Za zapůjčení Tesly Model Y Long Range 2021 děkujeme Teslička.cz, kde si můžete mimo jiné objednat třeba zážitkovou jízdu s tímto autem.
Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 003 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 542 km |
Cena od | 1 284 900 Kč |
Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty.
Jak dlouho se nabíjí nová Tesla Model Y na Superchargeru?
Dnes se podíváme na jeden z nejočekávanějších nových elektromobilů na světě – Teslu Model Y. Vzhledem k velkému zpoždění startu výroby v Gigafactory u Berlína, kde Tesla měla začít vyrábět evropské Modely Y, se výrobce rozhodl, aby ukojil poptávku Evropanů, dovážet tyto nové SUV z Číny. Ze země Říše středu byl i náš kus, který byl jedním z vůbec prvních, který se do Evropy dostal. Do vínku dostal baterii LG s využitelnou kapacitou 70,5 kWh a bufferem 4,5 kWh. Je zvláštní, že Tesla pro větší auto s vyšší spotřebou zvolila menší baterii, než jakou nabízí v menší Tesle Model 3. My jsme rychlost nabíjení Tesly Model 3 Long Range s baterií LG již vyzkoušeli a a lze čekat, že křivka nabíjení bude stejná i zde. Měření jsme provedli na novém Superchargeru verze 3 s maximálním výkonem 250 kW v Lovosicích, který jsme vám nedávno představili. K nabíjecí stanici jsme dorazili po více než 60 kilometrech dálniční jízdy s navigací přímo na Supercharger, baterie tak byla patřičně zahřátá. Na nabíječku jsme jsme přijeli s 6 % nabití, abychom otestovali celou nabíjecí křivku. A výsledky? Tady jsou.
Na rozdíl od Tesly Model 3 jsme ani zdaleka nedosáhli deklarovaného výkonu 250 kW. Částečně to může být způsobeno tím, že jsme začali nabíjet až od 6 % (u Modelu 3 jsme začali nabíjet s 1 %), je také možné, že baterie byla méně zahřátá, i když na vyhřátí měl vůz několik desítek minut. Faktem také je, že i u Modelu 3 s LG baterií začal nabíjecí výkon padat pod 200 kW už při 8 % nabití. Uvážíme-li fakt, že Model Y má baterii s menší kapacitou, je možné, že Tesla trvání maximálního příkonu ještě více omezila. Prakticky hned tak nabíjecí výkon padá a při 15 % už se pohybuje „jen“ kolem 170 kW. To je mezi elektromobily stále špičková hodnota, nicméně daleko od deklarovaných maximálních hodnot.
Polovičního nabití baterie jsme dosáhli za 16 minut (pro srovnání – Ioniq 5 to ze 4 % zvládne jen za 10 minut) a nabíjecí výkon je při této úrovni nabití už pouze 88 kW. Námi naměřená reálná dálniční spotřeba kolem 21 kWh na 100 km znamená, že při 50 % má auto reálný dálniční dojezd 167 kilometrů, pokud nepočítáme buffer pod nulou.
Nad 50 % se nabíjení dále zpomaluje a ve srovnání s ostatními elektromobily Tesla v tomto ohledu podle našich testů zaostává. To se projevuje na poměrně dlouhé době nabíjení, pokud potřebujete doplnit více energie pro delší cestu. A vzhledem k menší baterii u Modelu Y a vyšší spotřebě oproti Modelu 3 je potřeba zde nabíjet citelně déle, abyste auto nabili alespoň na 300 kilometrů reálného dálničního dojezdu. Kolem 60 % jsou v přední části vozu slyšet velmi silně větráky chladící baterii, které jsou ve srovnání s veškerou konkurencí velmi hlučné. Při 70 % je nabíjecí výkon už jen 58 kW, což je již takřka na úrovni výkonu běžných rychlonabíjecích stanic a odpovídá to výkonu, kterého jsme dosahovali u Tesly Model 3. Abyste doplnili energii na zhruba 300 reálných dálničních kilometrů, je potřeba Model Y nabít na zhruba 90 % s tím, že při této úrovni nabití je nabíjecí výkon již 31 kW a nabíjení trvá už poměrně dlouhých 50 minut. Pokud Teslu Model Y porovnáme s přímým konkurentem v podobě Volkswagenu ID.4, tak ten se nabije na reálných 300 kilometrů zhruba za 40 minut, tedy výrazně rychleji než Tesla. Na 90 % se pak nabije za zhruba 45 minut, i když má maximální nabíjecí výkon jen 125 kW. Je tak vidět, že mnohem důležitější než maximální papírový výkon je doba, po kterou vůz vysoký nabíjecí výkon udrží.
Nad 80 % se už časově Teslu Model 3 nevyplatí na Superchargeru nabíjet, nabíjecí výkon totiž dále klesá k 31 kW při 90 % a až na 5 kW při úplném závěru. Plného nabití jsme dosáhli za 1 hodinu a 11 minut a za celé nabíjení jsme doplnili 69 kWh.
Z 6 % do | Délka nabíjení | Reálný dálniční dojezd |
---|---|---|
50 % | 16 minut | 167 km |
70 % | 29 minut | 235 km |
80 % | 38 minut | 269 km |
90 % | 50 minut | 302 km |
95 % | 59 minut | 319 km |
99 % | 71 minut | 332 km |
Tesla Model Y se nabíjí rychle a stále je mezi výrazným nadprůměrem mezi elektromobily, na špičku ale výrazně ztrácí a levnější konkurence v podobě vozů, jako je Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, ale i Škody Enyaq, Volkswagenu ID.4 a Audi Q4 e-tron, se nabíjí rychleji. Pokud vám jde o velmi rychlé nabíjení na cestách a dlouhý dojezd, počkejte si na Teslu Model Y s novými bateriemi 4680, která by se měla začít vyrábět v příštím roce, případně sáhněte po konkurenci.
Kde jsou ty casy, kdy jsem sice nabijel max 118kW, ale jeste v 55% jsem mel pres 100kW.
Tesla jde evidentne proti proudu. Jak ostatni zlepsuji parametry ona je zhorsuje…