MG EHS 1.5 TGI PHEV
test

MG EHS 1.5 TGI PHEV

Velký test spotřeby ve městě i na dálnici
5

MG EHS PHEV slibuje na plně nabitou baterii čistě elektrický dojezd o vzdálenosti až 52 kilometrů. Kolik vůz skutečně ujede na elektřinu a jaká je spotřeba na delší cestě bez dopomoci elektromotoru? To prozradím na řádcích níže.

V klasickém redakčním testu jste si již mohli přečíst o zajímavé 10stupňové převodovce (kombinaci šestistupňové robotizované manuální pro spalovací motor a čtyřstupňové pro elektromotor), která obstarává dvojici pohonných jednotek cenově dostupného SUV MG EHS PHEV. Během předání vozu zástupce značky poznamenal, že po technologické stránce má být řešení převodovky elektromotoru podobné tomu v Porsche Taycan, což ve mně pochopitelně vzbudilo velkou zvědavost. Je jasné, že MG EHS s Taycanem srovnávat nelze, ovšem v tomto případě jsem chtěl otestovat nikoliv sportovnost, ale úspornost celého pohonného ústrojí.

Technické parametry MG EHS 1,5T PHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 574 × 1 876 × 1 685 mm, 1 812 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon190 (119 + 90) kW, 258 (162 + 122) koní, točivý moment: 370 Nm
Baterie16,6 kWh
Nabíjenípalubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24 kWh / 100 km + 52
Cena od887 940 Kč

Spotřeba v kWh může být fantastická, ale...

První věc, která mě překvapila je, jak s elektřinou vůz nakládá. Podle mých zkušeností totiž vůz elektrický pohon využívá méně, než bych čekal. Možná by byla v létě má zkušenost odlišná, ovšem v zimě dávalo MG v nejrůznějších situacích, které vyloženě sváděly k tomu automaticky přepnout na elektrický pohon, přednost spalovacímu motoru. Vyhříváním to přitom nebylo, neboť to jsem měl pro testovací účely mnohokrát kompletně vypnuté (nejen topení, ale i „ofuk“ a vyhřívání oken). Co z toho vyplývá? Obvykle se sám řidič ocitne v roli iniciátora elektrické jízdy, což obstará zmáčknutím tlačítka vedle řadící páky nebo spíše voliče směru jízdy, neboť, jak již bylo zmíněno, řazení je robotizované.

V případě, že nemáte vůz zaparkovaný v garáži a potřebujete rozmrazit/odmlžit okna, bez aktivace spalovacího motoru se zkrátka neobejdete. Pokud však topení ani klimatizaci nepotřebujete, můžete zmáčknout zmíněné tlačítko, vydat se na čistě elektrickou jízdu a dosáhnout skutečně excelentních výsledků.

Na čistě elektrický režim jsem ujel 30km trasu za 22,4 kWh na 100 km.

Například při téměř neexistujícím nedělním provozu mezi pátou a sedmou hodinou ranní se mi podařilo ujet trasu o vzdálenosti 26,7 kilometrů se spotřebou 0,3 litrů a pouhých 14,5 kWh na 100 kilometrů. Vezmeme-li v potaz, že s sebou vůz táhne také spalovací motor a nejedná se o zrovna malé auto, máme čest s hodnotou, která by byla perfektní i v případě plnohodnotného elektromobilu. Pro takto ekonomickou jízdu je pak samozřejmě nutné jet co nejplynuleji a spíše pomaleji, většinu času jsem strávil jízdou víceméně konstantní rychlostí 70 km/h s krátkým úsekem o rychlosti 90 km/h a jinak standardní padesátkou.

MG EHS

V ranním provozu během všedního dne jsem pak při návratu testovacího vozu ujel 30 kilometrů s nulovou spotřebou benzínu a 22,4 kWh na 100 kilometrů. Nevyužíval jsem však vůbec topení, vyhřívání oken apod., musím také dodat, že pro většinu řidičů by jízda v mínus pěti stupních Celsia v nevyhřátém autě rozhodně nepřipadala v úvahu. MG EHS každopádně na elektřinu úsporně jezdit umí, to je fakt.

Často jsem tak jezdil i významně pod výrobcem deklarovanou spotřebou dle WLTP, která činí 1,8 litrů paliva na 100 ujetých kilometrů, nicméně jsem po ujetí cca 1 700 kilometrů, kdy jsem v autě strávil takřka 22,5 hodin, skončil se spotřebou 7,8 litrů a 2,9 kWh na 100 kilometrů. Vůz jsem se snažil co nejčastěji nabíjet, což však na delších cestách s krátkými zastávkami nepřipadá v úvahu. Nabití z obyčejné domácí zásuvky pak bylo dokonce mírně rychlejší než uvádí výrobce, a to zhruba 6,5 hodiny na 100 % kapacity. Wallbox jsem k dispozici neměl a ani jsem neměl příležitost nabíjet na nabíjecích stanicích, kde by se měla doba nabíjení zkrátit zhruba na polovinu.

