Volkswagen Group se podle Reuters spojí s americkým výrobcem Rivian, za nímž sice majetkově stojí gigant on-line obchodů Amazon, avšak v poslední době se mu nedaří plnit výrobní a především prodejní plány. Ten je považován za dvojku amerických elektromobilních startupů s ambicemi postavit se v dohledné době Tesle. Vztahy mezi těmito dvěma automobilkami jsou napjaté již od roku 2021, kdy Tesla neúspěšně zažalovala Rivian kvůli údajné průmyslové špionáži. Faktem ale je, že zakladatel Rivianu RJ Scaringe nevynechá jedinou příležitost, jak Elonu Muskovi přetáhnout zkušené experty.
Test Za volantem Rivianu R1T. Čtyři motory dokáží téměř cokoliv – První jízdní dojmy
Ostatně v některých tržních segmentech Rivian už Tesle utekl, přesněji řečeno ve všech, které zatím obsadil. Elektrický pick-up R1T se mu podařilo uvést o dva roky dříve, než na trh vstoupil opakovaně odkládaný Cybertruck od Tesly, rovněž luxusnímu SUV R1S se na trhu daří lépe, než konkurenčnímu Modelu X. Aktuálně Rivian dokončuje vývoj druhé, levnější řady R2, která by měla vyjet v roce 2026.
Volkswagen by rád pronikl hlouběji na americký trh, navíc má problémy s vysokými výrobními i vývojovými náklady. V tom mu může Rivian, který dosáhl velmi zajímavých vývojových výsledků, účinně pomoci. Proto se rozhodl zpočátku investovat miliardu dolarů (23,2 miliardy korun) a později další čtyři miliardy do joint venture s Rivianem, který do společného podniku vloží své duševní vlastnictví. To by mělo pomoci Volkswagenu dohnat ztráty ve vývoji softwaru a lépe čelit nadcházející krizi, způsobené vysokými úrokovými sazbami a ubývající hotovostí. Automobilka by také ráda konečně prorazila v segmentu velkých SUV a do roku 2030 uvedla v Severní Americe 25 nových, elektrických modelů napříč svými značkami.
Rivianu zase vložené prostředky pomohou dokončit model R2, který měl podle původních plánů vyjet už letos, a také připravit další crossover R3, s jehož podobou se automobilka už pochlubila. Rivian by také měl konečně dosáhnout pozitivního cash flow, protože aktuálně prodělává na každém vyrobeném autě téměř 40 000 dolarů, tedy téměř 930 tisíc korun. Ostatně byl už nucen sáhnout k propouštění a omezování výroby, zároveň se mu ale podařilo zoptimalizovat náklady na materiál o 35 %. Ostatně podle slov šéfa automobilky měl Rivian dost prostředků k uvedení řady R2 už před aktuálním spojením. Akcie Rivianu nicméně po jeho oznámení okamžitě vystřelily o 50 % vzhůru a očekává se jejich další růst. To pomohlo výrazně zvýšit tržní cenu automobilky v řádech miliard dolarů.
Měl jsem možnost jezdit v Rivianu R1T a v Cybertrucku a to jsou 2 tak rozdílný auta jako žádná jiná.
Jediné co je spojuje je typ auta - truck.
Ale jinak Rivian je auto z minulosti prodáváme v současnosti a Cybertruck je auto z budoucnosti prodávané v současnosti.
Ne že by Rivian nebylo dobrý auto, ale je to jak sednout na starého koně, ten jede pěkně umí hodně ale vidíš ty vrásky a jak se a jak se zadychava....
Jestli Rivian něco neudělá tak moc dlouhou nevydrží.
A nevím jestli mi pomůže spojení s ještě horším.....