Jak dlouho se nabíjí nová Tesla Model Y na Superchargeru? Zjistili jsme to

Včetně videa
1
Jak dlouho se nabíjí nová Tesla Model Y na Superchargeru? Zjistili jsme to
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Baterie má nižší kapacitu než u Tesly Model 3
  • Dosáhli jsme maximálního výkonu 182 kW
  • Na 300 dálničních kilometrů se Tesla nabíjí 50 minut

Za zapůjčení Tesly Model Y Long Range 2021 děkujeme Teslička.cz, kde si můžete mimo jiné objednat třeba zážitkovou jízdu s tímto autem.

Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm
Baterie78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km
Cena od1 284 900 Kč

Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty.

Jak dlouho se nabíjí nová Tesla Model Y na Superchargeru?

Dnes se podíváme na jeden z nejočekávanějších nových elektromobilů na světě – Teslu Model Y. Vzhledem k velkému zpoždění startu výroby v Gigafactory u Berlína, kde Tesla měla začít vyrábět evropské Modely Y, se výrobce rozhodl, aby ukojil poptávku Evropanů, dovážet tyto nové SUV z Číny. Ze země Říše středu byl i náš kus, který byl jedním z vůbec prvních, který se do Evropy dostal. Do vínku dostal baterii LG s využitelnou kapacitou 70,5 kWh a bufferem 4,5 kWh. Je zvláštní, že Tesla pro větší auto s vyšší spotřebou zvolila menší baterii, než jakou nabízí v menší Tesle Model 3. My jsme rychlost nabíjení Tesly Model 3 Long Range s baterií LG již vyzkoušeli a a lze čekat, že křivka nabíjení bude stejná i zde. Měření jsme provedli na novém Superchargeru verze 3 s maximálním výkonem 250 kW v Lovosicích, který jsme vám nedávno představili. K nabíjecí stanici jsme dorazili po více než 60 kilometrech dálniční jízdy s navigací přímo na Supercharger, baterie tak byla patřičně zahřátá. Na nabíječku jsme jsme přijeli s 6 % nabití, abychom otestovali celou nabíjecí křivku. A výsledky? Tady jsou.


Na rozdíl od Tesly Model 3 jsme ani zdaleka nedosáhli deklarovaného výkonu 250 kW. Částečně to může být způsobeno tím, že jsme začali nabíjet až od 6 % (u Modelu 3 jsme začali nabíjet s 1 %), je také možné, že baterie byla méně zahřátá, i když na vyhřátí měl vůz několik desítek minut. Faktem také je, že i u Modelu 3 s LG baterií začal nabíjecí výkon padat pod 200 kW už při 8 % nabití. Uvážíme-li fakt, že Model Y má baterii s menší kapacitou, je možné, že Tesla trvání maximálního příkonu ještě více omezila. Prakticky hned tak nabíjecí výkon padá a při 15 % už se pohybuje „jen“ kolem 170 kW. To je mezi elektromobily stále špičková hodnota, nicméně daleko od deklarovaných maximálních hodnot.

Polovičního nabití baterie jsme dosáhli za 16 minut (pro srovnání – Ioniq 5 to ze 4 % zvládne jen za 10 minut) a nabíjecí výkon je při této úrovni nabití už pouze 88 kW. Námi naměřená reálná dálniční spotřeba kolem 21 kWh na 100 km znamená, že při 50 % má auto reálný dálniční dojezd 167 kilometrů, pokud nepočítáme buffer pod nulou.

Nad 50 % se nabíjení dále zpomaluje a ve srovnání s ostatními elektromobily Tesla v tomto ohledu podle našich testů zaostává. To se projevuje na poměrně dlouhé době nabíjení, pokud potřebujete doplnit více energie pro delší cestu. A vzhledem k menší baterii u Modelu Y a vyšší spotřebě oproti Modelu 3 je potřeba zde nabíjet citelně déle, abyste auto nabili alespoň na 300 kilometrů reálného dálničního dojezdu. Kolem 60 % jsou v přední části vozu slyšet velmi silně větráky chladící baterii, které jsou ve srovnání s veškerou konkurencí velmi hlučné. Při 70 % je nabíjecí výkon už jen 58 kW, což je již takřka na úrovni výkonu běžných rychlonabíjecích stanic a odpovídá to výkonu, kterého jsme dosahovali u Tesly Model 3. Abyste doplnili energii na zhruba 300 reálných dálničních kilometrů, je potřeba Model Y nabít na zhruba 90 % s tím, že při této úrovni nabití je nabíjecí výkon již 31 kW a nabíjení trvá už poměrně dlouhých 50 minut. Pokud Teslu Model Y porovnáme s přímým konkurentem v podobě Volkswagenu ID.4, tak ten se nabije na reálných 300 kilometrů zhruba za 40 minut, tedy výrazně rychleji než Tesla. Na 90 % se pak nabije za zhruba 45 minut, i když má maximální nabíjecí výkon jen 125 kW. Je tak vidět, že mnohem důležitější než maximální papírový výkon je doba, po kterou vůz vysoký nabíjecí výkon udrží.

Nad 80 % se už časově Teslu Model 3 nevyplatí na Superchargeru nabíjet, nabíjecí výkon totiž dále klesá k 31 kW při 90 % a až na 5 kW při úplném závěru. Plného nabití jsme dosáhli za 1 hodinu a 11 minut a za celé nabíjení jsme doplnili 69 kWh.

Z 6 % do Délka nabíjení Reálný dálniční dojezd
50 % 16 minut 167 km
70 % 29 minut 235 km
80 % 38 minut 269 km
90 % 50 minut 302 km
95 % 59 minut 319 km
99 % 71 minut 332 km

Tesla Model Y se nabíjí rychle a stále je mezi výrazným nadprůměrem mezi elektromobily, na špičku ale výrazně ztrácí a levnější konkurence v podobě vozů, jako je Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, ale i Škody Enyaq, Volkswagenu ID.4 a Audi Q4 e-tron, se nabíjí rychleji. Pokud vám jde o velmi rychlé nabíjení na cestách a dlouhý dojezd, počkejte si na Teslu Model Y s novými bateriemi 4680, která by se měla začít vyrábět v příštím roce, případně sáhněte po konkurenci.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
No to je fakt bida. Nabijeci krivka zhruba odpovida memu 4,5let staremu Xku, ktere ma najeto pres 232tis. km jen s tim rozdilem, ze ja s 90% 300km uz neujedu, po dalnici ani nahodou.
Kde jsou ty casy, kdy jsem sice nabijel max 118kW, ale jeste v 55% jsem mel pres 100kW.
Tesla jde evidentne proti proudu. Jak ostatni zlepsuji parametry ona je zhorsuje…

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze