Vítejte u druhého dílu seriálu o automobilovém světě v Číně. Minule jsem probíral, proč trh s elektromobily dává v tamních krajích větší smysl, a dnes bych rád v širším měřítku probral vozový park. Ten se může zdát dost podobný tomu evropskému, ovšem po bližším poznání je jasné, že čínský zákazník se od toho evropského liší skutečně hodně. V Asii například ani zdaleka neproběhl takový „SUV boom“, jako tomu bylo v USA i Evropě. Nepotkáte zde kombík, namísto toho Čína pořád preferuje sedany, ideálně bílé barvy. Nesmíme také zapomenout na prodloužené verze – natáhnutou variantu si můžete objednat prakticky od každého modelu od BMW řady 3 až po Škodu Yeti. Pořád nemůžeme přijít na to, proč chtějí vzrůstem malí Číňané tolik místa na zadních sedadlech...
Podobností je zde daleko více s USA než s Evropou, jako příklad může posloužit naprosté minimum dieselových motorů. Téměř žádná automobilka včetně Volkswagenu, Škodovky nebo třeba BMW do klasických modelů vůbec nedodává dieselové pohonné jednotky. Motory jsou navíc označeny úplně jinak. Našinec tedy netuší, co má vůz vlastně pod kapotou. Škoda má označování motorizací vyřešené číslicemi v řádu stovek a takové Audi v řádu desítek. Nové označování se k nám dostalo teprve nedávno, zatímco v Číně takto označené „audinky“ již pár let jezdí.
Zatímco dieselový motor je zde téměř sprosté slovo, velké popularitě se těší elektrifikované vozy, a to díky (nebo spíš kvůli) špatnému ovzduší. Automobilky na tamním trhu dokonce prodávají elektrické a plug-in hybridní modely, jaké u nás nenajdete. Jako příklad můžu uvést plug-in hybridní BMW X1 iPerformance, které na jedno nabití ujede až 60 kilometrů.
Obrovské zastoupení zde mají také elektromobily, nejvíc na odbyt jdou ty malinké. Minule jsme si povídali o Zhidou D2 za 150 tisíc korun, je jich však mnohem více. Velmi oblíbený je také Chery EQ nebo Changan Benni EV. Na druhé straně jsou drahé velké elektromobily, kde klasicky vévodí Tesla s Modelem X a Modelem S. Ostatní evropské a americké elektromobily v Číně moc nepotkáte. Pouze Tesla si zde vydobyla určitý status a ostatní automobilky se svými elektromobily moc „nefrčí“.
Čína je země obrovských rozdílů a v automobilovém světě to platí dvojnásob. Všeobecně jsou zde oblíbené mercedesy, ideálně s odznáčkem AMG. Rolls-Royce zde potkáte určitě častěji než u nás, hned vedle ale může stát elektrická tříkolka, která drží pohromadě jen díky pořádné vrstvě lepící pásky. Výjimkou nejsou ani francouzská auta, jen mají dost poupravený vzhled nebo se dokonce prodávají pod jinou značkou.
Země je známá také svými kopiemi evropských aut, kvůli kterým již proběhlo několik (většinou neúspěšných) žalob. Naprostou klasikou je Landwind X7, který silně připomíná Range Rover Evoque. Poslední dobou se však Číňané stávají čím dál tím víc hrdým národem a kopie je již lákají mnohem méně. S rychle vzrůstajícími platy si radši počkají, až si budou moci koupit skutečné Porsche Macan a ne pouze podobně vypadající Zotye ZR9.
Vůbec nejoblíbenější jsou však elektrické motorky, na silnicích jich jsou doslova miliony. A kdyby jen na silnicích! Elektrické skútry potkáte na chodníku, dokonce i v obchodních centrech. Často jezdí v protisměru a nedodržují žádné předpisy, protože zákon je bere stejně jako klasické kolo. Skútry často vypadají, že je někdo stvořil na koleně a jejich cena se pohybuje v rámci tří až deseti tisíc korun českých. Náklady na provoz se pak rovnají zhruba jedné dvacetině ve srovnání s automobilem. Elektrický skútr tak zde má skutečně téměř každý, protože nepotřebujete pojištění, řidičský průkaz a dokonce ani helmu. Stačí si vzít pár korun z poslední výplaty, zajít do nejbližšího obchodu a prostě jezdit – tak snadné to je.