Dálniční jízdu doprovází časté zastávky u čerpacích stanic

Dálniční přejezdy navíc MG EHS PHEV tak docela nesvědčí a paradoxně „trpí“ tím, co vyznavači spalovacích vozů tak rádi kritizují na elektromobilech. Ano, tušíte správně, že se jedná o téma dojezdu na plné nabití, v tomto případě plnou nádrž. Na zhruba 650 kilometrů dlouhé cestě, která se odehrávala z 90 % na dálnicích, jsem tankoval skutečně často. Na cestě do Německa, kdy jsem se i na rychlostně neomezených úsecích držel tachometrových 130 km/h, jsem dorazil se spotřebou 9,9 litrů a 0,3 kWh na 100 kilometrů, což znamená, že byste tankovali ani ne každých 300 kilometrů, tedy za předpokladu, že nechcete ignorovat indikátor docházejícího paliva.

Při běžné dálniční spotřebě budete tankovat zhruba každých 300 kilometrů.

Pokud bych však jel ostřeji, k čemuž ostatně vůz s kombinovaným výkonem 258 koní může vybízet, není problém mít spotřebu snadno i o 3 litry na 100 km vyšší, čímž se dojezd pochopitelně ještě zkrátí. Na zpáteční cestě jsem se pak vlivem takřka nulového provozu způsobeného i nepříznivým počasím (déšť a zejména ke konci cesty silné poryvy větru a nějaký ten sníh), kdy jsem se snažil jet co nejopatrněji (místy kvůli počasí skutečně velmi pomalu), se pak spotřeba ustálila na 8,3 litrech na 100 kilometrů, což by teoreticky vystačilo na dojezd zhruba 450 kilometrů (včetně rezervy). Nedokážu si však představit, že by běžný řidič za standardního provozu absolvoval tuto trasu za méně než 10 litrů na 100 km, spíše naopak. A právě to je kámen úrazu, neboť má MH EHS, navzdory tomu, že se jedná o ne úplně malé SUV, pouze 37litrovou nádrž...

Pokud má plug-in hybridní řešení (alespoň v očích některých) představovat kombinaci toho nejlepšího ze světa spalovacího a elektrického pohonu (tj. dlouhý dojezd na plnou nádrž i za vysokých rychlostí a zároveň bezemisní a bezhlučný provoz ve městech a okolí za levnější elektřinu), pak MG právě v dojezdu na benzin absolutně nedává smysl. Za rozumnější řešení by se zdálo snad i mírně ubrat na kapacitě baterie výměnou za navýšení objemu nádrže na 50 litrů, ideálně však více. V optimálním případě pak konstrukčně vyřešit umístění komponent jinak, kapacitu baterie ponechat a zároveň zvýšit objem nádrže, což snad MG udělá u další generace tohoto vozidla.

Zhodnocení

U všech PHEV obecně platí, že úspornost jízdy se bude přímo odvíjet od toho, jak často jste schopni nabíjet, ovšem u MG EHS PHEV to platí ještě mnohem více než u jiných vozů a v souvislosti s tím pak i logicky vyvstává otázka, proč si zrovna tento vůz pořizovat. Dojezd v čistě elektrickém režimu je sice působivý (čistě teoreticky by při mých spotřebách mělo být možné na elektřinu ujet až 100 km, což by byla fantastická hodnota), ovšem není pak rozumnější si počkat na čistě elektrické MG? S výjimkou několika starších PHEV totiž platí, že u novějších modelů ujedete na plnou nádrž více kilometrů bez nutnosti tankovat, 37litrová nádrž v kombinaci se spotřebou je tak v tomto případě skutečně výrazně omezujícím faktorem.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

mg-ehs
Klady
  • v (pří)městském provozu lze na elektřinu jezdit velmi úsporně
Zápory
  • na automatiku by vůz mohl využívat elektrický pohon více
  • neuspokojivý dojezd na dálnici kvůli malé nádrži
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 4. 3. 2023 09:09
Co k tomu dodat, hlavně že má auto EL značky, tedy prostě podvod výrobců na lidi i stát. Obecně PHEV auta mají průměr kolem 4,5 litru/100 km, z toho 73% aut má vyšší potřebu než 2,8 l/100 km. Obecně pokud je řidič nadšený ze spotřeby 4,5 l/100 km, nesmí zapomenout že dalších "7" litrů ho stojí elektřina, tedy úspora oproti běžnému ICE autu žádná, pokud jezdí často delší trasy, cena PHEV ovšem o 30% vyšší.
Marek M.
Marek M.
"Na cestě do Německa, kdy jsem se i na rychlostně neomezených úsecích držel tachometrových 130 km/h, jsem dorazil se spotřebou 9,9 litrů a 0,3 kWh na 100 kilometrů..."

To musí být nějaký omyl, ne? To přeci není možné, aby takové nic moc výkonné a ani nijak velké auto mělo tak strašnou spotřebu. Jezdil jsem do DE pravidelně a taky jsem se držel rychlosti do 130 tacho a spotřeba mi vyšla cca. 7-8 litrů na 100, max. V létě nebyl problém jezdit v pohodě pod 7, když jsem náhodou pospíchal a občas to hnal 150-160, tak se spotřeba dostala k 8 litrům. A to mám 3,5 litr, 6-válec, hybrid.

Nechápu to...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze