O letní pauze bylo na trhu s jezdci pořádně rušno a jen tři týmy si ponechaly stejné jezdce. Největší přesun má na svědomí Jaguar, který přivedl Nicka Cassidyho a je pasován do role favorita. Mahindra kompletně vyměnila oba piloty, přesto spíše posílila. Na startu již není čínská automobilka Nio, jejíž jméno nahradilo označení ERT. Níže si můžete projít základní informace o jednotlivých účastnících 10. ročníku šampionátu elektrických formulí.
- ABT Cupra
- Andretti
- DS Penske
- Envision Racing
- ERT Formula E
- Jaguar TCS Racing
- Mahindra Racing
- Maserati MSG Racing
- NEOM McLaren
- Nissan
- TAG Heuer Porsche
ABT Cupra
Ústředí: Kempten, Německo
Šéf týmu: Thomas Biermaier
Motor: Mahindra M9Electro
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 1
Vítězství celkem: 14
Pódiová umístění: 47
Pole positions: 6
Bodů celkem: 1 401
Značka ABT Sportsline ve Formuli E působí od samého začátku série. Vždy pro ni platilo neodmyslitelné spojení s Audi. Jenomže po jeho odchodu na konci 7. sezony si musela společnost zabývající se tuningovými úpravami hledat nového partnera. Společnou řeč nakonec našla se španělskou Cuprou z koncernového molochu Volkswagenu, pod něhož ostatně spadá i Audi. Společně nejsou továrním týmem, avšak i to by se mohlo do budoucna změnit. Od 9. sezony stáj odebírá pohonné ústrojí od indické Mahindry. Po nevydařeném loňském ročníku se očekává stabilizace výsledků a posun do vyšších pater. U týmu po minulé sezoně skončil Robin Frijns, jehož nahradil velezkušený Lucas di Grassi.
Andretti
Ústředí: Indianopolis, USA
Šéf týmu: Roger Griffiths
Motor: Porsche 99X Electric Gen3
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 10
Pódiová umístění: 32
Pole positions: 12
Bodů celkem: 1 059
Legendární americký tým nesoucí v názvu nehynoucí jméno Andretti po svém zakladateli, synovi legendy F1 Michaelovi Andretti. Jeho příběh ve Formuli E je podobný jako ten společnosti ABT. V prostředí se pohybuje od premiérové sezony 2014/15 a vždy jej pojilo technické partnerství s německou automobilkou BMW. To přerostlo ve víc, když se BMW rozhodlo vstoupit do Formule E na začátku 5. sezony. Zájem BMW ovšem brzy ochladnul a o 3 roky později už bylo zase pryč. V současnosti je tým znovu netovární, elektromotory odebírá od Porsche. Minulou sezonu pro tým vybojoval premiérovou trofej Jake Dennis, který se stal mistrem světa. Andretti se rozloučil s André Lottererem, jenž se vrací k vytrvalostním závodům. Namísto něho poněkud překvapivě přišel Norman Nato. Úspěchem by byl týmový pohár, nicméně ve startovním poli jsou vyrovnanější dvojice.
DS Penske
Ústředí: Versailles, Francie
Šéf týmu: Jay Penske
Motor: DS E-TENSE FE23
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 3
Pódiová umístění: 13
Pole positions: 4
Bodů celkem: 625
DS Automobiles byla po Renaultu druhou velkou automobilkou, jež se svou účastí za Formuli E postavila. Ve spolupráci s čínskou firmou Techeetah získala francouzská luxusní odnož Citroenu 2 mistrovské tituly. Po nezdarech z minulých let, kdy DS Techeetah nedokázal bojovat s nejlepšími, se ale vztahy zpřetrhaly a DS se osamostatnilo coby tovární tým. Oporu vlastní myšlenky automobilka našla u Jaye Penskeho, který v tu dobu hledal významného partnera pro rozpadající se tým Dragon/Penske. A tak vzniklo uskupení DS Penske. DS Automobiles po odchodu Mercedesu patří mezi historicky nejúspěšnější značky v seriálu. Minulý ročník patřil tým pod vedením Penskeho spíše k průměru, celkově obsadil 5. příčku. Do nové sezony vstupuje ve stejném složení, tedy s mistry světa Jeanem–Éricem Vergnem (2×) a Stoffelem Vandoornem (1×). A také opět s nejvyššími ambicemi.
Envision Racing
Ústředí: Silverstone, Velká Británie
Šéf týmu: Sylvain Filippi
Motor: Jaguar I-Type 6
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 1
Vítězství celkem: 16
Pódiová umístění: 48
Pole positions: 15
Bodů celkem: 1 602
Mistrovská družina z minulé sezony je jedním ze dvou britských týmů na startovním roštu. Nenápadný tým, nikoli však zbarvením, se tak pomalu dere mezi elitu soutěže. Pouze jednou v historii tým alespoň jedenkrát v sezóně nevyhrál. Letos se však musí obejít bez svého klenotu Nicka Cassidyho, jenž kývl na nabídku továrního Jaguaru. Envision nicméně našel adekvátní náhradu v Robinovi Frijnsovi, který se po roce stráveném u Abtu vrací zpět „domů“. Druhým pilotem zůstal velezkušený Sébastien Buemi. S pohony od Jaguaru bude Filippiho družina opět patřit mezi užší špičku kandidátů na některou z trofejí.
ERT Formula E
Ústředí: Silverstone, Velká Británie
Šéf týmu: Alex Hui
Motor: ERT X24
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 2
Pódiová umístění: 6
Pole positions: 2
Bodů celkem: 352
Dříve čínské Nio, nyní ERT. Mimo název zůstalo vše při starém. Stále tak je nejslabším týmem ve startovním poli. Na kontě má více jak 100 startů, přesto pouhých 352 bodů. To je v průměru lehce přes 3 body na závod za oba jeho jezdce. Ani letos nic nenapovídá tomu, že by se situace měla dramaticky zlepšit. Na občasné výkonnostní výkyvy jsme ve Formuli E zvyklí, ostatně i Nio už dokázalo vyhrát dvě ePrix. Soustavný tlak na čelní pozice čekat nelze. Ani sestava pilotů není obzvláště silná. Nio zkrátka není v pozici, kdy by mohlo podepisovat piloty, kteří jsou adepty na titul. To Sérgio Sette Câmara ani Dan Ticktum zatím nejsou. Pódiové umístění v některém ze závodů by z toho však být mohlo.
Jaguar TCS Racing
Ústředí: Coventry, Velká Británie
Šéf týmu: James Barclay
Motor: Jaguar I-Type 6
První start týmu ve Formuli E: 2016/17
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 12
Pódiová umístění: 32
Pole positions: 7
Bodů celkem: 1 043
Díky Formuli E se podařilo oživit značku Jaguar, jejíž začátky v motoristickém sportu sahají až do roku 1948. Do šampionátu Jaguar vstoupil sezonou 2016/17 a jako jeden z mála se vyhýbá restrukturalizacím. Takřka na všech pozicích zůstávají stejní lidé. V důsledku toho patří stabilně mezi užší špičku. Loni mu i vinou chyb Sam Birda jen těsně tituly unikly. Na některou z trofejí tak i nadále čeká. Tým po odchodu nevysokého Brita posílil Nick Cassidy, který doplnil svého krajana Mitche Evanse. Z tohoto pohledu má James Barclay k dispozici nejúdernější a nejvšestrannější dvojici jezdců. Podle všech ukazatelů a výsledků v testech je Jaguar hlavním favoritem v obou soutěžích.
Mahindra Racing
Ústředí: Banbury, Velká Británie
Šéf týmu: Frederic Bertrand
Motor: Mahindra M9Electro
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 5
Pódiová umístění: 24
Pole positions: 10
Bodů celkem: 909
Indická Mahindra, tamní automobilový gigant, je účastníkem od vzniku Formule E. Nejzářivější ročník prožila ve 3. sezoně, kdy za ni závodil Félix Rosenqvist. Od té doby spíše upadá a hledá cestu zpět k zašlé slávě. Loňský turbulentní ročník odstartovaly změny v managementu. V kombinaci s novou generací aut tým výsledkově tápal. S velkými změnami vstupuje i do sezony 2024, když se rozhodl vyměnit oba jezdce. Nově tak v barvách Mahindry budeme vídat Nycka de Vriese a Edoarda Mortaru. I v důsledku těchto změn lze očekávat výrazný posun vpřed. Na nejlepší to nejspíš stačit nebude, ale občasné stupně vítězů jsou reálným cílem.
