Mitsubishi patří k průkopníkům malých elektromobilů, jejichž vývoj začal prototypem Minicab EV už v roce 1971 a vyvrcholil uvedením prvního sériového minivozu i-MiEV v roce 2009, který zůstal ve výrobě do roku 2021, a to včetně evropských značkových verzí Citroën C-Zero a Peugeot iOn. Méně známé jsou ale lehké užitkové verze Minicab MiEV se stejnou pohonnou jednotkou o výkonu 30 kW (41 k) a akumulátory Li-ion 10,5 nebo 16 kWh, vyráběné paralelně vedle osobních i-MiEV pro japonský trh, jejichž provedení G mělo zvýšený výkon 47 kW (64 k) s větším akumulátorem 16 kWh. To však není všechno. Ukázkou možností kromě propojení MiEV Café (zdroj 1,5 kW pro externí spotřebiče) či MiEV House (inteligentní management obytného domu, elektrického vozu, rozvodné sítě a fotovoltaických článků) je především sportovní kupé Mitsubishi i-MiEV Sport, představené na Tokijském autosalonu 2007.
Pro radost z jízdy
Ze sériového Mitsubishi i-MiEV přebírá elegantní malé kupé jen zadní část výkonnější verze G 47 kW (64 k) s akumulátorem 16 kWh, ale dostalo pohon všech kol 3-motor E-4WD (Electric-powered 4WD) se třemi synchronními elektromotory s permanentními magnety. Vpředu totiž přibyly dva trakční elektromotory po 20 kW, každý uložený přímo v kole, s nimiž se také natáčejí do zatáčky. Integrální In-wheel motor zahrnuje kotoučovou brzdu, je uložen v sedmnáctipalcovém třípaprskovém litém kole na dvojici příčných ramen ze slitiny hliníku se vzpěrou McPherson a příčným zkrutným stabilizátorem.
Nechybí vyspělý systém S-AWC (Super All Wheel Control), zaručující jízdní stabilitu koordinací funkcí E-4WD, vektorování momentu E-AYC (Electric Active Yaw Control), protiblokovací soustavy brzd ABS a aktivní stabilizace ASC. Hřebenové řízení má elektrický posilovač, nízkoprofilové pneumatiky rozměrů 175/45 R 17 zase nízký valivý odpor. Vzadu je náprava typu De Dion, vhodná pro uložení jednoho trakčního elektromotoru 47 kW napříč. Celkový výkon 87 kW (118 k) je optimální pro působivé sportovní zážitky, vše je zaměřeno na dynamiku jízdy (tehdy byla značka Mitsubishi velmi aktivní ve světových rallye), ovšem samozřejmě s nulovými lokálními emisemi.
Lehká konstrukce
Základem vozu je dvoudveřová karoserie spolu s prostorovým rámem z hliníkových profilů, zaručující nejen lehkou stavbu, ale i potřebnou tuhost. Akumulátory Li-ion s napětím 330 V jsou uloženy v podlaze a přispívají tak k nízké poloze těžiště. Na zádi po stranách registrační značky jsou zásuvky třífázového rychlonabíjení 50 kW vlevo (0–80 % za 35 minut) a nabíjení z domácí zásuvky 100/200 V vpravo (0–100 % za 17,0/8,5 h). Nechybí ani bezdrátové indukční dobíjení ze zdroje, zapuštěného ve vozovce, vývoj mateřské společnosti Mitsubishi Heavy Industries Ltd. (automobilka se od strojírenského koncernu oddělila, nicméně spolupráce běží dodnes). Energetickou bilanci vylepšuje střecha, složená z fotovoltaických článků, která podporuje především funkci klimatizace.
K dalším přednostem patří nízký součinitel aerodynamického odporu (přesná hodnota neuvedena), důraz na recyklované materiály (Green Plastic z vlastního vývoje Mitsubishi Motors), recyklovatelnost po ukončení životnosti a konektivita s připojením k internetu (psal se rok 2007). Vůz má uspořádání sedadel 2+2 a zavazadlový prostor v zádi nad pohonnou jednotkou, měničem a palubní nabíječkou. Na závěr několik čísel. Vnější rozměry jsou 3 450 × 1 600 × 1 400 mm, rozvor náprav 2 550 mm a rozchod kol vpředu i vzadu 1 450 mm. Elektrický vůz o pohotovostní hmotnosti jen 970 kg dosahoval rychlosti 180 km/h a vykazoval dojezd až 200 km (podle japonské normy 10-15). Zůstal však jen hezkým konstrukčním cvičením programu MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle).