Elektromobilita nabírá na síle, automobilky ve velkém představují elektromobily, které se postupně dostávají na trh. I když je Česko bez dotační podpory na nákup elektromobility na chvostu Evropy v počtu elektromobilů, i tak vidíme významné nárůsty jejich čísel. Jen v loňském roce se počet nově registrovaných elektromobilů v Česku zvýšil o 431,5 %. I když většina nabíjení elektromobilů probíhá pozvolně v noci nebo přes den v práci, roste i potřeba veřejných nabíjecích stanic pro ty, kteří potřebují doplnit energii rychle na cestách nebo pro ty, kteří nemají možnost nabíjet doma nebo v práci. Také počet nabíjecích stanic v Česku dramaticky roste. K dnešnímu dni je v ČR dle dat eafo.eu 1 238 stanic, z toho 681 je rychlonabíjecích. To znamená zhruba 5 elektromobilů na jednu nabíjecí stanici, což je velmi dobrý poměr a Česko je v tomto ohledu na stejných číslech jako EU.
Většina rychlonabíjecích stanic je však momentálně s výkonem maximálně 50 nebo 75 kW. Vzhledem k tomu, že se i v nižších cenových kategoriích běžně prodávají elektromobily s nabíjecím výkonem 100 kW a výrazně se zvyšuje počet elektromobilů, které zvládnou přijmout výkon 125 kW a více, roste zároveň potřeba výstavby ultrarychlých nabíjecích stanic. Pokud nepočítáme čtveřici Tesla Superchargerů, na kterých mohou nabíjet jen vozy této značky, je v Česku momentálně v provozu 15 ultrarychlých nabíjecích stanic. Provozuje je Pražská energetika, Ionity, MOL a E.ON, ty nejrychlejší doplní elektromobilu za 5 minut energii na dalších 100 kilometrů. V tomto, ale zejména příštím roce, se dočkáme výrazného navýšení počtu těchto vysoce výkonných nabíjecích stanic.
Jedním z hlavních kroků pro příští rok na našem území je projekt Pražské energetiky podpořený fondy Evropské Unie, díky kterým PRE na hlavních koridorech postaví 8 nabíjecích hubů s výkonem stanic minimálně 150 kW a minimálně dvěma stojany na každé lokalitě. Po vzoru mateřské společnosti ENBW, která v Německu staví svoje nabíjecí huby již déle, by měly být zastřešené a měly by poskytovat i další služby pro elektromobilisty. V tomto a zejména v příštím roce zároveň plánuje PRE zrychlit svoje již instalované stanice Hypercharger ze 75 kW na 150 kW tam, kde je poptávka po vyšším výkonu.
Jak nám potvrdil Tomáš Chmelík z ČEZu, příští rok se ČEZ chystá na větší výměnu stávajících 50kW rychlonabíjecích stojanů za ultrarychlé. Na řadě míst je vše pro umístění větších stojanů připraveno, a to jak po stránce stavební, tak energetické. Výměna stojanů za rychlejší by tak měla být velmi rychlá. Velký nabíjecí hub v Lovosicích chystá také E.ON, několik nabíjecích lokalit by v letošním a příštím roce mělo na českém území spustit také Ionity. Před spuštěním je nabíjecí hub v Lovosicích a v přípravě je také strategická lokalita u dálnice D2 směrem na Slovensko před Břeclaví. Na konci roku 2022 tak bude na českém území násobně více ultrarychlých nabíjecích stanic, které ještě více usnadní pohodlné cestování elektromobilem na dlouhé vzdálenosti.
Pokud vím, tak rychlé nabíjení ničí baterii ať nabijite co koliv a druhá věc, cena za 1kWh rychlonabijení je obrovský luxus který je 3x i 4x dražší než z domácí nabíječky.
Jo, ale , když potřebujete nabit, aby jste dojel, nic jiného vám nezbude a o tom to je.
A proto EV potřebuje větší baterií, než na 200km, kterým se výrobci ohánějí, že to stačí.A
za 5let budete rád, že dojede tak 150km.