KAZ Project

Elektromobily, které neznáte
KAZ Project
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Nezvykle tvarovaná karoserie ukrývala osm kol a osm sedadel
  • Autorem byl univerzitní projekt z Kawasaki
  • Vzniknout měla nová třída elektromobilů

V Japonsku je zřejmě jméno Hiroši Šimizu poměrně rozšířené, patřilo nejen významnému filmovému režisérovi, ale i několika profesorům na různých univerzitách. Muž, kterého jsme potkali na autosalonu v Ženevě v roce 2001, je také univerzitní profesor, na vizitce má Fakultu životního prostředí Keio University z japonského Kawasaki (město v prefektuře Kanagawa). A proč jsme se potkali v Ženevě? Společně s italským designerským studiem I.DE.A. Institute představil svůj projekt avantgardního elektromobilu KAZ. Aby se to nepletlo, tak KAZ v tomto případě značí Keio Advanced Zero-emission Vehicle, nikoli Kutajský automobilový závod z gruzínského Kutaisi, který kupodivu existuje dodnes...

Dlouhý vývoj elektromobilů

Profesor Hiroši Šimizu, ročník 1947, se v kampusu K-square na Keio University dlouho zabýval vývojem elektrických vozidel, u nichž vyzdvihuje jednoduchost konstrukce ve srovnání s konvenčními automobily, poháněnými spalovacími motory. Od roku 1978 se podílel na šesti projektech elektromobilů, jeho IZA z roku 1991 se čtyřmi elektromotory v kolech zajela dva světové rekordy s největší rychlostí 176 km/h a dojezdem 270 km při konstantní rychlosti 100 km/h. Malý dvoumístný elektromobil Luciole měl dva elektromotory v kolech a akumulátory v nosném rámu. Nový KAZ Project se stal evolucí předcházejících šesti elektrických vozů, ovšem ve své době nevídanou. Základním principem jsou totiž čtyři nápravy s osmi koly, což také není úplná novinka (měl je konvenční Reeves Octoauto z Columbusu v Indianě už roku 1911), jenže v tomto případě jde o elektrický pohon osmi kol, přičemž dvě přední nápravy a jedna zadní jsou řiditelné. Řízená kola se natáčejí spolu s trakčními elektromotory.

KAZ Project při premiéře na autosalonu v Ženevě Foto Tom Hyan

Osmička šťastným číslem

Osmikolový automobil je rovněž určen pro osm cestujících, přičemž ti ve druhé ze čtyř řad sedadel sedí proti směru jízdy (tzv. klubové uspořádání). Vzhledem k pohonné jednotce a neobvyklé karoserii s délkou 6,7 metru je KAZ Project zcela novou konstrukcí, která nemá s konvenčními automobily nic společného. Základem samonosné konstrukce je dlouhý rám skříňového typu s výškou jen 150 mm, který ukrývá 168 trakčních akumulátorů Li-Ion po 3,75 V/88 Ah, jež vykazují hmotnost 588 kg při celkové hmotnosti plně obsazeného vozidla 2 980 kg. Také řídicí elektronika a měniče jsou uloženy v bočních sekcích rámu.

KAZ Project
Uspořádání podvozku a elektrické poháněcí soustavy

Každé kolo pohání jeden kompaktní synchronní elektromotor, šestifázový s permanentními magnety Nd-Fe (Neodymium), o výkonu po 55 kW (75 k), točivém momentu 100 Nm (před zpřevodováním) a největšími otáčkami 12 000 za minutu. Motor tvoří jeden celek s redukčním převodem 4,588:1, ložiskem a brzdou kola. Všechna kola jsou zavěšena na dvojitých příčných ramenech s pneumatickým odpružením a kapalinovými tlumiči, na zadní tandemové nápravě navzájem propojenými (systém Citroën). Pneumatiky jsou 185/55 R 16 a celkové rozměry vozidla 6 700 × 1 950 × 1 675 mm.

Turínská spolupráce

Na uvedení konceptu do stavu plně pojízdného prototypu spolupracovala dnes už zaniklá firma I.DE.A. z Moncalieri u Turína, která byla od svého založení Francem Mantegazzou v roce 1978 významným designerským studiem (k jejím návrhům patří Fiat Palio, Lancia Delta a Kappa, Daihatsu Move, Tata Indica či Nissan Terrano II/Ford Maverick). Osmimístný elektromobil prošel jízdními testy na uzavřeném okruhu, kde se potvrdily navržené dynamické parametry s rychlostí až 300 km/h a zrychlením 0–100 km/h za 14,5 sekundy. Plánovaný dojezd byl 300 km při trvalé rychlosti 100 km/h.

KAZ Project na oficiálních snímcích tvůrce (Ženeva 2001)

Zajímavý prototyp nezůstal osamocen. Profesor Hiroši Šimizu později představil ještě výkonnější evoluci Eliica s novou karoserií, ale to už je jiná kapitola, k níž se vrátíme někdy příště.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze