Elektromobily, které neznáte: Mildé-Kriéger Électrique

Elektromobily, které neznáte
Elektromobily, které neznáte: Mildé-Kriéger Électrique
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Elektrický sedan vznikl kvůli válečnému nedostatku benzinu
  • Jeho základem se stal klasický vůz La Licorne

Elektromobilita hýbala světem už v minulém a předminulém století. V nouzi o benzin za druhé světové války se vrátila. Zejména ve Francii tehdy vznikla dlouhá řada nejrůznějších elektromobilů, ať už jako nové konstrukce, či úpravy stávajících sériových typů, u nichž byl nahrazen spalovací motor elektrickou poháněcí soustavou.

Kriéger 1908
Elektrické taxi Kriéger z roku 1908

Francouzský inženýr Louis Kriéger už v roce 1897 předvedl v Paříži elektrické taxi, stal se průkopníkem pohonu předních kol (elektromotor u každého kola přední nápravy), vytvořil jeden z prvních hybridů a jeho firma v Colombes u Paříže vyráběla nějaký čas elektrická vozidla. Brzy však zanikla, jako všichni ostatní výrobci elektromobilů té doby.

V letech 1904–1905 dokonce elektrický Kriéger ustavil rekordy na trase Paříž–Chatellerault a Paříž–Trouville, které překonal až po 38 letech další elektrický osobní vůz CGE Tudor z válečné doby (1942), dílo jiného průkopníka Jean-Alberta Grégoireho (mimo jiné tvůrce funkčního pohonu předních kol systému Grégoire Tracta). Originální elektrický Kriéger z roku 1908 je součástí sbírek muzea na okruhu v Le Mans.

Mildé-Kriéger (La Licorne)
Mildé-Kriéger (La Licorne) na dobovém prospektu z roku 1941

Za druhé světové války pocítili Francouzi značný nedostatek benzinu, a tak v zemi vznikla řada elektromobilů. Vrátil se rovněž Louis Kriéger, tentokrát ve spolupráci s průmyslníkem Charlesem Mildé, synem svého někdejšího blízkého spolupracovníka. V roce 1941 uvedli pod společnou značkou Mildé-Kriéger Électrique přestavbu robustního osobního vozu La Licorne 6/8 CV, jehož solidní rám s výztuhou tvaru X unesl 250 kg olověných akumulátorů, jež na jedno nabití vydržely jízdu dlouhou 90 kilometrů se čtyřmi cestujícími rychlostí až 40 km/h. Konstruktéři zachovali pohon zadní tuhé nápravy kloubovým hřídelem, trakční elektromotor uložili podélně vpředu, nad ním a rovněž vzadu umístili akumulátory.

Mildé-Kriéger Électrique
Mildé-Kriéger Électrique u nabíjecí stanice za války v Paříži

Podobně na podvozku La Licorne nabídli také elektrický rozvážkový vůz La Camionnette s užitečnou hmotností 1,0/1,2 tuny. Elektromotory dodávala firma SAFI (Société d´Applications de Fabrications Industrielles). V dobovém prospektu připomínali, že původní firma Kriéger et Mildé už v roce 1891 vyrobila první elektromobil. Vůz modelového roku 1941 z Paříže ovšem válku nepřežil, zanikl jako ostatní francouzské elektromobily, když se vrátila normální distribuce benzinu pro spalovací motory.

Mildé-Kriéger (La Licorne)
Průřez elektromobilem Mildé-Kriéger z roku 1941 (1,2 – elektromotor, 3 – měření ujeté vzdálenosti, 4 – maznice motoru, 5,6 – akumulátory, 7,8 – měnič s kabely, 9 – pojistky příslušenství, 10 až 12 – reostat s ovládáním a mazáním, 13 – vypínač, 14 – hlavní vypínač, 15 – zásuvka nabíjení, 16 – pojistky spouštěče)
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze