Jaký je nový Renault Scenic na vlastní oči a ruce?

e-Salon Praha 2023
Jaký je nový Renault Scenic na vlastní oči a ruce?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Na e-Salonu představil Renault Čechům největší elektrickou novinku pro příští rok
  • My jsme využili příležitosti a pořádně si ji osahali
  • A přinášíme první dojmy, zatím statické

Na veletrhu čisté mobility e-Salon 2023 konaném na letňanském výstavišti PVA v Praze jsme vedle řady dalších zajímavých novinek spatřili i Renault Scenic. Ten si sice odbyl světový debut už na zářijovém mnichovském autosalonu, ovšem naživo v Česku se poprvé ukázal právě tady. A protože bylo pohledné auto v Mnichově, kde jsme jej už také spatřili, trvale obleženo davem zájemců, přinášíme vám obvyklé první statické pocity až nyní. Na e-Salonu totiž byl na důkladnou prohlídku větší klid.

Jaký je čistě elektrický Renault Scenic? – e-salon

Už první pohled dokazuje, že Renault nenechává v dosavadní nomenklatuře kámen na kameni ani zde. Zatímco první Mégane Scénic představený v roce 1996 nastavil nové standardy mezi kompaktními MPV a de facto tuto kategorii zpopularizoval (ač úplně prvním MPV nižší střední třídy na trhu nebyl), čímž si vysloužil titul Auto roku 1997, ten aktuální vůbec poprvé na označení MPV rezignoval. Vydal se totiž podobnou cestou jako větší Espace (svého času rovněž průkopník MPV ve své třídě), jenž v právě debutující nové generaci, kterou vám zanedlouho představíme v dynamických prvních dojmech, rovněž rezignoval na formy čistého MPV. To vše za situace, kdy se MPV v jiných částech světa a tržních segmentech naopak vracejí.

Jenže není třeba se obávat. Podobně jako zmíněný Espace, ani nový Scenic nerezignoval na úkol zahrnout rodinu prostorem. Jen jej přetavil z čistého jednoprostorového MPV do podoby jakéhosi zvýšeného dvouprostorového hatchbacku. Podobnou cestou se ostatně i ve spalovacích dobách vydal Ford se svým prvním C-Maxem a Volkswagen s Golfem Plus, později přejmenovaným na Sportsvan. Za cenu určitých kompromisů ohledně variability a vnitřní výšky totiž vzniklo auto, které rodině stále plně vyhoví, ovšem zároveň neodradí ani zájemce, kterým se občas dosti krabicovitá MPV nelíbila. Lze také konstatovat, že podobný crossover mezi hatchbackem a spíše SUV než MPV lépe obstojí v každodenním životě.

Stejně jako v případě ostatních nových Renaultů nakukujících na půl cesty ke kategorii SUV, ani zde nejsou výsledné linie nejmenší překážkou

Že se Scenic inspiroval u staršího a čistě elektrického Meganu Electric bylo jasné už z fotografií. Ale teprve na výstavních soklech, kde stály oba modely bok po boku, vyšlo najevo, jak hodně jsou si podobné, aniž by to ovšem znamenalo, že si Scenic nepřinesl vlastní styl. To je patrné zejména zepředu, kde nacházíme zcela jinak pojaté dělené světlomety a agresivnější konkávní masku. Mohutné černé pole imitující velký náběr vzduchu (ten tam samozřejmě nechybí, ale je poměrně decentní) zase opticky snižuje výšku celé přídě, která je značná. Pod kapotou ovšem bohužel znovu nedošlo na „frunk“, ačkoliv by se do vysoké přídě mohl vejít ještě snáze než u výchozího Meganu.

Zbytek auta už tolik nerebeloval. Zboku poznáváme povědomě nízká okna, zapuštěné kliky a linie s výraznou spodní ochrannou lištou. Dojem dělají originálně tvarovaná aerodynamická kola, stejně jako mistrná práce s horizontálními liniemi, znovu pocitově ubírající na svislých centimetrech. Pomyslnou tečku namalovalo falešné okénku v C-sloupku dokreslující linii bočních oken a propůjčující bočnicím dynamický šmrnc.

Interiér ani zde nepodléhá sentimentálnímu baroku, naopak se všude snaží vytvořit tak dobrý dojem, jak to jen jde

Uvnitř pochopitelně vládne velmi podobná atmosféra jako v Meganu. Řada prvků je shodná, což se týká i použitých materiálů a vzorů. Obzvlášť působivé je dřevo s laserem vyřežávanými drobnými prostorovými čtverečky. Celé to působí velmi hodnotně, což podtrhuje jak prošívání koženky na okrajích palubky, tak hojnost měkkých plastů na spodní části výplni dveří a naopak svrchní straně palubky. Skvělým nápadem je i elektrochromaticky zatmavované velké střešní okno. To samo o sobě sice není žádnou novinkou, ovšem Renault jej rozdělil na poměrně malé segmenty, přičemž během „zatahování“ se zatmavují plynule a postupně jeden za druhým. Lze rovněž nechat zatmavenou pouze část plochy, například v případě, kdy vám vzadu spějí dětí.

Samostatnou kapitolu si zaslouží infozábava s operačním systémem Google Automotive a dvěma displeji na obvyklých místech. Ačkoliv opět nedošlo na head-up zobrazování, zbytek je rychlý, přehledný a využívá zázemí Googlu, což se hodí zejména s podrobnými on-line mapami a plánováním nabíjecích cest, rovněž on-line. Lze si doplňovat aplikace z obchodu a všemožně nastavovat vozidlo. Samozřejmě nechybějí dálkové aktualizace OTA a řada funkcí pro spolupráci s mobilní aplikací.

Spotřeba a nabíjení plus dojezd opět budou parádními disciplínami Renaultu. Dojezd dosáhne až přes 600 km a pomalé nabíjení tradičních 22 kW

Místo na zadních sedadlech je vzhledem k celkové délce 4,5 metru vynikající. Lze si dát doslova nohu přes nohu a hlava má ke stropnici pořád dostatečně daleko. Zde si nelze nepřipomenout některá starší kompaktní MPV včetně právě Scéniku, která sice uměla nabídnout tři samostatná sedadla s nejrůznějšími možnostmi konfigurace, naklápění či rovnou vyjímání, ovšem ta v běžném světě přinesla pohodlí na dlouhé cesty jen dětem. To zde nehrozí a transevropské cesty, k nimž svádí velká baterie, zpříjemní plochá podlaha a velká loketní opěrka s odkládacím prostorem a výklopnými stojany na tablet. Škoda pouze šetření na materiálech; podle dnešních špatných standardů musejí ve dveřích stačit už jen tvrdé plasty. Jako by byli pasažéři ve druhé řadě méně důležití.

Zavazadelník přináší podstatnou novinku; kdo si u základního Meganu stěžoval, že musí otvírat kufr jen ručně, tak tady už mu pomohou elektromotory. Ty odhalí hlubokou jámu o výborném objemu základním objemu 545 l. Sice chybí druhé dno, ale zbylo místo na uložení kabelů ve velké schránce pod tím prvním.

Zajímavé zprávy přináší technika. Ta pochopitelně vychází z Meganu na stejné platformě, ovšem reflektuje fakt, že se jedná o větší a citelně těžší auto, ač se svými 4,5 metry patřící do stejné třídy. Zatímco motor nabízí stejných 218 koní jako Megane, je tu i druhá slabší volba jako u Meganu na jiných trzích, než je ten český. Jenže zatímco třeba v Německu si Megane můžete pořídit s levnějším motorem 131 k, zde technici ladili u slabšího motoru až na 170 koní. K mání jsou také dvě baterie, ovšem ta 60kWh, která představuje lepší volbu v Meganu, je tu naopak základem. A lze ji nahradit pozoruhodnou kapacitou 86 kWh netto, která znamená už hodně zajímavý dojezd přes 600 km podle WLTP. Bohužel ale nelze, na rozdíl od Meganu, kombinovat slabší motor s větší baterií.

I s menší baterií dosáhne normovaný dojezd kolem 400 km a nabíjecí rychlost až 130 kW. Větší baterie se pak nabíjí příkonem až 150 kW, v obou případech skrze konektor umístěný stejně jako u Meganu za pravým předním kolem, což není úplně typická pozice. K dispozici bude i tradiční konkurenční výhoda Renaultu – třífázové nabíjení AC až 22 kW. A kdy své konkurenční výhody Scenic bude moci uplatnit v Česku? Již na jaře 2024. Půjde totiž o jedno z nejzajímavějších plně rodinných elektrických aut s výborným dojezdem, skvělým prostorem, moderními technologiemi a povedeným designem. Uvidíme, zda se tyto kvality Renaultu podaří tentokrát nezabít cenou, což se mu v poslední době u jiných elektromobilů vede pohříchu znamenitě.

Technické parametry Renault Scénic E-Tech 170

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 470 × 1 864 × 1 571 mm, 1 678 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon125 kW, 170 koní, točivý moment: 280 Nm
Baterie65 kWh (60 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,3 kWh / 100 km, dojezd: 430 km
Cena od1 085 000 Kč
Diskuze ke článku
Jan Novák
Jan Novák
Za mě nejlepší překvapení eSalonu. Solidní parametry, super baterka. Cena bude odpovídat a nebude v řádech, na které jsme u Renaultu zvyklí. Mimochodem, ten Google LCD mi přijde tak povedeně umístěný, že HUD by překážel.
Etalon v kategorii SUV/MPV s metalízou, tažným a lepším interierem se základním držením v pruhu atakuje 1,6míče takže Rencek FWD s větší baterkou očekávám okolo 1,5

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze