Společnost M Motors před necelým rokem zahájila oficiální dovoz vozů anglicko-čínské značky MG do tuzemska. Protože vás příchod čínských automobilů nabízejících obvykle dobrý poměr ceny a hodnoty čím dál více zajímá, rozhodli jsme se vyzpovídat Kamila Šilhavého, generálního ředitele firmy M Motors. Zajímaly nás první zkušenosti s uváděním čínského auta na trh a samozřejmě také plány do budoucna.
MG se na českém trhu etablovalo a chystá elektrickou ofenzivu, říká Kamil Šilhavý – Rozhovor
Značka MG na českém trhu oslaví první rok. Pokud si dobře vybavuji, tak jste vstup na český trh oznamovali v březnu roku 2022. Jak byste zhodnotil samotný vstup a první rok působení?
V březnu roku 2022 jsme oznámili, že se na vstup chystáme, ale oficiálně jsme na trh vstoupili až 29. června 2022. Celý rok to tedy ještě úplně není. Nicméně to dosud byla velká výzva. Nepochybně to bylo také velice hektické období, ale s odstupem času mohu říct, že úspěšnější, než jsme očekávali.
Jaké to vůbec je, uvádět novou značku na český trh? Co je tou největší výzvou?
Těch věcí je velmi mnoho. Ono to není o tom přivézt auto, postarat se o homologaci, nastavit ceny a vytvořit dealerskou síť. Tam jsou miliony drobných věcí. Počínaje logistickými řetězci, veškerou agendou související s marketingem, školením lidí, vyhledáváním všech partnerů, správou financí, zajištěním skladů nebo nakonec i přípravou finančních produktů pro zákazníky. Je to zkrátka nepřeberné množství položek. Na druhou stranu, právě z těchto důvodů se do toho nemůže pustit každý. Je potřeba mít určité zkušenosti. My (M Motors CZ) se na automobilovém trhu pohybujeme již 19 let a naše mateřská společnost (AutoBinck Holding) už více než 115 let. Tyto dlouholeté zkušenosti nám tudíž dovolily do takového projektu jít.
Není tajemstvím, že se nyní do Evropy dostává množství čínských značek. Proč jste si zrovna vybrali pro vstup na český trh právě MG? Co Vás na této značce oslovilo?
Naše skupina má zkušenosti s mnoha značkami, ať už to byla Mazda nebo posléze Hyundai. Dneska jsme dovozci značky Mitsubishi a MG. Celou dobu se tak na tom asijském trhu pohybujeme. Konkrétně v Číně existuje víc než 70 značek. My jsme se snažili mít přehled o tomto trhu a věřili jsme, že se tam objeví značka s potenciálem i pro Evropu. Velké množství čínských značek je v Evropě neznámé a nijak by naše zákazníky neoslovily. Značka MG v tomto měla výhodu, neboť je v podvědomí lidí v České republice zažitá jako tradiční britský výrobce. A to je benefit, které ostatní značky neměly.
Ačkoliv značka MG patří do čínského koncernu SAIC, sází právě na svoje britské kořeny. V příštím roce oslaví stoleté výročí. Jak moc je tato historie MG v Česku devízou?
Já věřím, že je. Už třeba jenom proto, že vozidel MG na českém trhu, těch youngtimerů nebo i oldtimerů, existuje poměrně mnoho. Je tu také slušně etablovaný MG fanklub. Nelze to sice srovnávat s jinými tradičními značkami, ale určitá povědomost tady je. A to bylo něco, na co se dalo navázat. Když v roce 2006 končilo MG své aktivity v Evropě a převzala jej skupina SAIC Motor Corp., tak se primárně věnovala revitalizaci značky na asijském trhu. Bylo ale jasné, že dříve nebo později Evropu bude chtít znovu pokrýt. To se stalo před zhruba čtyřmi lety, když se vrátili do Británie. Úspěchy této značky na tamním trhu jsou nad mé osobní očekávání. Možná, že to byl také jeden z důvodů, proč jsme se pro MG rozhodli.
Jak vůbec vypadá typický český zákazník MG?
Jak jsem v úvodu říkal, na tomto trhu operujeme zhruba devět měsíců. Těžko tak dělat nějaké definitivní závěry o našem koncovém zákazníkovi. Ale když to zjednoduším, oba naše vozy jsou kategorie SUV. Zákazníci této kategorie nejsou většinou nejmladší lidé čerstvě po vysoké škole. Bavíme se spíše o dobře situovaných zákaznících ve věku 40 let a výše. Tedy například aktivní manželé, jejichž děti už se rozutekly do světa a hledají vůz, který můžou použít i na dlouhé cesty do zahraničí, ale i na ježdění „okolo komína“. A to je přesně to, co ty naše vozy v daný moment nabízí.
Co byste u MG vyzdvihnul jako unikátní? Proč bych se měl rozhodnout právě pro MG a ne pro některého z výrobců, kteří v tuzemsku působí desítky let?
V rámci přípravy tohoto projektu pro nás bylo klíčové ujistit se, že dotyčný produkt je kvalitní a nabízí minimálně to, co nabízí všichni ostatní. Ne-li něco víc. A teprve poté jsme se do toho projektu pustili. Kdyby člověk nebyl přesvědčený o tom, že jsou ty vozy kvalitní a dobře zpracované a nabízí něco navíc, nebyl by to správný projekt. Vzhledem k tomu, že jsme do toho projektu šli, tak těm vozům věříme. Myslím, že po stránce designu, použitých technologií, kvality zpracování a nepochybně i sedmileté záruky, která to všechno jenom podtrhuje, ta auta mají zákazníkům co nabídnout. Ostatně i fakt, že za těch devět měsíců působení na trhu evidujeme více než tisíc zákaznických objednávek, nám potvrzuje, že jsme se rozhodli správně.
Zásadní je také dealerská síť. Kolik momentálně máte v Česku prodejců vozů MG?
Aktuálně máme 19 obchodních partnerů a není to konečné číslo. Pochopitelně budeme muset tento počet navýšit, abychom byli schopni dostát svým závazkům vůči dodavateli a současně splnit naše interní cíle.
A ty jsou jaké?
Ve světě má MG na některých trzích až tříprocentní tržní podíl. Například v Anglii. V těch zemích, kde MG začalo před dvěma lety, se již přibližuje dvouprocentnímu tržnímu podílu. Tedy věřím, že mít ambice na jedno procento tržního podílu v Česku není nic nereálného. Zvlášť s ohledem na to, jak vyvíjely naše prodeje za posledních devět měsíců.
A jaké jsou plány na rozšíření dealerské sítě?
V tomto roce plánujeme posílit naši dealerskou síť přibližně o 50 %. Tedy okolo deseti nových partnerů. Pracujeme na tom intenzivně. Jedná se o dealery jak prodejní, tak servisní. Pro zákazníka je nepochybně velice důležité koupit dobrý produkt za rozumnou cenu, ale potřebuje především servisní služby. Místo, kde mu vymění zimní pneumatiky, kde se o něj postarají v případě, že potřebuje měnit olej atd. Platí taková obecná filozofie, že zákazník velice nerad jezdí někam déle než 40 minut, možná 50. A tudíž i v tomto duchu se snažíme vybudovat naši dealerskou síť. Tedy, aby každý tuzemský zákazník měl možnost být u svého dealera, který se o něj servisně postará, právě v tomto časovém úseku.
Na servis elektromobilů jsou potřeba i speciální technici, kterých není mnoho. Kolik procent dealerství bude umět servisovat právě i nové elektromobily MG?
To máte pravdu. Před pár lety opravdu platilo, že ne každý automobilový dealer byl schopen se starat o vozy s těmito technologiemi. Většina značek se tomu ale začala věnovat, aby tyto služby mohla poskytovat. Nyní již naši obchodní partneři všechny tyto parametry plní. Jinými slovy, všichni naši obchodní partneři se mohou kvalifikovaně o elektromobily MG postarat.
Se spalovacími motory máte zatím na trhu model ZS a HS. Které z těch aut je v Česku úspěšnější?
To nejsem schopen takto srovnat, neboť každé to auto má svoji cílovou skupinu. Mohu to zatím srovnat tak, že se ZS jsme začali, prodává se tedy delší dobu, což se projevuje i ve vyšších prodejních číslech. Model HS jsme uvedli před pouhými několika týdny na trh. Prodej se tedy teprve rozbíhá. Věřím ale, že bude stejně úspěšný jako model ZS, byť cíloví zákazníci jsou rozdílní.
Dále disponujete plug-in hybridním modelem EHS s relativně dlouhým elektrickým dojezdem. Konkrétně přes 50 km reálného dojezdu za cenu okolo 900 tisíc korun. To je v porovnání s konkurencí poměrně zajímavé. Je tato propozice lákavá i pro českého zákazníka? Nebo spíše důvěřuje modelům se spalovacím motorem?
Zní to přesvědčivě, jak jste řekl. Problémem je ale celkově český trh. Z nějakého mně nepochopitelného důvodu je poměrně rezistentní vůči těmto technologiím. Ať už z hlediska prodeje elektromobilů nebo plug-in hybridů. V České republice je to zatím na úrovni tří až čtyř procent prodejů. Zatímco existuje mnoho evropských zemí, kde ten podíl už je ve vyšších desítkách procent. Věřím, že se to někdy zlomí. Vidím dva důvody, proč tomu tak je. Ten první je, že na rozdíl od jiných zemí není v České republice žádná iniciativa, která by podpořila prodej těchto technologií. Naproti tomu v Německu jste např. měli státní podporu deset tisíc eur, což to rozhodování na straně zákazníka zjednodušuje. A ten druhý důvod? Přiznejme si na rovinu, vývoj cen energií, který se odehrál v posledním roce, výhodu čistě elektrických aut nebo plug-in hybridů oslabil. Toto jsou možná důvody, proč zatím nejsou tyto technologie pro českého zákazníka zajímavé. Nicméně věřím, že se to změní, neboť z tohoto směru patrně už v Evropě neutečeme. To rozhodnutí bylo dáno a my se prostě budeme muset přizpůsobit.
Z reakcí lidí na e-Salonu bylo vidět, že je zaujal model MG 5. Tedy oblíbená varianta kombi s příslibem zajímavé ceny. Kdy se dočkáme MG 5 na českém trhu? Můžete prozradit i v jakých cenových relacích se bude pohybovat?
Myslím si, že v těchto dnech jsme právě ve fázi, kdy začneme objednávat první vozy MG 5. To znamená, že náš zákazník se jich může na českém trhu dočkat v pozdních jarních, nebo brzkých letních měsících. Co se týče ceny, věřím, že stejně jako i ostatní naše modely bude umět nabídnout odpovídající hodnotu za svoji cenu. Není však dobrá politika úplně prozrazovat očekávané ceny dlouho před vlastním uvedením. Na trhu se může ledacos změnit. Stačí například jen změna měnového kurzu.
Bude na českém trhu i ZS EV, nebo bude zatím prvním a jediným elektromobilem na českém trhu MG 5?
Prvním nebude, tím bude MG 4, které přijde o něco dřív. Myslím, že první vozy jsou v daný moment již ve fázi přepravy a uvedení předpokládáme koncem měsíce dubna. Ohledně ZS EV aktuálně intenzivně přemýšlíme. Je to vůz parametrově podobný generačně novějšímu modelu MG 4. Je to čistě na obchodním zvážení, jestli do toho jít, nebo ne. V daný moment na to neumím odpovědět. Dejte nám ještě čas.
Narážel jste na rigiditu českého trhu vůči elektromobilům. Jak vidíte potenciálního zákazníka např. u modelu MG 4? Jsou to rodiny, jednotlivci, nebo fleety?
Nemyslím si, že MG 4 bude typické fleetové auto. Přece jenom se jedná o crossover, kde nepominutelnou stránkou je i design. Tedy není to čistě jenom funkčnost. Naopak MG 5 bude na českém trhu unikát, neboť se jedná o plně elektrické kombi. Tam věřím, že právě díky karoserii kombi bude umět nabídnout našim zákazníkům něco jiného a nového než konkurence. Uspět bychom mohli i u typických českých chalupářů, kteří jezdí o víkendu 50 km tam a 50 km nazpátek. Případně i 100 km. A to všechno se v případě MG 5 může odehrávat bez jakéhokoliv problému v elektrickém režimu. V souvislosti s otázkou na typického zákazníka bych ještě uvedl, že jedna věc je Praha a druhá věc je venkov. Když se podíváte na stávající prodeje elektrických aut, ve většině případů je to Praha nebo jiné velké aglomerace. Na venkově prozatím ta úspěšnost prodejů těchto aut tak velká není. Za mě je to i kvůli nabíjecí infrastruktuře. Přeci jenom Praha a hlavní tahy jsou na již připravené. Avšak na venkově to ještě potrvá. A právě proto velice oceňuji snahy našich aktuálních zákonodárců stran budování infrastruktury. To mi dává i větší smysl, než prostá pobídka ceny, jako byla v Německu či Nizozemí.
Podle Vás tedy v Česku nejsou cesta dotace a spíše byste to směřoval do infrastruktury. Bude to klíčem, aby se zlomilo vnímání zákazníků v Česku vůči elektromobilům do pozitivnější roviny, aby se i prodeje nastartovaly?
Nechci říct, že dotace nejsou vůbec cesta. Nakonec v mnoha evropských zemích to byl první krok, který byl učiněn a prodeje se zvýšily. Dále se pak prodeje zvyšují i na základě referencí mezi lidmi. Lidé si mezi sebou poví, jak elektromobil funguje a jaké má výhody. To je prvek, který nesmíme nikdy na trhu podceňovat – reference zákazníka. Tedy finanční dotace určitě můžou z krátkodobého hlediska pomoci a proces urychlit, ale z dlouhodobého pohledu je infrastruktura mnohem důležitější. Vezměte si, že infrastruktura pro spalovací motory se tady budovala 120 let. Bylo by iluzorní si myslet, že to samé dokážeme udělat pro elektromobilitu během tří až pěti let.
