MG EHS PHEV je v současnosti jedním z cenově nejzajímavějších plug-in hybridních vozů na trhu, který kromě atraktivního vzhledu nabízí rovněž celou řadu asistentů či dlouhý dojezd v čistě elektrickém režimu. Elektrický pohon je navíc okořeněn vcelku unikátním řešením v podobě čtyřstupňové převodovky, která zvyšuje účinnost elektromotoru. Jak se tato technologie osvědčila v praxi?
Čtyři stupně pro vyšší efektivitu
Na rozdíl od naprosté většiny PHEV využívá elektromotor s výkonem 90 kW čtyři převodové stupně, které jej pomáhají vždy udržet v ideálních otáčkách, což lze ostatně sledovat i na velkém displeji přístrojové kapličky, kde lze pozorovat i další údaje, jako je třeba spotřeba či napětí baterie.
Důvodem k tomu, proč vůz nevyužívá konvenční elektromotor (pouze s jedním „kvaltem“), je pak záruka fungování v optimálním pásmu otáček se zajištěním co nejlepšího výkonu, kroutícího momentu i účinnosti ve všech rychlostech. A právě na účinnosti se podle našich předešlých zkušeností tato technologie skutečně významně podepsala.
Teoretický dojezd v elektrickém režimu až 100 kilometrů?
Výrobce na svých oficiálních stránkách deklaruje dojezd v čistě elektrickém režimu 52 kilometrů a na rozdíl od valné většiny PHEV a potažmo i regulérních elektromobilů se na něj lze spolehnout. Podle našich zkušeností může být navíc dojezd v EV režimu výrazně delší. Důkazem je velký test spotřeby, kdy se nám podařilo dosáhnout během (pří)městské jízdy teoretického dojezdu atakujícího hranici 100 kilometrů na plné nabití se spotřebou 14,5 kWh a 0,3 litrů benzínu na 100 ujetých kilometrů na trase dlouhé 26,7 kilometrů. Baterie o kapacitě 16,6 kWh se přitom kromě nabíjení ze zásuvky umí samozřejmě nabíjet i rekuperací, ačkoliv je jasné, že nejlepších výsledků z hlediska nákladů na provoz lze dosáhnout při nabíjení z domácí sítě.
Po stránce jízdního projevu je pak fungování čtyřstupňové převodovky téměř neznatelné, přeřazení je mírně patrné snad jen při prudkém zvyšování jízdní rychlosti, například při nájezdu na dálnici. V kombinaci s šestistupňovou převodovkou určenou pro spalovací motor (celkem se tedy jedná o desetistupňovou robotizovanou převodovku) funguje bezvadně a zajímavostí také je, že například pro zpátečku je zde varianta pro elektromotor i spalovací motor samostatně, vůz se však vždy snaží využívat elektrickou zpátečku stejně jako rozjezd.
MG EHS 1,5T PHEV
Rozměry | 4 574 × 1 876 × 1 685 mm, 1 812 kg |
---|---|
Výkon | 190 (119 + 90) kW |
Baterie | 16,6 kWh, Mennekes |
Dojezd | ? + 52 km |