Nabíjeli jsme na největší ultrarychlé stanici v Česku. Jak to na ní vypadá?

3
Nabíjeli jsme na největší ultrarychlé stanici v Česku. Jak to na ní vypadá?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Nabídne 12 ultrarychlých stojanů
  • 8 je pro vozy Tesla, 4 stojany Ionity pak slouží všem
  • K dispozici je salonek
  • Stanice čerpá energii z blízké vodní elektrárny

Minulý měsíc v Česku odstartovala největší ultrarychlá stanice, která nabídne celkem 12 stojanů a celkový kombinovaný příkon až 2 MW. Nachází se v Lovosicích u dálnice D8. Na rozdíl od jiných ultrarychlých stanic je ale přímo ve městě a z dálnice to je asi 3 minuty jízdy, což je akceptovatelné. 8 stojanů je od Tesly, přičemž se jedná o nejnovější typ Supercharger v3 s maximálním nabíjecím výkonem až 250 kW, který umí využít v Evropě jen Tesla Model 3. Trafostanice pro Supercharger má příkon 1 MW, který po polovinách sdílí vždy čtyři stojany. Pokud by tak teoreticky přijelo nabíjet 8 Tesel dohromady, dokáže Supercharger nabídnout výkon 125 kW.

Největší ultra-rychlá stanice v Česku má unikátní Hub

Zatímco Supercharger je k dispozici pouze pro vozy Tesla, 4 ultrarychlé stanice Ionity slouží všem. Každý ze stojanů nabízí výkon až 350 kW, nicméně nejlepší elektromobily co do výkonu, Audi e-tron GT a Porsche Taycan, nabíjejí maximálně výkonem 270 kW, je zde tedy velká rezerva. 4 stojany Ionity sdílí 1MW trafostanici. Ultrarychlé stanice jsou doplněné také třemi AC stanicemi s pozvolným nabíjením, které jsou zatím ve výstavbě a budou provozovány Asociací pro elektromobilitu. Celá stanice má do značné míry unikátní design, parkovacími místy totiž prorůstá tráva, celá stanice tak vypadá upraveně a zeleně. A nejen vypadá, ona skutečně je. Napojena je totiž na blízkou vodní elektrárnu, ze které energii čerpá. Nabíjení elektromobilu z této stanice je tak opravdu ekologické a máte jistotu, že nabíjíte elektřinu z obnovitelných zdrojů. Pro Ionity to však není nic zvláštního, protože všech 350 stanic tohoto provozovatele v celé Evropě poskytuje certifikovanou zelenou elektřinu. Nabíjecí stanici Ionity jsme s naším Audi e-tron rovnou vyzkoušeli a bez problémů jsme dosáhli maximálního nabíjecího výkonu 153 kW, což je limit auta.

Stanice je pak nejen největší v Česku, ale jako první nabízí i speciální salonek pro ty, kteří nechtějí trávit při nabíjení v autě. Vzhledem k ultrarychlému výkonu zde sice majitelé elektroaut stráví jednotky, maximálně nízké desítky minut, ale i tak je to příjemná služba. Nečekejte salonek, na jaký jste zvyklí například z letišť, jde o malou místnost poskytující pohovku, stolek a dvě židle, televizi a knihovnu s časopisy. Poskytuje však základní zázemí a WC zejména v nočních hodinách, kdy jsou služby v okolí zavřené. Bonusem je originální výzdoba schématy patentů vynálezce Nikoly Tesly. Jak příznačné, že? Přes den je však příjemnější strávit čas v přilehlé a příjemné kavárně Lovo Café.

Jde o první stanici v Česku s vlastním salonkem. Je však malý a velmi skromný, má ale originální výzdobu. Větší pohodlí poskytne přilehlá kavárna Lovo Café.

Ultrarychlé stanice rostou rychle po celé Evropě, kde najdeme už více než 5 tisíc ultrarychlých stojanů, rychle přibývají také v Česku. Jen letos přibude ještě dalších několik takto rychlých stanic, v příštím roce jich pak bude mnohem více a těšit se můžeme i na nové nabíjecí huby od PRE.

Diskuze ke článku
Roman Wirgler
Roman Wirgler
Naposledy upraveno: 19. 6. 2021 20:44
Paráda, jen samé bonusy a jistoty a do dvou let dovolená v Chorvatsku, navíc kafčo v sedačce z, ale kolik to nasosání dalších kilometrů stálo se člověk nedozví. Jen jich postavte celou kopu, jsem zvědav, kam budou jezdit sosat lidi z oblastí, kde není infrastruktura a kdo ji zaplatí. Nejspíš zase jenom lidi, tak to doufám, že než se to všechno povede, tak se ty lidi vzpamatují a vyhodí ty co takovou volovinu jako elektromobily a nic jiného vymysleli, odněkud někam.
Pavel Caba
Pavel Caba
tak nějak by mě zajímalo to maj nataženej drát přímo do tý vodní elektrárny či jak vědí že ta elektrika je od nich

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze