Novou americkou automobilkou se na konci prvního desetiletí třetího milénia stala Coda Automotive z Los Angeles, která v Kalifornii zahájila montáž osobních elektromobilů na základě starších čínských sedanů Hafei Saibao.
Coda Automotive se prezentovala v roce 2010 na autosalonu v Los Angeles, což byla její domácí výstava (sídlila v Santa Monice u Los Angeles); o rok později zahájila expanzi (tehdy měla na Los Angeles Auto Show už velký stánek) a v roce 2012 jsme její Coda Electric Sedan viděli také na autosalonech v Detroitu a hlavním městě USA, Washingtonu. Coda Automotive využila již tehdy módy ekologických vozidel a od roku 2011 nabídla první sériový model Coda Electric Sedan, jehož základní cena byla stanovena na 39 900 dolarů, což byl ovšem dvojnásobek prodejní ceny standardního sedanu stejné třídy, ale v Kalifornii ji snížily pobídky a daňové úlevy o dalších deset tisíc dolarů. V době naší návštěvy autosalonu v Los Angeles 2011 dokonce zvala zájemce prostřednictvím inzerátů v Los Angeles Times k návštěvě firmy a zkušebním jízdám. Bohužel z časových důvodů i nabitému programu s jinou automobilkou jsme to nevyužili...
Postupný vývoj nového sedanu
Historie společnosti není příliš dlouhá, ale její kořeny jsou ve firmě Miles Electric Vehicles z Los Angeles, která přestavovala různé malé čínské typy na elektromobily s omezenou rychlostí. Založil ji Miles Rubin v roce 2004, uvedla osobní (typ ZX 40) a lehké dodávkové typy (valník Car & Truck) na základě čínského typu Xinfu (licence kompaktního Daihatsu Move) od firmy Tianjin Xiali z Tianjinu, pobočky jedné z největších čínských automobilek FAW (First Automobile Works). Vzhledem k omezené homologaci však šlo jen o pomalé dopravní prostředky, dvoumístné/čtyřmístné, s výkonem motoru pouhých 4,2 kW, nabíječkou na palubě a akumulátorem o kapacitě 150 Ah, určené pro jízdu limitovanou rychlostí 40 km/h na vzdálenosti 50 až 60 mil (80 až 112 km).
U Milese ovšem pracovali Kevin Czinger (dříve Goldman Sachs) a Michael Jackson (od General Motors) a ti nebyli s výrobním programem spokojeni. Chtěli plnohodnotný elektromobil, takže se oddělili do nové společnosti Coda Automotive v roce 2008, projekt Miles EV XS500 (předobraz sedanu Coda Electric) si vzali s sebou, ale už v listopadu 2010 si to zase rozmysleli a podnik opustili. Nicméně základy byly položeny.
Zrodila se Coda Electric Sedan
Nový šéf Steven Heller (jmenovaný v listopadu 2010, dříve pracoval přes 20 let u investiční banky Goldman Sachs) a automobilový veterán Phil Murtaugh (přes 30 let u General Motors a SAIC, pak byl šéfem Chrysleru v Asii a nakonec u Lear Corporation) vytvořili tým, jenž realizoval osobní automobil Coda Electric Sedan, plnohodnotný elektromobil s dojezdem přes 150 mil (240 km), velkým objemem interiéru a zavazadlového prostoru a největší rychlostí bezmála 140 km/h. Členy představenstva Coda Automotive tehdy byli inženýr Thomas Fritz, jenž se podílel na BMW Z8 (kromě BMW pracoval též u Fordu, Lincolnu, Magny a Fiskera), Thomas Hausch (od DaimlerChrysler), Dennis Dougherty (po 39 letech u General Motors) a Mark Achuthan (bývalý ředitel čínsko-americké joint venture Chengdu Aerotech pro výrobu dílů leteckých motorů), který měl na starosti spolupráci s čínskými partnery. Není žádným tajemstvím, že čtyřdveřový pětimístný sedan modelového roku 2012 využil konstrukci čínského osobního automobilu nižší střední třídy Hafei Saibao, na jehož vcelku pohledném designu se podílel Pininfarina (vůz byl představen na autosalonu v Pekingu 2004) a jeho platforma vychází z licence Mitsubishi Lancer (ale už z devadesátých let).
Plány byly velké, konstrukce solidní
Čínská automobilka Hafei Motor Company z Harbinu dodávala samonosné karoserie a podvozkové díly do města Benicia v Kalifornii, kde Coda Automotive vozy kompletovala s elektrickou poháněcí soustavou a sadou Li-Ion akumulátorů uloženou v podlaze mezi nápravami, což dovolilo zachovat zavazadlový prostor obvyklé velikosti. Konstrukce ovšem musela být patřičně zesílena, hmotnost elektrické verze je o více než 400 kg vyšší než u Saibao se zážehovým motorem. Ve spolupráci s General Electric Energy nabídla Coda vlastní nabíjecí stanice AC 240 V/6,6 kW, prostě wallboxy na zeď garáže. Během 6 hodin se akumulátory dobíjí pro plný dojezd 240 km; za 2 hodiny doplní elektrickou energii na ujetí 80 km. Vůz je vybaven všemi obvyklými bezpečnostními systémy, má šest airbagů, protiprokluzový a protiblokovací systém, monitorování tlaku v pneumatikách, závěsy pro dětské sedačky apod. Vpředu uložený motor s výkonem 98,5 kW (134 k) a točivým momentem 300 Nm poháněl přední kola jednostupňovým redukčním převodem.
Sady akumulátorů dodával Lishen z čínského Tianjinu, později měly být z Columbusu v americkém státě Ohio, po plánovaném rozběhu Lio Energy Systems, společného podniku Coda Energy a čínského Lishen Power Battery. Koncern Coda Holdings už zahrnoval tři divize, automobilku Coda Automotive, výrobce pohonných jednotek Coda EV Propulsion Systems a výrobce akumulátorů Coda Energy. Nabídl záruky na nový vůz na tři roky, nebo 36 000 mil (téměř 60 000 km), na poháněcí soustavu pět let, nebo 60 000 mil (96 000 km) a na akumulátory deset let, nebo 100 000 mil (160 000 km).
Zdálo se, že jde o seriózní projekt
Plánovaná roční výroba elektromobilů Coda Electric Sedan měla činit 14 tisíc vozů v prvním roce po rozběhu produkce, samozřejmě s výhledem na další růst. Nakonec bylo všechno jinak. Zájem nebyl velký, když znovu klesla cena benzinu, navíc Coda byla i po dotacích drahá. V roce 2013 podnik vyhlásil bankrot. Vzniklo 117 sedanů; dalších 50 a rozpracovaných 100 gliderů (vozy bez zabudovaného pohonu) se reorganizovaná firma Coda Cars pokusila prodat. Ujala se jich Mullen Motor Company, která chtěla také v Kalifornii vyrábět elektrické sportovní vozy, a skutečně na Los Angeles Auto Show 2014 uvedla reinkarnaci sedanu Coda Electric pod značkou Mullen 700e. Nic z toho však už nebylo, a Mullen se soustředil na sportovní automobily.
Na závěr pár čísel. Coda Electric Sedan měla nezávisle zavěšená kola, pneumatiky o rozměrech 205/45 R 17, rozvor náprav 2 601 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1 478/1 481 mm, celkové vnější rozměry 4 481 × 1 707 × 1 473 mm, pohotovostní hmotnost 1 665 kg, podle EPA dojezd 140 km (podle výrobce až 240 km) s akumulátorem o kapacitě 36 kWh (Li-Fe-PO4) a největší rychlost 137 km/h.