Když mluvíte o nabíjení, plánujete nějakým způsobem nabízet zákazníkům nabíjecí službu, která by jim usnadnila nabíjení na cestách?
Neplánujeme. Už jsme doplánovali a jsme ve fázi realizace.
A můžete něco prozradit zajímavého?
Vytipovali jsme si některé partnery, se kterými jsme chtěli spolupracovat. Ideálně bychom se rádi dostali do bodu, aby zákazník nemusel rozlišovat, u jakého je stojanu, ale aby mohl tu kartu použít úplně všude. Pracujeme na tom. Nepochybně ale chceme takovou službu zákazníkovi nabídnout. Vnímám to jako jeden z nejlepších benefitů, který můžete zákazníkovi kromě kvalitního výrobku nabídnout.
Předpokládám, že byste ji chtěli spustit společně se vstupem MG 4 a MG 5 na trh...
Ano, jistou logiku ta vaše úvaha má (úsměv).
Zaujal mě ještě elektromobil MG Marvel R, který je designově i technicky zase o generaci dále. Umíte říct, kdy se reálně můžeme takového auta dočkat i na českém trhu?
Nejste jediný, koho tento model zaujal. Nás zaujal před rokem také a velice rádi bychom ho na tento trh přivezli. Realita je taková, že kapacita výroby nedostačuje k tomu, aby byly pokryty potřeby celé Evropy. Tedy padlo rozhodnutí ze strany výrobce, že do střední a východní Evropy se tento vůz dovážet v tomto roce prozatím nebude. Bude-li se dovážet v roce příštím, vám odpovědět neumím, neboť s příchodem jiných modelů se situace může zvrátit v neprospěch Marvelu R.
To zní poměrně krypticky, můžete být detailnější?
Ono není nic hloupějšího, než naslibovat něco, co potom nemůžete splnit. Máme indikace, co se kdy zhruba plánuje a má se uvádět na trh. Není ale dobrá politika to sdělovat hned a pak složitě vysvětlovat, proč to bylo o půl roku posunuto. Omlouvám se, ale nemůžeme ani naznačovat.
Zeptám ještě na jednu exotiku. Ke stoletému výročí značky MG by měl být v příštím roce představen sportovní vůz s názvem Cyberster. Je to něco, o čem reálně vůbec jednáte, že by se mohlo dovážet i do tuzemska?
O tomto modelu nemáme moc informací. Ohledně uvedení na trh jen vím, že je v plánu vůz v kategorii „New Sporty“, což by mohlo být právě ono. Avšak dle dostupných fotek se jedná o vůz koncipovaný jako ikonické MG F. Tedy malý sportovní kabriolet. Jedná se o typ vozu, který se obvykle dováží a prodává v malých množstvích. Pokud však budeme moct tento vůz dovézt, rádi to uděláme.
Na který z těch zmiňovaných modelů se nejvíc těšíte vy osobně?
Já se velice těším, až si vyzkouším MG 4. Mně se to auto velice líbí a mám od něj velká očekávání. Přiznám se, že i to sportovní auto, o kterém jsem před chvílí mluvil, bych si chtěl zkusit. Ze všeho nejvíc se ale těším na faceliftované verze našich stávajících modelů. Už víme, že to nebude dlouho trvat a budeme mít možnost je sem přivézt.
Uměl byste si představit mít například MG 4 nebo MG 5 jako osobní/služební auto a fungovat už čistě elektricky?
Jasně, že ano. Já jsem jeden z prvních lidí, který jako služební auto začal používat před deseti lety plug-in hybrid. Já na tuto technologii nedám dopustit. Myslím, že plně elektrické modely mají své limitující faktory. Právě proto mám velice rád technologii plug-in hybrid, kdy můžu například v centru města jet na elektřinu a mimo město můžu využít výhod spalovacího motoru. A to je právě kouzlo plug-in hybridů. Jezdím těmito vozy už velmi dlouho a nemám vůči nim žádných výhrad.
Budu se těšit na uvedení právě MG 4 i MG 5 na český trh. Děkuji Vám za zajímavý rozhovor a budeme MG dál sledovat. Děkuji.
My vás rádi uvidíme na uvedení MG 4. Věřte tomu, že to nebude trvat dlouho. Přijďte se podívat. Děkujeme.