Maserati MSG Racing
Ústředí: Monte Carlo, Monako
Šéf týmu: James Rossiter
Motor: Maserati Tipo Folgore
První start týmu ve Formuli E: 2022/23
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 9
Pódiová umístění: 25
Pole positions: 5
Bodů celkem: 945
Maserati je loňskou novinkou mezi týmy a první italskou značkou ve Formuli E. Navíc se ukazuje po více než 60leté pauze v motorsportu. Evolučně tým převzal štafetu po Venturi, jenž se v posledním roce před odchodem s Mercedesem přetahoval o titul. Na senzační výsledky z minulosti zatím automobilka s trojzubcem ve znaku nenavázala. Nově se bude mimo vlastní elektromotory spoléhat i na výkony dvojice Maxmiliana Günthera a jediného letošního nováčka, kterým je Jehan Daruvala. S vyhlídkami na novou sezonu platí prakticky to stejné, co v případě Mahindry.
NEOM McLaren
Ústředí: Bicester, Velká Británie
Šéf týmu: Ian James
Motor: Nissan e-4ORCE 04
První start týmu ve Formuli E: 2022/23
Pohárů v týmové soutěži: 2
Vítězství celkem: 7
Pódiová umístění: 24
Pole positions: 11
Bodů celkem: 779
McLaren se vzdal role dodavatele baterií pro Formuli E a rozhodl se počátkem Gen3 postavit na startovní rošt. Místo mu uvolnil Mercedes, který alokoval své prostředky do jiných sérií. V týmu před letošní sezonou skončil René Rast a nahradil jej z Jaguaru odejitý Sam Bird. Kolegou mu je krajan Jake Hughes, jenž u týmu setrval. Už loňské výsledky naznačily možnou účast v boji o nejvyšší pozice v závodech. Zda ale dokáže McLaren vyzvat konkurenty o celkové prvenství, bude záležet především na konzistentních výkonech. Jak je z minulosti patrné, oba jezdci tu a tam trpí bodovými výpadky.
Nissan Formula E Team
Ústředí: Le Mans, Francie
Šéf týmu: Thommaso Volpe
Motor: Nissan e-4ORCE 04
První start týmu ve Formuli E: 2014/15
Pohárů v týmové soutěži: 3
Vítězství celkem: 17
Pódiová umístění: 40
Pole positions: 21
Bodů celkem: 1 488
Nejdříve to byl Renault, v roce 2018 se z něho v rámci alianční dohody obou automobilek stal Nissan. Historie týmu je velice bohatá. Obzvláště na tituly, kdy první tři sezóny patřily jenom Renaultu. Pod Nissanem všechno jako by se změnilo. Aktuálně je tým spíše podprůměrným. Přestože globálně je Nissan lídrem v elektromobilním průmyslu, na závodní dráze strádá. Věděl to i Sébastien Buemi, jenž raději odešel ke konkurenci. Nově tak má Nissan duo jezdců Sacha Fenestraz a Oliver Rowland. Oba dokáží být velmi rychlí. Pokud se Nissanu podaří maximalizovat své výkony, očekávat jej lze v top 5. Na titul to však ani letos stačit nejspíše nebude.
TAG Heuer Porsche
Ústředí: Stuttgart, Německo
Šéf týmu: Florian Modlinger
Motor: Porsche 99X Electric Gen3
První start týmu ve Formuli E: 2019/20
Pohárů v týmové soutěži: 0
Vítězství celkem: 5
Pódiová umístění: 13
Pole positions: 3
Bodů celkem: 592
Prémiová automobilka ze Stuttgartu vstoupila do Formule E v době jejího největšího boomu. K vrcholovému motorsportu se Porsche vrátilo po více než 30 letech. Letos načíná už pátý ročník, přičemž postupně se rozjíždí ke skvělým výkonům. Tradičně silné je na začátku sezon. Pak přichází postupné otupení výkonů. I přesto patří Porsche k největším favoritům. Opírat se při svých ambicích bude o tradiční dvojici Pascal Wehrlein-António Félix da Costa. Vnitrotýmovou dynamiku může občas zchladit jen Wehrleinova horkokrevnost. Pokud spolu oba dokáží spolupracovat, mohou s předstihem ukázat záda svým soupeřům.