Generální ředitel Renaultu a Dacie ČR se rozpovídal nejen o Tesle

6
Generální ředitel Renaultu a Dacie ČR se rozpovídal nejen o Tesle
Fotografie: Renault Česká republika
  • Před Teslou smekám klobouk, ale je zde vidět problém s kvalitou, říká Zdeněk Grunt
  • Všechny prodejny značky budou mít do konce roku vlastní dobíjecí stanici
  • Centrálu šokuje absence motivačních programů od státu pro zákazníky
  • Dacia spoléhá na elektromobil Spring a LPG

Zdeněk Grunt je ředitel značek Renault a Dacia pro Českou republiku. Pro značku Renault už však pracuje přes 25 let, kde se původně zabýval prodejem vozidel a od roku 2013 je jejím ředitelem pro Českou republiku. Pokud však něčemu věří, snaží se prosadit svůj názor. Důkazem toho je například to, že i navzdory nevůli centrály dokázal zcela oddělit značku Dacia od Renaultu a vytvořit pro ni vlastní prodejní místa. Přečtěte si mimořádně zajímavý rozhovor, ve kterém hovoří o budoucnosti, elektromobilitě, emisních normách, státních dotacích, Tesle i ostatních konkurentech.

Jak obtížné je vysvětlovat rozdílnosti našeho trhu u centrály?

Nesmírně a hodně záleží na tom, koho na jaké téma máte proti sobě. Není to zdaleka jenom o ceně, ale jsou tam i další odlišnosti podle tématu. Ti lidé nemají představu, jak odlišný je tento trh a jaká může být váha jedné lokální značky na našem trhu. To se strašně špatně vysvětluje. Jsou tam však i výjimky, lidé kteří chápou naši pozici.

Jak je to s emisemi z pohledu centrály na lokální trh?

Pro centrálu je naprosto nepředstavitelné, že u nás není žádný motivační program pro zákazníky, aby si koupili elektromobil, kromě parkování a dálniční známky, vůbec nic. V systému dotací, malusů, bonusů, silničních daní a jiných výhod žijí již tak dlouho, že si ani nepřipouští, že by to jinde mohlo být jiné.

Jaký očekáváte vývoj v krátkodobém horizontu z pohledu aut?

Tohle je určitě obrovsky komplikovaná otázka. Můj názor je takový, že do nedávné doby byly nějaké emisní regulativy, ale prim hrál spíš tlak pozitivního konkurenčního boje o klienta. Když si třeba automobilka řekla, že je pro klienta důležitá bezpečnost a že by to mohl i finančně ocenit, nasměřovala ten vývoj trochu víc tímto směrem a když se do toho trendu trefila, pak z toho pár let těžila. Trefili se do budoucího „vkusu“ klienta a je to takto správně v podnikání. Jakmile se do toho začaly více a více míchat emisní regulace, tak se situace obrátila a klient se musí přizpůsobit tomu, co budeme moci nabízet. A nemyslím si, že je to zcela dobře. Měli bychom se snažit primárně vyhovět klientovi, samozřejmě v rozumných mezích. Protože pak si klient řekne, ten se trefil, to je přesně to, co já chci.

Jak je na tom rentabilita elektrifikovaných vozů?

Jako každá technologická novinka v začátku svého života – velké vstupní investice na počátku, rozbíhající se prodeje. Tady máme ve skupině Renault určitě výhodu z praktického prodeje během posledních 10 let. Přijde mi ale škoda, že celá ta degresivní křivka emisí, která byla nalajnována, nebyla s automobilkami jakkoliv diskutována. Vzhledem k tomu, že technologický vývoj je v automobilovém sektoru střednědobý, tak v podstatě museli výrobci rezignovat na vývoj některých alternativních technologických řešení nebo je minimálně odložit. V daném momentu totiž z časového hlediska elektrifikace byla a je dodnes jediným řešením, jak tak masivně snížit emise v tak krátkém časovém úseku. Nemyslím si ale, že je v ekonomice dobře určit legislativně jedinou správnou cestu. Obávám se, že jsme se tím o nějakou zajímavou možnou cestu připravili. Již nyní se třeba mluví o možnosti syntetického benzinu, který by nezatěžoval ovzduší CO2, navíc by odpadla problematika s nutnou změnou infrastruktury pro nabíjení.

Jak vidíte dobíjení elektrifikovaných aut?

Ze statistik vychází, že většina lidí, kteří využívají elektromobily, nabíjí doma nebo v práci. Třeba plug-in hybridy jsou dělány především na tuto možnost nabíjení. Toto vše je důležité, aby si klienti odzkoušeli v konkrétních podmínkách. Určitě klienti musí vycházet z úvahy, jak vůz v reálném životě využívají. Ale opravdu je to snadnější, než si většina z nás představuje.

Co jako značce Renault nejvíce tíží při prodeji elektromobilů?

Přesvědčování klientů nenahrává situace s absencí podpory prodeje ze strany státu. Bylo by vhodné, abychom měli podpory srovnané s Evropou už jenom vzhledem k tomu, že pak nehrajeme na stejném pomyslném hřišti. Jedna kategorie lidí jsou „eko-nadšenci“, ti přesvědčení již jsou, ale tou větší skupinou jsou pragmatičtí lidé, které musíme postupně přesvědčovat. Ti si vezmou tužku a počítají rentabilitu užívání elektromobilu. A tam je pravda, že se v naší republice zatím nedopočítají. V tomto je u nás problém. Jde ale také o to přesvědčit klienta, že běžný provoz elektrifikovaného vozu není tak výraznou komplikací, jak si většinou myslí. Je to běh na dlouhou trať.

Co vše vám z pohledu podpory státu chybí?

První věc by měla být osvěta lidí, že je to reálné řešení a mnohem méně komplikované, než si myslí. Druhý bod je infrastruktura. Třetím bodem jsou neoddiskutovatelné finanční motivace. Jako profesionál z automotive jsem určitě pro finanční podporu. Tyto výhody finanční motivace by však ale neměly být podle mého názoru zcela trvalého charakteru. Klient by sám měl časem postupně reálně uznat výhodnost nových řešení, poznat, co je pro jeho používání praktičtější a příjemnější.

Na pražském ruzyňském letišti jezdí u Policie ČR váš elektromobil Twizy, máte nějakou zpětnou vazbu?

Oni hledali auto pro svou specifickou činnost a ani netušili, že něco takového je u nás v nabídce. Pak zjistili, že by toto vozidlo mohli využívat v určitých částech budovy i ve výtahu, což nebylo v plánu. Na základě toho se auto uplatnilo a do teď slouží bez jakýkoliv komplikací, předčilo původní očekávání klienta.

Jak se bude profilovat Dacia v elektromobilitě?

Dacia má dvě zcela jasné priority v oblasti ekologie vozidel. První je od podzimu tohoto roku nabídka asi nejlevnějšího elektromobilu Dacia Spring na evropském trhu a bestselerem u nás jsou motory na LPG.

Uvidíme u Dacie výhledově hybrid nebo plug-in hybrid?

Tam vůbec žádnou zprávu nemáme. Je tam problém cenové diference. Elektrifikované modely jsou dražší. Ale například nové Sandero už má platformu, která tuto zástavbu umožňuje, tak uvidíme.

Připravujete se už delší dobu na příchod elektromobility u prodejců, co to tam pro vás znamenalo?

Elektrifikace ušla celou cestu a my jsme se museli zcela zásadně připravovat na prodeje našich elektrifikovaných modelů. V naprosté většině našich dealerství Renault máme nabíječky již instalované na servisech i v exteriéru a tam, kde ještě nejsou (zde se jedná o malá města), tak v rámci příjezdu modelu Dacia Spring je musí doplnit také, a to ještě před koncem roku.

Jak vidíte konkurenci v oblasti elektromobility z oblasti Číny?

Sleduji je velmi pečlivě a určitě je v Číně pár automobilek, které vnímám jako budoucí konkurenci. Je tam ale pořád rozdíl ve vnímané kvalitě a určitých technologiích mezi čínskou a evropskou produkcí. Ale ten rozdíl se postupně smazává.

A co start-upy v elektromobilitě?

Start-upy v tomto turbulentním období určitě šanci mají. Všechna technická vyspělost, která se budovala řadu desetiletí, je teď elektromobilitou daná téměř na stejnou úroveň. Třeba před dvaceti lety, kdyby chtěl někdo vyrábět novou značku auta, tak by to měl těžší než v současné době. Čistý elektromobil je po technické stránce výrobně celkem jednoduchá záležitost.

Co říkáte na Teslu?

Před nimi z pohledu výsledků smekám klobouk, ale i zde je vidět, že do současné doby mají problémy s kvalitou. Elektromotor jim běží, baterku určitě velice dobrou mají, ale ta kvalita vozu jako celku ještě není vždy tak standardní jako u „tradičnějších“ automobilek. Není to tak jednoduché vyrobit vůz...

Co říkáte na jejich nový volant, kterému chybí tradiční páčky?

Ten volant mi přijde jako experiment dobrý. I my ho máme na některých prototypech podobně. Celý je asi určený spíše na to, že auta budou alespoň z části samořiditelná. Nedovedu si však představit jezdit s tím serpentiny v Alpách, ale do města určitě nevadí. U páček samotných je to hodně o zvyku. Každá automobilka to má stejně trochu jinak a asi bych si zvyknul.

Děkujeme za rozhovor.

Diskuze ke článku
Robert Šindler
Robert Šindler
Když jsem kupoval Renault Zoe , tak byla ochota prodejců příkladná. Auto mi i na dva dni zdarma půjčili se zálohou 30 tisíc.. Nemohu si stěžovat . Zoe bylo po zadání do výroby dodáno za necelé dva měsíce, což také oproti jiným EV byl příznivý čas. Po půlroční zkušenosti a téměř již najetých třiceti tisících kilometrech zatím vše funguje jak má a rozhodně nelituji. Ani nyní nevidím v jeho cenové hladině na trhu v ČR žádný jiný tak bohatě vybavený elektromobil s takovým dojezdem...
Karel Červenka
Karel Červenka
Jasný, vse je o lidech, bohužel jsem natrefil asi na nějakého antielektrikare, ktery elektromobilitu absolutně neuznava. A me pristup odradil natolik, ze jsem sel do citiga. Jinak zoe je auto parádní, o tom žádná. Projizdel jsem ho kamarádovi a moc se mi to libilo. Ale teda nevim, esi se mi libilo az tak moc, ze bych za nej dal 1,5 nasobek citiga. ;)
Karel Červenka
Karel Červenka
Možná by to chtělo zacit u prodejcu. Kdyz jsem se zajimal cca rok zpet o zoe v Kroměříži, prodejce nevedel lautr nic o autě, vrazil mi do rukou letak a at si to přečtu. Sam nedokazal odpovedet vubec na nic, za to jsem se dozvěděl, ze to je absolutně okrajova záležitost a ze to ani nechcou prodávat. Kdyz jsem chtel předváděcí vuz pujcit na odpoledne, abych to aspon malicko vyzkoušel, tak si soudruh řekl o 130 000!!! Kc jako zálohu. (v Synotu ve Zlíně i jsme meli 2 roky zpet pujcene na tyden BMW 740 bez omezeni km, bez zalohy) Uz jen diky takovémuto přístupu jsem s láskou koupil Citigo iV, kde se mi prodejce věnoval a co nevěděl, okamzite volal a zjišťoval. Sice je Zoe o tridu jinde, vc ceny teda, ale jsem rad, ze mam škodovku ve vysledku.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 5. 3. 2021 07:27
Ano souhlasím, znalosti prodejců jsou zoufalé a měli by povinně nějaký čas jezdit v BEV, z papíru se nic nenaučí a mezi námi, ani nechtějí prodávat BEV, nemají k tomu motivaci. Když si pan ředitel stěžuje na dotace, tak by každému svému prodejci měli dát BEV zdarma, pro účely školení, ale to stojí peníze, to by se nelíbilo asi centrále že? Státní dotace jak je známe z minula (rozdávání peněz bohatším) je cesta do pekel a vždy se budou zneužívat, protože na ně dosáhne jen omezený počet lidí. Pokud to chce stát nějak zvýhodnit má k tomu spoustu nástrojů, jak odpuštění DPH tak snížení nějakých daní s autem spojených. To že není infrastruktura je nesmysl, máme celkem slušný počet nabíjecích stanic na počet BEV ve srovnání s Evropou a rozhodně více než v Norsku apod.

Když říká gen. ředitel "Čistý elektromobil je po technické stránce výrobně celkem jednoduchá záležitost.", tak proč nedělají auta do 500 tis. Kč když u spalovacích verzí to umí s přehledem do 300 tisíc? Stačí se podívat na ceny ZOE, které stojí po odečtení slevy skoro 900 tis. Kč, nedivím se že není zájem, když si zákazník může koupit o něco větší Clio Grandtour za 300 tisíc v benzínu? Jinými slovy, Renault vyrábí drahá BEV, ale chce po státu, aby ten zisk výrobce a prodejce dotoval ze svého.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze