Renault Scenic není znalcům francouzské automobilové produkce potřeba představovat. Oblíbené rodinné MPV vyráběl Renault v mnoha generacích, tentokrát ale udělal dvě obrovské změny. Scenic se vůbec poprvé prodává pouze jako elektromobil a místo MPV tady máme jakousi kombinaci SUV a hatchbacku. Renault nabízí dvě verze, dojezd přes 600 kilometrů, infotainment od Googlu a slibuje vysokou praktičnost i velký kufr. Zároveň startuje na celkem zajímavé částce. Verze s velkou baterií totiž startuje pod hranicí 1,1 milionu korun včetně DPH, za nejvyšší výbavu Iconic pak dáte jen o sto tisíc korun víc. Pro český trh se Renault rozhodl nabízet výhradně silnější provedení. To má výkon 220 koní a baterii s kapacitou 87 kWh. Škoda jen, že u nás v ČR nelze zakoupit ostřeji vypadající provedení Esprit Alpine, které je k dostání jen na domácím trhu ve Francii.
Technické parametry Renault Scénic E-Tech 220
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 470 × 1 864 × 1 571 mm, 1 842 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 220 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 92 kWh (87 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 625 km |
Cena od | 1 085 000 Kč |
Nový Scenic je co do karoserie jakýsi chameleon. Hraje si na SUV, crossover, MPV i hatchback, ale nejblíže má asi ke středně velkému crossoveru. Délkou 4,5 m je prakticky stejně dlouhý jako předchozí spalovací Scenic a o trochu menší než Grand Scenic. Designem se Renault dost odchýlil od zaobleného a trochu boubelatého vzhledu elektrického Meganu a přináší výrazně ostřeji řezané tvary. Každopádně francouzská elegance rozhodně nezmizela, za doprovodu ostře řezaných hran a doplňků vypadá vůz velmi dobře a designově se mi líbí. Z mého pohledu je velmi zajímavá poměrně krátká příď, kterou zdobí Matrix LED světlomety a černá „plástev“. Pro lepší aerodynamiku je vpředu instalovaná vzduchová clona pod světly pro denní svícení. I v zadní části je pak vůz tvarován tak, aby se co nejvíce snížil odpor vzduchu. Krásně vypadají 19" disky kol, které jsou v základní výbavě. Námi testovaný kousek pak obouval ještě o palec větší disky s nápaditým designem.
Zaslouží si Renault Scenic titul AUTO ROKU? Zjistili jsme to v testu
Interiér je vzdušný a útulný
Po usednutí do kabiny mě příjemně překvapila záplava měkčených plastů a nejen na pohled skvělá látková sedadla s dostatečně dlouhým sedákem. Pohodlně se zde posadí 185 cm vysocí cestující, a to do obou řad sedadel. Na palubě vozu se nachází mnoho chytrých odkládacích prostor s celkovým objemem 38,7 l, díky čemuž je Scenic E-Tech nejlepší ve své kategorii. Cestující na zadních sedadlech mohou například využít zadní loketní opěrku, která má dvě odnímatelná ramena směřující ke každému cestujícímu a úložný prostor pro smartphony a tablety. Moc taktéž cením variabilitu přihrádek u středového tunelu. Renault instaloval pevný držák na litrovou lahev s pitím a současně přidal další dva úložné prostory. Ty lze různě zvětšovat/zmenšovat dle potřeby, a to za pomoci vyjímatelných přepážek. Loketní opěrka pro změnu skrývá další úložný prostor, lze ji mírně posouvat podélně a na jejím konci je odkládací místo na mobilní telefon. Tady se zkrátka přemýšlelo a po praktické stránce si elektrický Renault zaslouží jedničku.
Z dalších vychytávek musím zmínit fakt, že ve vnitru palubní desky je další prostor pro mobilní telefon, který má v sobě integrovanou bezdrátovou nabíječku. Citelným mínusem je ale špatný přístup do bočních kapes dveří, kam se těžko dostává skrze příliš úzký plastový výlisek. Infotainment pak využívá služby od Googlu a řadí se k tomu nejlepšímu, s čím se můžete aktuálně v nových vozech setkat. Nejenže je tento systém krásně responzivní, ale také umožňuje instalaci různých aplikací. Navíc zde máte za navigaci oblíbené Google Mapy, které umí krásně naplánovat trasy i nabíjení a podle toho také upravit teplotu baterie. Nespornou výhodou Scenicu je pak i možnost si vůz nastavit tak, abyste dvojitým zmáčknutím jediného fyzického tlačítka mohli deaktivovat nejrůznější asistenty, což je v dnešní době skutečně něco, co si zasluhuje velký potlesk.
Střecha SolarBay je příkladem pro ostatní výrobce.
Ti z vás, kteří si potrpí na prosklenou panoramatickou střechu ve vozidle, budou jistě potěšeni z toho, že nový Scenic nabízí prvek zvaný SolarBay. Jde o zatmavitelnou panoramatickou skleněnou střechu vyvinutou ve spolupráci se společností Saint-Gobain. Ta se vyrábí pouze z 50 % ze skla z primárních zdrojů, zbytek pochází z plochého skla a zbytků z výroby automobilového skla jako celku. Její ovládání je řešeno skrze tlačítko mezi stropním LED osvětlením a celkem jsou k dispozici čtyři segmenty ve skle, které se jednotlivě odhalují/zatmavují. I při úplném zatmavení sice není ve voze úplně tma, ale na druhou stranu, systém velmi dobře funguje proti oteplování kabiny či proti oslnění přímým jasným sluncem. Co se týká zavazadlového prostoru, má základní objem 545 litrů a jeho předností je i celkem pravidelný tvar. Naopak přílišná hloubka nebude prospívat těm, kteří se neradi ohýbají.
Jak už bylo zkraje testu zmíněno, na český trh dorazil nový Renault Scenic E-Tech v silnější verzi s označením 220. Číslovka značí počet koní, avšak vždy je přítomen pouze pohon přední nápravy. Se čtyřkolkou se nepočítá, takže jediným větším pozitivem je fakt, že v testované verzi lze táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1,1 tuny. Kdo by snad chtěl naprostý základ, musí zamířit na ostatní evropské trhy, kde je možnost pořídit Scenic E-Tech s výkonem 170 koní a o dost menší baterií. Testované provedení má o 50 koní více a vždy platí, že v jeho výbavě je tepelné čerpadlo. Baterie má využitelnou kapacitu 87 kWh, což je v této kategorii jedna z nejvyšších hodnot vůbec. Baterie je bez ohledu na kapacitu optimalizována do nejmenších detailů, aby se dokonale integrovala do platformy AmpR Medium, která je určena pro středně velké elektromobily. Moduly baterie jsou rozložené ve dvou vrstvách a lze je snadno vyměňovat a opravovat.
S vozem jsem ujel 970 km a zaměřil se nejen na spotřebu ve městě. Často jsem totiž byl nucen jet mimo město a jedinou možností byly dálnice. A jak je to tedy se spotřebou a dojezdem v praxi? Bohužel musím konstatovat, že spotřeba byla i za takřka ideálních podmínek vyšší, než jsem očekával, dokonce vyšší, než slibuje teorie u cize buzeného synchronního motoru. Nicméně Renault to kompenzuje skutečně královsky velkou baterií, dojezd je tak velmi pěkný i přes mírně vyšší spotřebu. Ve městě a na okreskách se dá pohybovat se spotřebou kolem 17 kWh na 100 km, což u této větší baterie znamená dojezd přes 500 kilometrů. V tomto ohledu je Scenic E-Tech ideální rodinné auto, které se na nabíjecí stanici bude zjevovat jen málokdy.
Na dálnici se pak při dodržování rychlosti 130 km/h dá v horkém letním počasí dostat na spotřebu 22 kWh na 100 km. To je docela dost a oproti mnohé konkurenci to není úplně přívětivá hodnota, nicméně Renault opět zachraňuje velká baterie, která zaručuje i tak reálný dojezd kolem 380 kilometrů po dálnici, což je naopak v dané třídě rozhodně nadprůměr. Naopak hodně sportovní jízda či ustálená jízda maximální nejvyšší rychlostí 170 km/h umí baterii nového Renaultu Scenic vyšťavit po ujetí 240 km.
Důležitou součástí výbavy je předehřev baterie pro optimální nabíjecí výkon i v zimních podmínkách. Renault na druhou stranu ještě nenabízí funkci Plug and Charge. Slabší verze se umí nabíjet výkonem 130 kW, naše varianta s větší baterií pak podporuje rychlonabíjení výkonem až 150 kW, což je poměrně slušné, nicméně reálná nabíjecí křivka už je na tom hůře a ve finále se z 10 na 80 % dostanete za déle než 40 minut, což je na dnešní dobu už podprůměrné (běžně se auta i v této kategorii nabíjí o 10 minut méně). Nabíjecí port je přitom umístěný poměrně netypicky u pravého předního kola, což jsme ostatně viděli i u dříve testovaného Meganu E-Tech. Každopádně vůz využívá platformu AmpR Medium, která podporuje napětí 400V, což je u takto nového a ambiciózního auta poměrně škoda. Naopak na AC nabíječce Scenic boduje a díky silné palubní nabíječce umí odebírat až 22 kW, což je v dané cenové třídě celkem unikátní vlastnost a Renault za to velmi chválím. Škoda jen, že umí elektřinu jen přijímat a neumí ji nabízet skrze funkce V2L a V2G. Časem by to ale mohl výrobce napravit, a dotáhnout tak náskok konkurence, především korejské. Během jízd pak lze využívat rekuperaci elektrické energie. Ta nabízí celkem čtyři úrovně a ovládá se klasicky skrze pádla pod volantem, zamrzí ale, že ani na nejvyšší stupeň vůz úplně nezastaví na místě.
Naopak po jízdní stránce si Scenic E-Tech nevedl špatně. Je sice pravdou, že ani v nejvyšší výbavě nemůže mít adaptivní odpružení, ale i na základních 19" discích jde o celkem komfortní auto. Horší je to však ve vyšších výbavách, kde jsou o palec větší disky a komfort posádky začíná trpět vlivem otřesů karoserie. Tlumiče mají kvůli velkým kolům zhoršené podmínky a typicky rozbitá česká okreska může pro elektrické MPV znamenat celkem velkou zkázu. Na druhou stranu mě mile překvapilo, že i přes horší tlumení ostřejších nerovností nedocházelo k typickému odskočení zádě, což může být hlavně na kluzkém povrchu hodně nebezpečné. Za volantem si na své přijdou i sportovněji založení řidiči, ale je potřeba pamatovat na to, že na rozdíl od Meganu E-Tech zde není k dostání tak ostrá dynamika. Přitom výkonově jsou na tom oba vozy naprosto stejně, a tak je otázkou, zda za vše nemůže pohotovostní hmotnost. Ta je totiž v případě Scenicu o 206 kg vyšší.
Jeho koupě se rozhodně vyplatí
Na Renault Scenic jsem byl z počátku testu hodně zvědavý, protože už jen to, že vyhrál věhlasný titul Auto roku 2024, něco znamená. Po testu ale musím říci, že rozhodně nezklamal, právě naopak. Pod hezkým zevnějškem se skrývá zejména výborný interiér. Kvalitní, promyšlený, se spoustou odkládacích prostor, specialitkou v podobě SolarBay nebo zadními loketními opěrkami Ingenius. Vzhledem k rozměrům překvapí také prostorností, a to samé platí pro překvapivě velký kufr. Škoda jen, že chybí ten přední. Slabinou Scenicu je také rychlonabíjení, které trvá déle než u konkurence. Naopak i přes mírně vyšší spotřebu se díky baterii se skutečně velkou kapacitou dostanete na reálný dojezd přes 500 kilometrů a na 380 kilometrů po dálnici. Díky Googlu je výborný také infotainment a solidní jsou i bezpečnostní/asistenční systém. Scenic vlastně dělá většinu věcí skutečně dobře a vše korunuje zajímavou cenou. Nakonec se tedy titulu Auto roku nedivím a myslím, že si ho Scenic právem zaslouží.
Foto: Roman Havlín a redakce fDrive.cz
Mimomeststky spotřeby nemám problém jezdit mezi 14 a 15, některý trasy pod 14 a některý i pod 13. Všechno počítám tam a zpět, takže bez vlivu převýšení. Jezdím s tim rychleji než sem jezdil se spalovakem, akorát na dálnici rovných 130 tempomat.
Konkrétně trasu Kuřim - Šumperk - Kuřim jsem jel už 4x, je to něco přes 200 km, a spotřeby byly 14,7, 14,8 pak 14,2 a naposledy 14,5. Do Hradce Králové a zpět za 13,7.
Kdyby měl nekdo pochybnost, rád předvedu v praxi.
Ta dálnice mě vyšla 21,7 když jsem zkoušel čistou dálniční 130 s resetem spotřeby tam a zpět. Takže to je podobný, ale jak je nějaky průměrování tak to mě pak strašně padá, naposledy Kuřim Olomouc a zpět přes Brno /toho bylo hodně takže to potlačilo dolů/ za 15,8. Dálnice k Vyškovu 130 olomoucká 115 tempomat.
Takze já tvrdím, že na základě mých 7300 km se dá po okreskach jezdit úplně v pohodě pod 15, v urcitych případech i výrazně méně, a reálný dojezd je 600.
U toho jinak skutecne skveleho infotainmentu jen zamrzi, ze Renault neumoznuje vyuzivat (krom zakladnich funkci navigace, a to ani za mesicni platbu) v CR datove pripojeni, takze zadne dalsi aplikace vam nefunguji.
Da se to obejit hotspotem na telefonu a pripojenim auta na nej, ale napriklad k iPhonum se auto nepripoji automaticky po nasednuti, coz je za me velka skoda.
Ceske zastoupeni Renaultu by melo v tomto zkusit nejakou primluvu a pokusit se vysvetlit Francouzum, ze kdyz uz daji do auta skvelou technologii, meli by ji take nechat vyuzivat vsechny sve zakazniky.