Rozlučte se, Scenic skončí. Budoucí kroky Renaultu povedou přes mrtvoly

Rozlučte se, Scenic skončí. Budoucí kroky Renaultu povedou přes mrtvoly
Fotografie: group.renault.com
  • Renault s konceptem Morphoz zahajuje elektrickou ofenzívu
  • Za oběť padnou některé ze stávajících modelů – první na řadě bude nejspíš Scenic
  • Další nové vozy je možné očekávat na přelomu let 2024/25

„Elektrifikace značky Alpine je nevyhnutelná.“ Jakoby šéfdesignér Renaultu Laurens van den Acker těmito slovy v rozhovoru pro britský magazín Autocar komentoval nastalou situaci v automobilovém průmyslu. V rámci skupiny má tento Holanďan na starost i samotný Renault, Dacii či zmiňovanou Alpine. Tři zcela odlišně zaměřené značky, jež v budoucnu čekají diametrálně jiné výzvy. Leč elektrické.

V první linii stojí nepochybně Renault. Zejména na něm a na úspěších při elektrifikaci stojí budoucnost celé skupiny. V březnu proto Francouzi představili e–koncept Morphoz. Záměr je patrný už ze skic – zasáhnout má, pokud možno, co největší skupinu lidí. Předpoklady pro to rozhodně má.

Koncept nového elektromobilu v podání automobilky Renault

„Morphoz představuje novou platformu CMF–EV. Na ní jsme chtěli ukázat pár věcí. V prvé řadě jde o proporce. Koncept je nižší než SUV a zároveň vyšší než hatchback. Snažili jsme se o to, aby navenek auto bylo kompaktní a uvnitř nabídlo maximum prostoru. I v budoucnu se budeme snažit, aby lidé poznali, odkud auto pochází. Hrajeme si s novým podpisem značky, přičemž chceme navázat na ústřední tvary současného Renaultu a přidáme ostřeji řezané křivky typické pro elektromobily,“ popisuje vize automobilky hlavní designér.

Velmi blízko k elektromobilu v produkční fázi má i rumunská odnož Dacia. Koncept nazvaný Spring Electric, rovněž představený letos v březnu, neskrývá svůj původ v modelu K–ZE od Renaultu, jenž jej stvořil pro čínský trh. Ani v tomto případě Dacia nechce překračovat hranice low–cost segmentu. „Ne každý si může dovolit prémiový elektromobil,“ zdůrazňuje van den Acker. Příznivci se jej dočkají už příští rok.

Dacia při vývoji elektromobilu sází na jednoduchost

Další nové vozy jsou ve vývojové fázi a počítá se s nimi pro sezónu 2024/25. Do té doby ovšem přijdou na trh obnovené modely jako Kadjar nebo Koleos, který se velmi dobře uchytil na asijském kontinentu. Renault už nicméně tuší, že prodeje začnou pomalu stagnovat, pokud jejich nabídka nebude rozšířena o alternativní pohony.

„To, co nyní v automobilovém průmyslu zažíváme, je zvláštní. Když se vydáme na cestu od spalovacích motorů k elektrickým, budeme se muset něčeho vzdát. Nemáme dostatek finančních zdrojů na vývoj celé řady elektromobilů a zároveň na udržení všech již stávajících modelů. Otázka zní – které z nich si ponechat a jakých se zbavit?“

Podle prodejních čísel v Evropě upadá poptávka po vozech ze segmentu MPV. Vztaženo na Renault, stopku jako první dostane Scenic. Na opačné straně stojí vozy z divize RS. Stejně jako doposud budou její modely vlajkovou lodí značky. Úkolem však podle Ackera zůstává, jak lidi přimět, aby dali elektřině šanci.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze