O tom, že elektromobil není výstřelek až 21. století, jste si mohli přečíst v našem seriálu historie elektromobilů. V minulosti bylo na trhu již několik dobrých elektromobilů, které se však z poměrně nejasných důvodů přestaly vyrábět. Ano, myslím tím například GM EV1. A pak jsou tu tací, na které se skoro zapomnělo. A jedním takovým je i Enfield 8000.
Pojďme si rovnou říci, že Enfield 8000 rozhodně nebyl úspěšný, ale stejně jako EV1 předběhl svou dobu. Když se na tento model podíváte, tak poměrně výrazně připomíná vůz MINI. A jak vůbec Enfield 8000 vznikl? Psal se rok 1966, když ho vytvořila britská automobilka Enfield Automotive. Jejím vlastníkem byl řecký miliardář Giannis Goulandris. Tento model vznikl v rámci soutěže, kterou vypsala Britská rada pro elektřinu. Soutěže se účastnily i další automobilky jako například Ford. Avšak i ten se nakonec musel sklonit před vítězem – Enfieldem 8000.
Technika
Tento britský elektromobil byl od počátku navrhován jako městský vůz. Vláda ho používala pro reprezentativní účely. Vůz byl předváděn při různých příležitostech a dokonce se v něm přepravovali delegáti. Ale pojďme k technice. Jednalo se o dvoumístný elektromobil s výkonem 6 kW. O energii se staralo osm šestivoltových olověných akumulátorů. Pět hodin – tolik času bylo potřeba pro plné nabití baterií. Co se týká dynamiky, tak pokud si připomeneme, že automobil jezdil v roce 1966, pak je maximálka 77 km/h skvělá hodnota. Zrychlení na 48 km/h zde bylo otázkou 12,5 sekundy. A dojezd? 64 kilometrů.
Jde o skvělé parametry. Dnešní elektromobily na tom nejsou o tolik lépe. Ovšem Enfield si pozornost zaslouží i z jiných důvodů. Například základem konstrukce byl trubkový rám a panely z hliníku. Enfield 8000 měl, a teď se podržte, lepší aerodynamický odpor než automobily Porsche. Hodnota CX činila 0,29, jakou měl Mercedes SL v roce 2012! Na druhou stranu, pokud jste si chtěli zatopit, tak nebylo jak. Enfield 8000 topení neměl.
Období, kdy se Enfield 8000 vyráběl, se dle různých zdrojů liší. Většina se shoduje, že šlo o léta 1973–1976. Jiné zase mají vše o rok posunuté. Ať tak či tak, malá továrna v Cowes dokázala vyrobit jeden automobil týdně.
Zajímavá je i cena. Ta byla v roce 1975 stanovena na 2 808 liber. Šlo o dvakrát vyšší cenu, než byste dali za MINI. Jelikož Enfield používal starou techniku, tak jeho hmotnost byla poněkud vyšší, konkrétně 952 kilogramů. MINI s motorem o obsahu 850 kubických centimetrů bylo o 300 kilogramů lehčí.
Záhadný konec
Stejně jako GM EV1, i Enfield 8000 skončil za poměrně nejasných okolností. Dokonce se okolo jeho skonu šíři konspirační teorie, například o vlivu ropných šejků, automobilových společností a podobně. V roce 1969 tento elektrický automobil zaujal tehdejšího guvernéra Ronalda Reagana. O sedm let později se stal prezidentem a chtěl přestěhovat výrobu do Kalifornie. Sliboval dotace a dokonce chtěl každému, kdo si koupí dům na ostrově Santa Catalina, dát jeden tento elektromobil. Miliardář Goulandris to však odmítl.
V roce 1976 se přesunula výroba do Řecka, ale automobil se tam nikdy neprodával. Nesplňoval tamní předpisy. Zajímavé je, že majitel automobilky, řecký miliardář, vydělal velké peníze ne rejdařství, za které dostával peníze od ropných společností. I proto Enfield 8000 vznikal především v malých sériích.
Nakonec tak nešlo o tak rozporuplný konec jako v případě GM EV1, ale i tak je to jistě pro elektromobilitu jako takovou škoda.
Láska nade vše
Staré auto má své kouzlo. Do jisté míry by se dalo říci, že jsou auta, která zrají jako víno. Enfield 8000 je toho důkazem. Ne že by se po čase jeho dojezd zvýšil, ale našel si spoustu svých fanoušků, a to i z řad slavných lidí.
Zmínit můžeme moderátora britského BBC Petera Currana nebo televizního moderátora Jonnyho Smithe, který svůj model osadil výkonnými akumulátory a užívá si soutěžení v závodech Hot Rod.
Zdroje: flux-capacitor.co.uk, auto.idnes.cz, aronline.co