V roce 2017 se toho v automobilovém světě událo opravdu hodně. Dovolte mi proto vyzdvihnout 5 událostí, které mě příjemně překvapily a posunuly technologie o nějaký ten kus kupředu. Nejlepší bude, když budu postupovat chronologicky.
BMW řady 5
Hned v lednu jsem navštívil xDrive Experience, kde bylo k vidění nové BMW řady 5, které v M paketu vypadalo skutečně famózně, i když se mi na prvních fotografiích tolik nelíbilo. V únoru pak došlo k uvedení na český trh a společně s tím na první testy. Vůz neskutečně dospěl, z nejvyšší sedmičkové řady přitáhl spoustu technologií včetně propracovaného asistenta na dálnice, který už vás moc nepotřebuje. Právě při testování BMW 530d jsem si uvědomil, jak rychle letí vývoj kupředu. V březnu pak přišla také plug-in hybridní verze 530e iPerformance, která do budoucna počítá s bezdrátovým nabíjením. Co víc si přát?
Jaguar I-PACE
O elektromobilu s dojezdem 500 kilometrů mluví dnes většina automobilek. Je tu ale jeden harcovník, který si na Teslu došlápne o dost dříve než konkurence. Jaguar I-PACE s 90kWh baterií se proměňuje ve skutečnost neuvěřitelně rychle a jeho příchod můžeme očekávat již za 6 měsíců. Díky ceníku jsme si s Jaguarem porovnali Teslu Model X a nutno říct, že Jaguar má co nabídnout. Pokud vše půjde hladce, Tesla u nás možná přijde o mnoho příznivců. To, co dokáže Tesla, dokáže totiž i Jaguar, a to za nižší cenu a s lepším servisem i kvalitou výroby.
Tesla Semi
To ale neznamená, že nejsme rádi za to, co Tesla neustále vymýšlí. Přes všechny přešlapy se sluší Tesle poděkovat za to, jak tlačí celý automobilový svět kupředu. Bez ní by nám možná tradiční výrobci neustále tvrdili, že elektromobil může ujet maximálně 200 kilometrů a autopilota nelze naprogramovat. Auta Tesly jsou neskutečnou výstavkou moderních technologií s dynamikou, která umlčuje dvanáctiválcové supersporty s několikanásobnou cenou. V šoku jsem byl z Tesly Semi, která opět dává spalovací auta do pozadí, navíc v průmyslu, kde může elektromobilita dávat větší smysl, než by se mohlo na první pohled zdát. Elektrický kamion s vlastnostmi sportovního auta a polovičními náklady a zárukou na 1,6 milionu kilometrů zní jako sen. Pokud se Muskovi podaří Semi uvést do prodeje a nebude nijak výrazně poruchová (používá mnoho dílů z Modelu 3, čímž snižuje náklady na výrobu), smradlavé kamiony by mohly do jisté míry nahradit elegantní tiché stroje.
Range Rover Velar
Vypadal jako koncept na autosalonu a vypadá jako koncept i dnes, když jej jedeme fotit. Na test Range Roveru Velar se můžete těšit již brzy a já pořád nevěřím, že se něco tak krásného s tolika vychytávkami udrželo až do sériové výroby: vysouvací kliky, neskutečný infotainment se dvěma obrazovkami a hlavně aristokratická krása, u SUV nevídaná. Jestli sledujete náš Instagram, určitě jste si všimli, jak moc se nám auto líbilo. Velar určitě není bez chyb, ale na SUV od Land Roveru začínající na 1,6 milionu korun je sakra dobrý. Inu, počkejte si na náš test.
Nissan Leaf druhé generace
Ta tam je ošklivá žába minulé generace s dojezdem nejdřív 200 a později 250 kilometrů. Stylový hatchback, který můžete mít ve dvoubarevném lakování karoserie, trh s elektromobily pořádně vyvětral. Jeho baterie s kapacitou 40kWh zvládne dodat energii až na 378 kilometrů, což musí denně stačit naprosté většině. Navíc se Nissan odvážil do auta dodat poprvé poloautonomní systém ProPILOT. Příjemně nás překvapila i cena startující na 850 tisících, což je pouze o 40 tisíc více než předchozí generace s teoretickým dojezdem jen 250 kilometrů. Pecka!