Renault představil zajímavou studii s názvem MORPHOS. Jde o elektromobil s částečně autonomním řízením. Podle automobilky nejde jen o výstřel do tmy, ale použité designové i technologické prvky můžeme očekávat u příštích elektrických modelů Renault. A zejména technologické prvky jsou zajímavé, protože směřují k ještě větší efektivitě mobility.
Renault, tedy výrobce nejprodávanějšího evropského elektromobilu Zoe, představil svoji vizi elektromobility v roce 2017 na konceptu SYMBIOZ. Studií MORPHOZ pak tuto vizi dále rozvíjí a ukazuje, jak by elektromobil budoucnosti mohl fungovat, aby byla mobilita co nejefektivnější. Tento futuristický automobil zhmotňuje vizi automobilky Renault osobní a sdílené elektrické mobility výhledově od roku 2025.
Využívá budoucí modulární elektrické platformy CMF-EV, kterou vyvíjí firma Alliance, s nabídkou mnoha konfigurací výkonu, kapacity a autonomie, ale také interiéru a objemu zavazadlového prostoru. Nabízí zajímavou variabilitu, protože je možné jej dokonce přestavět na dvě různé varianty, které se liší i vnějšími rozměry.
Nastavitelná velikost karoserie
Menší varianta studie MORPHOZ má dodatek City a jak název napovídá, je určena primárně do města, takže má například kompaktnější vnější rozměry pro snazší parkování. Větší verze s dodatkem Travel nabídne kromě delšího dojezdu i více prostoru. Zatímco ve variantě City má délku 4,4 m a rozvor 2,73 m, typ Travel je o 40 centimetrů delší a má o 20 centimetrů delší rozvor. Obě varianty se liší i maximálním výkonem. Šířka je přitom shodná: činí 2 metry a výška 1,55 m se také nemění.
Velmi zajímavým prvkem je koncept přídavné baterie s názvem „Travel Extender“. Renault vychází z toho, že většině řidičů, kteří se na denních cestách pohybují v městském a příměstském provozu, v klidu stačí dojezd okolo 400 km, a proto základní baterie studie MORPHOZ ve variantě City má kapacitu 40 kWh. Občas je ale potřeba jet někam dál a k tomu slouží dodatečná baterie o kapacitě 50 kWh, kterou s sebou nemusí majitel auta pořád vozit (nezvyšuje hmotnost a nezabírá místo v autě) a zároveň ji ani kupovat. Je totiž sdílená a může si ji pronajmout jen v případě potřeby jet dále. Zvětšením auta a instalací doplňkové baterie vznikne verze Travel.
Verze Travel má kapacitu 90 kWh
Verze Travel má tedy celkovou kapacitu baterií 90 kWh, což stačí k dojezdu 700 km v dálničním tempu. Díky větší kapacitě baterií má k dispozici také vyšší výkon, konkrétně 160 kW, zatímco ve variantě City má Renault MORPHOZ „pouhých“ 100 kW. Renault neupřesňuje, kde a jak bude probíhat přestavění auta a doplnění baterie, ale i kdyby to mělo být na počkání v autorizovaném servisu, tak by to mohlo být pro většinu kupujících velmi zajímavé.
Kromě sdílení doplňkové baterie je možné sdílení celého auta v době, kdy jej nepotřebujete. Na otevření nebo nastartování vozidla nebudou potřeba kontaktní klíče ani karty. Vše se bude provádět pomocí smartphonu, který bude fungovat jako digitální klíč. To zjednoduší sdílení s ostatními lidmi. Není třeba si předávat klíč, stačí předat kód pro odemknutí, který po první aktivaci v chytrém telefonu umožňuje otevírání a užívání vozidla ve stanoveném časovém úseku.
Renault MORPHOZ je částečně autonomní
Auto by mělo být schopné autonomního řízení úrovně 3, což znamená že řidič musí sedět za volantem, ale v určitých situacích (například jízda po dálnici nebo popojíždění v koloně) může přenechat řízení autonomnímu systému. Podle Renaultu by tento systém měl také předejít velké části dopravních nehod.
Řidič má k dispozici futuristický volant, v jehož centru je displej s 10,2 palci zobrazující hlavní informace o řízení a bezpečnosti. Za tímto volantem se nachází připojená přístrojová deska, která vypadá, jako by byla bez tradičního palubního obrazu a multimediální obrazovky.
Spolujezdec může sedět proti směru jízdy
Zajímavé je otočné sedadlo spolujezdce, díky kterému mohou cestující ve voze MORPHOZ, s výjimkou řidiče, sedět tváří v tvář a například spolu konverzovat. Renault MORPHOZ má rovněž displej umístěný na centrální konzoli mezi sedadly, který je určený právě pro cestující vzadu.
Za zmínku jistě stojí i kamery s displeji místo zpětných zrcátek, které se u elektromobilů začínají objevovat i v sériové podobě kvůli snížení aerodynamického odporu a prodloužení dojezdu zejména při vyšších rychlostech.