jak si doba žádá, průběžně ho vylepšuje, i když se běžného faceliftu dočkáme nejdříve napřesrok. V minulém roce díky aktualizaci softwaru na verzi 3.2 dostal Q4 e-tron mimo jiné například rychlejší nabíjení nebo funkci Plug and Charge. Na podzim loňského roku pak Audi oznámilo zásadnější upgrade pro modelový rok 2024. Ten přináší výrazně vyšší výkon, rychlejší nabíjení, delší dojezd, pohodlnější podvozek a zároveň přímější řízení a mezi novinky patří také vylepšení asistent řízení, který umí nově samočinně přejíždět z pruhu do pruhu na dálnici. My jsme měli možnost jako jediní z Česka inovovanou verzi otestovat v okolí Frankfurtu a vyzkoušet všechny novinky.

Jaké je vylepšené Audi Q4 e-tron pro rok 2024? Projeli jsme ho

Vylepšení Audi Q4 e-tron jsme vám podrobně představili v tomto článku a jdou ruku v ruce s novinkami platformy MEB, na které auto stojí a kterými se mohou chlubit i další koncernoví kolegové, mimo jiné i Škoda Enyaq nebo Volkswagen ID.7. O jaká vylepšení zejména jde?

  • Nový výkonnější synchronní motor AP 550, který má místo 150 kW nově 210 kW
  • Jiné zpřevodování motoru, který je také efektivnější, snižuje spotřebu zejména na dálnici a prodlužuje dojezd o 15 až 20 km
  • Nové tlumiče i odpružení
  • Přímější řízení
  • Zvýšená maximální rychlost u všech modelů na 180 km/h
  • Rychlejší nabíjení výkonem až 175 kW u modelů quattro (s baterií LG). Základní model 45 má baterii CATL s nabíjením o výkonu 135 kW
  • Automatický předehřev baterie před nabíjením
  • Vylepšený asistent řízení se schopností přejíždět samočinně z pruhu do pruhu
  • Nový umělý zvuk vozu

Audi Q4 e-tron 55 quattro

Rozměry4 588 × 2 108 × 1 632 mm, 2 135 kg
Výkon250 kW
Baterie82 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)523 km

Tři verze, dvakrát quattro

Původní verze Q4 e-tronu, tedy 35, 40 a 45, nahradily tři nové. Všechny mají větší baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh a verze s menší baterií už není dostupná a na dotaz, zda někdy ještě k dispozici bude, se zástupci Audi tvářili velmi tajemně. Základní verze 45 s pohonem zadní nápravy má nově výkon 210 kW a jako jediná používá baterii od čínského výrobce CATL, jejíž maximální nabíjecí výkon činí 135 kW. Má však celkově lepší nabíjecí křivku, nabíjecí čas z 10 na 80 % tak činí 28 minut a je stejný jako u modelů quattro s korejskou baterii LG, která sice zvládne 175 kW, ten ale dříve padá.

Středem nabídky je pak model 45 quattro, který má stejný výkon 210 kW, ale disponuje již pohonem všech čtyř kol. Na přední nápravě pomáhá tomu zadnímu přední asynchronní elektromotor, který zůstal prakticky stejný jako v předchozích generaci. Má 130 kW, ale v této verzi je jeho výkon softwarově přiškrcen. Vrcholem nabídky je pak verze 55 quattro, tedy opět čtyřkolka, s výkonem 250 kW. Všechny verze dostaly nově maximální rychlost 180 km/h.

Audi Q4 e-tron

Interiér i exteriér beze změn

Zvenku ani zevnitř nepoznáte, že před vámi je inovovaný Q4 e-tron, snad jen kromě označení na zádi. Stále jde o pohledné, elegantní a moderně působící auto s technicistním interiérem s Virtual Cockpitem a 10,2" displejem infotainmentu MIB3. Audi celkově zlepšilo za stejnou cenu základní výbavu, která nově vždy obsahuje vyhřívané sedadla, elektrické víko kufru, Audi Connect i lepší asistenční systémy.

Více Audi, více kilometrů, více zábavy

Softwarová a hardwarová vylepšení Q4 rozhodně prospěla a mých 100 kilometrů na testovací trase ve městě, mimo něj i na dálnici to potvrdilo. Na testovací okruh vyrážím se základním a zároveň nejprodávanějším modelem 40 e-tron, tedy se zadokolkou s výkonem 210 kW. A hned si všímám velkého rozdílu oproti předchůdci. Nový motor AP550 je znatelně silnější, i u zadokolky dává „elektrické kopance“, nástup výkonu je razantnější a celková dynamika je lepší. V kombinaci se znatelně přímějším řízením s lepší odezvou si zejména na okreskách mimo město užívám dynamickou jízdu podpořenou minimálním nakláněním díky nízkému těžišti. A pokud chcete mít z rychlé jízdy maximální zážitek, zapíná nově Audi v režimu Dynamic takzvaný charakteristický zvuk, který je slyšet jak v interiéru, tak pomocí dvou reproduktorů v exteriéru. Hutný a hluboký zvuk kombinující spalovací motor a futuristický elektrický pohon jsem ale po chvíli vypnul a užíval jsem si tichou jízdu.

Q4 výrazně prospěly nové tlumiče a odpružení. Liboval jsem si, jak auto lépe žehlí nerovnosti a je citelně komfortnější, ale bez ztráty sportovnosti. Výrobce sice tvrdí, že inovovaný Q4 e-tron má být charakterem i sportovnější, já jsem si však žádného znatelného rozdílu nevšiml a znatelné je pouze přímější řízení, které však dělá hodně. Opět musím vyzdvihnout excelentní manévrovatelnost a malý poloměr otáčení u zadokolky.

Všímám si také vylepšeného asistenta řízení, který i mimo dálnici zvládá samostatně mnohem prudší zatáčky, změny směru a zároveň umí nově také samočinně přejíždět z pruhu do pruhu na dálnici. S novým softwarem 4.0 pak nově Q4 e-tron umí i aktivně předehřát baterii před ultrarychlým nabíjením, což by zejména v zimním období mělo výrazně zrychlit nabíjení. To byla dosud slabina vozů na platformě MEB, která má nyní konečně řešení.

Lepší dojezd zejména na dálnici

Zkoumal jsem také, jak se u Q4 e-tron díky novému motoru zlepšil dojezd a zde jsou tvrdá data. Vyjížděl jsem s 98 % baterie, dorazil jsem se 78 % a ujel jsem 83 km, což v přepočtu znamená, že se díváme na dojezd zhruba nějakých 410 až 420 km. V kombinovaném provozu jsem měl v zimních teplotách těsně nad nulou spotřebu 18,7 kWh na 100 km, což je vzhledem k podmínkám velmi solidní.

Audi Q4 e-tron

Čistě ve městě jsem měl spotřebu 15 kWh na 100 km, to znamená, že se ve městě lehce i v zimě dostanete přes 500 km reálného dojezdu. Na dálnici jsem pak zaznamenal na stejném úseku, který jsem jel 20 kilometrů oběma směry, spotřebu 21,5 kWh na 100 km, což je opět v zimě slušné a znamená to reálný dálniční dojezd přes 350 kilometrů.

Hodnoty dojezdu a spotřeby v různých režimech

Zatímco směrem nahoru jsem měl 24 kWh na 100 km, směrem dolů 19 kWh na 100 km, takže jsme někde na zhruba 22 kWh na 100 km v průměru, a tím pádem se díváme na reálný dálniční zimní dojezd 350 km, v létě by se určitě bylo možné dostat na 370 až 380 kilometrů, což je opravdu více, než měl dřívější Q4 e-tron. Evidentně se zde nejvíce projevuje lepší efektivita nového motoru AP 550. Mimo město jsem měl poté spotřebu 17 kWh na 100 km a opět jsme na velmi slušném reálném zimním dojezdu 450 kilometrů.

Příjemný upgrade

Audi Q4 e-tron s modelovým rokem 2024 získává příjemný upgrade, který splnil, co jsem očekával. Má znatelně delší dojezd, mohutnější zátah a vyšší výkon, hodně mě oslovilo vyšší pohodlí a zároveň přesnější a přímější řízení. Nejenže je tedy nejmenší e-tron o trochu pohodlnější, zároveň je ale také sportovnější.

Audi Q4 e-tron

Nezbývá než doufat, že Audi sníží v Česku také cenu Q4 e-tronu, který je v porovnání s koncernovými kolegy znatelně dražší, což má samozřejmě vliv i na prodeje. Zatímco v Evropě se prodalo více než 40 tisíc kusů, v Česku jich bylo skutečně minimum. Všechny vozy (až na sérii zhruba 200 kusů) sjíždí z továrny v německém Cvikově, v případě vyšší poptávky je ale připravena se okamžitě zapojit továrna Audi v Bruselu, která na lince vyrábějící vlajkový Q8 e-tron umí vyrábět právě i nejmenší e-tron. V příštím roce bychom se pak měli dočkat většího faceliftu uprostřed životního cyklu auta.

Technické parametry Audi Q4 e-tron 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 588 × 2 108 × 1 632 mm, 2 135 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon250 kW, 340 koní, točivý moment: 679 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,9 kWh / 100 km, dojezd: 523 km
Cena od1 741 900 Kč

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

audi-q4-e-tron
Klady
  • komfortní podvozek a tichý chod
  • solidní výkon
  • dlouhý dojezd a nízká spotřeba
  • komfortní interiér
  • head-up displej s AR
  • rychlé nabíjení
  • inovativní digitální světla s možností měnit vzhled
Zápory
  • chybí přední kufr
  • vyšší cena, zejména s příplatkovou výbavou
  • absence verze s menší baterií
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Díky za recenzi.

Nejlevnější elektromobil od Audi je na trhu již třetím rokem

Nejlevnější, ale v základní verzi stejně drahý jako špičkově vybavený Enyaq, kde jsou skoro stejné technologie. :)
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Celá značka Audi je ujetá, Od skomírajících krabiček Auto union se probojovali k solidním autům, aby skončili u silničních tanků bez vize do budoucnosti..

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze